Професия учител - 18

  • 19 194
  • 339
  •   3
Отговори
# 45
  • Мнения: 164
Много зависи от конкретните училища, но от моя личен опит мога да споделя.
В частното:
- по-малко учеченици, но пак зависи от училището;
- децата не влизат с изпит, съответно нивата им са много различни и е необходима сериозна диференциация на работата;
- задължителна обратна връзка с родителите от всички класове по всички предмети (или поне по по-основните);
- заплащането не беше по-високо от държавно училище;
- работното време е по-дълго, при някои учители е целодневно, защото има занимални;
- техническата обезпеченост е на по-добро ниво;
- по-голяма свобода за начините на преподаване;

Държавно:
- повече ученици, но са сравнително на едно ниво;
- ако има изграден СТЕМ център е голям плюс;
- възможност за работа и финансиране по различни проекти;
- по-голяма възможност за кариерно развитие;
- каквото и да си говорим, все пак си е държавна работа;
- можеш да членуваш в синдикат и имаш допълнителни дни към отпуската; можеш и да използваш правна консултация при нужда;

Има още доста неща, но много зависи от конкретния етап - начален, прогимназиален, гимназиален. Също много зависи от конкретното училище - колко е голямо, колко е “елитно”, какъв е директорът, колегите и т.н.

# 46
  • Бургас
  • Мнения: 3 582
Не знам как е в София, но тук е Бургас моя позната беше кандидатствала, одобриха я, но не започна като разбра всички условия - заплащането малко по- високо, но работното време по- дълго и отпуската 20 дена. Реално излиза, че си по - зле платен, ако разхвърлиш часовете.

# 47
  • Мнения: 12
Ученик първи клас. Настояване за освидетелстване СОП. Родителя казва, че “нищо му няма”. Какво правим в такъв случай?

И аз имам същия проблем- ученик втори клас. Родителите отричат да има проблем, дори се агресират срещу мен. Аз учител ЦДО. Класната се страхува да не я изгонят, пред пенсия е. Директор и ръководство го играят подкрепящи ме, но мерки не се взимат, родителите не ги еикат за разговор. Психологът уж е много зает, а другите деца вече не издържат, аз също.... Чувствам се в безизходица.

# 48
  • Мнения: 4 941
Някой карал ли е 3 ПКС към Варна ( Шуменски университет) ?

# 49
  • Мнения: 10 601
Колеги, какво ще ме посъветвате?

Казусът е следният. Искам да запиша ППС на тема "STEM обучение" към ДИУУ, но темата по учебен план е записана като "STEM обучение по математика, природни науки и информационни технологии". Дефакто, това ще пише в свидетелството. Учител по чужди езици съм. Исках максимално бързо да изкарам ППС, за да може да се сдобия максимално бързо с ПКС 3, като още нямам ПКС 4 (на есен предстои). Това заглавие на мен ми изглежда дискриминиращо, тясно обвързано с трите изброени дисциплини и ми се струва, че работодателят ми няма да направи необходимата асоциация с моята дисциплина (хуманитарни науки). Предложих на ръководителката на ППС да коригират заглавието на темата и жената ми отговори, че това към момента не е възможно (логично - обучението е стартирало вече), но че за следващия транш щяли да го коригират след обсъждане на катедрен съвет.
Според вас, да записвам ли ППС-то с настоящото му заглавие или да почакам да го коригират и да запиша през октомври и да се проточи с една година планът ми? В смисъл, ще се набоде ли на очи заглавието, че няма нищо общо с езици, на директора? Директорът ни е голям детайлист... Дори когато колежки са с еднакви ботуши го забелязва... Rolling Eyes Може ли да ми откаже молба за старши учител на основание "тази специализация, която си завършила, май не е за учители по езици"? Или въобще няма да го бърка каква специализация съм карала за да се сдобия с ПКС 3? Rolling Eyes Как приемат ППС и ПКС 3 вашите директори?

И друг въпрос - трябва ли да има разстояние между освидетлстването на ПКС 4 и ПКС 3? За ППС е ясно, че може да се изкара и без ПКС.

Последна редакция: нд, 11 фев 2024, 23:57 от amy_nka

# 50
  • Майничка
  • Мнения: 12 582
Добре де, абревиатурата STEM  си е баш тези дискциплини (+ икономика), какво дискриминиращо намираш?

# 51
  • Sofia
  • Мнения: 4 395
И друг въпрос - трябва ли да има разстояние между освидетлстването на ПКС 4 и ПКС 3? За ППС е ясно, че може да се изкара и без ПКС.

