Не се бях замисляла по въпроса, но това ми звучи много вярно и дълбоко познато. С единствената разлика, че не те ме записваха, а аз сама се записвах на всички видове школи, кръжоци и курсове, на които можех. Но естествено, с цел да се докажа и да получа липсващата любов и признание. И към детето си имах мечти да го насоча в същата посока на развитие, която мен ме правеше изключително щастлива и доволна от постигнатото, но много бързо ми се наложи да се откажа от всякакви помисли. Не е като да не ме депресира и разочарова този факт, но това е моето дете и ще го обичам въпреки всичко, което не е. В края на краищата мен никога не ме обичаха, въпреки всичко, което бях. Наистина никога не беше достатъчно. Наистина ви препоръчвам горещо транзакционния анализ и книгата на Томас Харис. Начинът, по който е обяснил моделите на поведение, отклоненията от нормалното и начините за възстановяване на баланса, е блестящ. Знам, че не е езотерика, но за мен границата между езотерично и психология е доста размита. В края на краищата той също говори за подсъзнанието, моделите, натрупани в него в ранна детска възраст и възможностите да ги променим в зряла.
raliko, точно така мисля - че не мога да преценявам за техния живот дали са щастливи или не, нито да се меся да го променям. Ако имат нужда от помощ, ще си кажат. Което не променя факта, че анализирам досегашното си вмешателство в него, преди да осъзная, че не бива да се прави. Сега по-скоро ме терзаят угризения дали не съм длъжна да оправя някои неща, които оценявам като мои грешки, както и дали е възможно да се променят, и дали има смисъл да се прави. Всъщност написах предишния пост, за да кажа, че дори когато си възпитан в силно конкурентна и агресивна среда, при деление на мъжко и женско чедо, че дори при конкуренция между женските, пак има начин да се преодолее първоначалната агресия и да се постигнат хармонични отношения, разбирателство и липса на каквито и да е негативи към другите чеда в семейството.
Иначе да, ако няма родители, едно дете получава модели на поведение от заместващите ги възрастни. Понякога са роднини, понякога външни хора, най-тежък е случая с институциите, когато наистина децата няма какъв модел да получат. Мисля, че никой не се съмнява колко травмирани израстват тези деца. Дори децата, израстващи на улицата, все имат някой близък възрастен или група такива, когото да приемат за свой модел.
Днес направо го обърнахме на групов психотерапевтичен сеанс, почти го докарваме на семейни констилации май...
Питайте ме що не спя....