Демократичното образование – какво мислите за това?

  • 10 504
  • 125
  •   1
Отговори
# 45
  • София
  • Мнения: 62 595
Това, че ти не можеш да решиш едно квадратно уравнение, а си кандидатствала с математика, и имаш такова негативно отношение тип "за какво ще й потрябва, аз не съм го използвала нито веднъж", говори лошо за теб, а не за системата. Насила на човека не можеш да му дадеш, пък били те и квадратните уравнения. Но щом си много уверена, можеш още отсега да спестиш на детето си не само квадратните уравнения, а и 99 процента от науката. ПратИ я на село да копа, там ще прилага точно физиката която й трябва - физическа сила плюс замах с мотиката под определен ъгъл, а въпросния ъгъл ще го намери по пътя на опита и грешката. Така като те чета, детето ти е максимум 4-гоодишно. И моите така бяха луди по всичко де що е на колела, но за моя радост минаха към квадратните уравнения, а не си останаха на нивото на локомотива как прави ту-тууу. Училището образова, а не подготвя за живота. За живота подготвя семейството и самия живот.

# 46
  • Мнения: 63
Насила на човека не можеш да му дадеш, пък били те и квадратните уравнения.

Именно! Simple Smile

# 47
  • Мнения: 21 455
Винаги можете да предложите на децата си демократично образование. Не е необходимо да ги насилвате да си учат уроците и да си пишат домашните. Най-много да получат някоя забележка или ниска оценка в " конвенционалното" се училище, но това едва ли би имало значение за родителите, които смятат, че са постъпили правилно.

# 48
  • Мнения: 41 169
Защото ако едно дете има интереси в областта на математиката, то ще ги гони и ще изучи всичко.

По мои наблюдения една огромна част от децата нямат интереси към нищо специално. Накрая си избират нещо, понеже им се налага. Ами ако не им се налага и имат демократично образование? Какво ще правят?

# 49
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Права е Дидева. И даже май се случва.

Малинка-Боровинка, какво казва демократичното образование за децата, които нямат нужда от насилване. Какво не им е наред на тях? Или те потвърждават правилото на пропастта?

Примерът с математиката и физиката не знам как са следствие на демократичен подход. По-скоро го възприемам като вид професионален интерес или намерено призвание примерно.

Lonicera
, това за влакчетата и кончетата как се връзва с цял клас деца? Сигурно някаква комунална организация на групи. Като знам как сега се учи език по класове за по-лесно....

# 50
  • Мнения: 63
Дидева, ами да аз точно това правя. Междудругото това в подписа ти в оригинал звучи така:
"Tell me and I forget,
teach me and I may remember,
involve me and I learn.”
 Benjamin Franklin
и на мен ми е основен принцип в ефективното учене.

арт мама, не се връзва. И тук идва проблемът с дисциплината, който всъщност се явява по-важната и трудна задача на учителите в училище. Но това е друга тема...

# 51
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Защо с дисциплината? Нали на децата им е интересно?

Защото ако ще ми интересно на мен, а на детето на другия чин - не, какво му е демократичното по определението, което написа по-рано?

# 52
  • Мнения: 63
А, ти за демократичното ли питаш?...
Там няма класове - всеки ученик влиза в онзи час в който иска. Може да стоиш през цялото време само в един час, по един предмет...докато ти е интересно.

# 53
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Добре, днес има 5 часа физика в кабинета ѝ. Утре предлагат ли ги пак?
Защото ако не, а днес детето е в химията, но пък обича и физиката... губи едната.
Много, много добра организация и още по-добре следене на децата с еиска ми се струва.
Иначе се рискува интересът да доведе до последователно усвояване на предметите. Или пък до проба на 15 и учене на нищо.

# 54
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 340
А, ти за демократичното ли питаш?...
Там няма класове - всеки ученик влиза в онзи час в който иска. Може да стоиш през цялото време само в един час, по един предмет...докато ти е интересно.

И последно, образоваш ли се или се подготвяш за живота?

За какъв чеп са ми лабораторните по химия в което и да е училище? Да не би утре в живота да ми се наложи да изследвам процеса на разлагане на натриевия хипохлорит и да тествам реакциите му с  киселина, вместо за дезинфекция на санитарна керамика  Rolling Eyes Или викаш, в демократичните до дезинфекцията стигат, повече не им трябва  Laughing

# 55
  • Мнения: 21 455
Дидева, ами да аз точно това правя.
А посещава ли по-голямото ти дете " конвенционално" училище, лицензирано от МОН?
Всъщност то и да посещава е твърде малко, за да обсъждаме как се справя по демократичния начин. Ти все още можеш да помагаш при пропуски, оценките в начална степен умишлено или не в повечето случаи са много високи,а материалът- силно разтеглен пък и не е прието да се повтаря.

# 56
  • Мнения: 11 939
Аз не мога да си представя това-да дремят няколко учители в класните стаи и я дойде дете, я не.А при останалите да е неконтролируем наплив.Икономически не мога са ги го представя, как ще издържи училището.
Горе-долу това се случваше в Университета, за някои лекции отивахме още в м-часието, за да си запазим добри места, за други- само традиционно първият ред беше зает, но това е нещо различно.

За интуитивното учене съм съгласна., още повече точно в старите, традиционни системи беше много застъпено.
Когато аз бях дете в ДГ,нямаше ни Моливко, ни чудо, никакви учебници.Но почти всяко дете беше абонирано за едно чудно списание "Славейче", в което това, което помня е че картинките за месеца бяха много сезонно определени, имаше по приказен начин поднесени исторически събития, традиционни празници.Да не говорим, че това, което днес "учат " децата от ДГ- лабиринти, открий разликите и т.н., за нас беше забавление от списанието или вестничето.
В ДГ много играехме, но имаше моменти, в които учителката ни събере и започва да ни разказва за птиците, които отлитат "на юг", за "топлите страни", за това, какво се случва с животните и растенията.На следващия ден ни изведе в близката градинка, същата тази, в която днес си играе детето ми, само че тогава нямаше "атракциони", а една-две люлки и учителката, тогава "другарката" ни показваше всяко цветенце ,всяко дърво, като ни разказваше за него.Пък Гошко, ако и да си е бутал камиончето, все с едно ухо се е заслушвал, какво точно се говори в групата, за да не "изтърве интересното"

По-нататък в първи клас беше същото-много "наблюдения" по ферми, заводи, обикновени екскурзии.
И така, докато дойде ред на ботаниката в VІ клас или на биологията в ІХ, детето вече знае половината от написаното в учебника.
За съжаление, днешните деца от ДГ учат с висока степен на абстрактност.Без да я отричам поначало, мисля, че степента и на застъпване е прекалена.

От друга страна днес децата си имат баш демократичен избор и сред обикновените училища.
В моето детство от първото столично училище, до последното селско децата поне до VІІ клас учеха едно и също.
Днес само в нашата "махала" има в сравнителна за размерите на града близост поне три -четири училища с избор по интереси.


В диаметър от 1км, дали не и по-малко има училище, в което се изучават сериозно от втори клас два езика, има у-ще, в което се изучава от първи клас засилено математика, в същото у-ще има и рисувателна паралелка, а има и у-ще,в което се изучава хореография.
Само че този избор няма как да се направи лично от детето, предполагам, че така ще е и в "демократичното у-ще."На тази възраст изборът се прави от родител, кой се съобразява с възможностите и интересите на детето, кой не.

Моето мнение е, че вместо да се търсят разни революционни идеи, по-добре да се извлече най-доброто от старите практики.На първо място наистина да се оцени стойността на учителския труд и да се създадат силно мотивирани и добре подготвени учители.Да се създаде такава държавна образователна политика, която малко да систематизира учебници, помагала , програми.


Ама да си пусна детето в училище и то три години да рита топка, няма особен смисъл, защото точно до нас има игрище, рита си детето достатъчно.

Не е въпросът детето да избере ритането на топка пред математиката, въпросът е и математиката в детска възраст да е еднакво привлекателна с ритането на топка.Пък от VІІ клас нататък- има професионални училища, има си всичко, вече детето е достатъчно зряло, дори по закон му се признава свободен избор в определени сфери, нека си избира.

# 57
  • Мнения: 63
Дидева, общо взето няма да разчитам на училището да ми образова и подготви за живота децата.
Няма да целим академични знания, дипломи и оценки.
През системата ще се стараем да минем с възможно най-малко усилия и драми (ще избираме такива училища и паралелки).
Ще разчитам да развиват умения, а не да трупат знания.

Светкавица, аз не виждам нищо добро в старите практики. За мен те бяха остарели още когато аз учех, а какво остава за децата ми. Животът се променя твърде бързо, а училището подготвя децата за едно време, което вече не съществува.  Confused Вместо да придобият диплома, да си намерят работно място и да се пенсионират на него, на моите деца ще им се наложи да бъдат flexible, да раждат идеи, да решават бързо проблеми и да учат непрекъснато. За да се справят, ще им трябва опит и той няма да дойде от школото.

# 58
  • Мнения: 7 821
Струва ми се, че това е приложимо само, ако детето е гений с ясно изразени предпочитания и наклонности. Но масата от децата не са такива. Какво правим, ако и когато детето си смени рязко предпочитанията (моите са го правили няколко пъти вече), а е изпуснало влака? Започва да влиза в часовете по науките заедно с първолаците, въпреки, че може да е на 15?

От друга страна е приложимо само за начално училище. Защото в кой час влиза детето тинейджър, като основния му интерес е как да вдигне полата на съученичката си?

# 59
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Дидева, общо взето няма да разчитам на училището да ми образова и подготви за живота децата.
Няма да целим академични знания, дипломи и оценки.
През системата ще се стараем да минем с възможно най-малко усилия и драми (ще избираме такива училища и паралелки).
Ще разчитам да развиват умения, а не да трупат знания.

Светкавица, аз не виждам нищо добро в старите практики. За мен те бяха остарели още когато аз учех, а какво остава за децата ми. Животът се променя твърде бързо, а училището подготвя децата за едно време, което вече не съществува.  Confused Вместо да придобият диплома, да си намерят работно място и да се пенсионират на него, на моите деца ще им се наложи да бъдат flexible, да раждат идеи, да решават бързо проблеми и да учат непрекъснато. За да се справят, ще им трябва опит и той няма да дойде от школото.

Предполагам, че децата ти ще бъдат в някакъв различен и непознат за мен от свят. Както и че ти си учила и живяла досега в такъв. От както се помня, през образователната си система се минава или с известна загуба на способността за мислене или с подкрепа на родители и запазването ѝ; дипломата може да осигури назначение, но не и реализация; гъвкавостта /предполагам това имаш предвид и си в чужбина/ е нужна от поне 20 госдини, но не е била ненужна и преди тях. Все неща, които мислиш, че са нови и революционни едва ли не.

Не се засаягай, обаче често гръмкото отричане на миналото е само израз на непознаването му и/или нужда от новаторство за идеята. Нищо не е изключително сега. Бабите ни имат прекрасни начини да научат деца. И прабабите са имали. Друг е въпросът, че училището все се "модернизира", но това не носи полезност дори и след 5 набора учили всеки по нова система /както ставаше в моето ученичество/. Защото приемствеността не е мръсна дума, а полезна практика.

ПП И да подкрепя Светкавица, имам книга по която учителите запознават децата в детската градина с  природата. Купих си я сама в 5-6 клас. Не ме бяха учили по нея. Но пък какава игра и колко навън сме били! Сега в някои градини пишат ченгелчета, само за да правят същото и в първи клас.

Общи условия

Активация на акаунт