Не могат да бъдат издадени в една и съща календарна година. Ако 4 ПКС е от септември 2024, 3 ПКС - най-рано януари 2025.

# 52
  • Някъде по Дунава
  • Мнения: 4 750
Някой карал ли е 3 ПКС към Варна ( Шуменски университет) ?
Аз карах.

# 53
  • Мнения: 10 601
Добре де, абревиатурата STEM  си е баш тези дискциплини (+ икономика), какво дискриминиращо намираш?
Дискриминиращото е в добавената част "по математика, природни науки и ит". Ако беше само "STEM ориентирано обучение" или "STEM обучение" проблем нямаше да има.
STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Икономиката е социално-хуманитарна наука. И нея я няма в STEM. Simple Smile STEM е концепция за образователен подход, използващ междупредметни връзки, проекто-базиран практико-приложен начин на работа и евристика. Тъй-като обаче тази концепция може да се приложи не само върху дисциплините от природните науки (което обикновено се тълкува от Science), но и във всички останали научни сфери (което включва и хуманитарните науки) отдавна вече не е актуално наименованието STEM, ами се използва STEAM или STEMS или дори STEAMS. (+Arts, +Sports).

Последна редакция: пн, 12 фев 2024, 08:07 от amy_nka

# 54
  • Мнения: 207
Може мениджмънтът да е социално-хуманитарна наука, но икономиката не е.

# 55
  • European Union
  • Мнения: 1 387
Аз не знам каква ми е темата на едногодишната специализация (може би съм знаела преди няколко години, но сега дори не знам къде ми е документът). Директорът никога не я е виждал. Няма и основание да му я предоставя. За разлика от малките и евтини курсчета, дори не дава кредити. Аз лично не виждам никаква практическа полза от нея, освен препятствие по пътя за по-висока ПКС.

STEM със сигурност не е само математика, природни науки и ИТ, защото освен тях има цяла една вселена инженерни специалности.

# 56
  • Мнения: 10 601
Аз не знам каква ми е темата на едногодишната специализация (може би съм знаела преди няколко години, но сега дори не знам къде ми е документът). Директорът никога не я е виждал. Няма и основание да му я предоставя. За разлика от малките и евтини курсчета, дори не дава кредити. Аз лично не виждам никаква практическа полза от нея, освен препятствие по пътя за по-висока ПКС.

STEM със сигурност не е само математика, природни науки и ИТ, защото освен тях има цяла една вселена инженерни специалности.
Този отговор ми хареса. Smile Благодаря ти.
А, именно, ти сама го казваш, има още много специалности, които се крият зад STEM (въпреки, че се подразбира, че са свързани с природни науки + ит), но ако в свидетелството ще пише обучение "по математика, природни науки и ит" това се разбира като че ли обучението е ориентирано само към тези три дисциплини. И тук възникна спора и доцентката е съгласна с мен. Sweat Smile Главният въпрос е директора дали ще е съгласен, дали ще гледа каква специализация съм изкарала или само факта дали имам ПКС 3 или не. Ако няма да гледа специализацията, хич да не се "напъвам". Yum ...И все пак ми се иска специализацията да ми дава някакво предимство, защото знам, че няма други колеги с такава специализация. Worried

# 57
  • Мнения: 9 876
Можеш ли да дадеш линк с пример - какво разбираш под СТЕМ за учители по английски език?
На мястото на директора аз бих питала точно това - по какъв начин смяташ, че изкараният курс ще ти помогне конкретно в час, че да е основание да се приеме за увеличаване на заплащането.
А за това, че в университета са се съгласили с теб - според мен са видяли възможност и интерес да предлагат обучението и на други преподаватели, и да разширят кръга си от клиенти. За мен е по-вероятно да са такива подбудите им, отколкото да не знаят какво преподават в собствения си курс, и за кого е подходящ той.

# 58
  • European Union
  • Мнения: 1 387
Изкараният курс няма да увеличи заплатата по никакъв начин. Българското образование не работи на този принцип. Там само се говори за повишаване на квалификацията и се залагат минимални прагове - брой кредити, брой часове. Качество никой не отчита.

От друга страна СТЕМ за учители по английски език е същото като СТЕМ за учители по биология. Защото съвременното образование би трябвало да е мултидисциплинарно, на теория поне...
Ако например накарам учениците да направят гугъл формуляр, който да тества знанията на съучениците им за новите думи от урока - това е СТЕМ. Или да направят проект за кола, която се движи със слънчеви батерии и да я презентират на английски - това пак е СТЕМ. Или да вземат клип от интернет, който обяснява на английски глаголното време, което учим. Да го свалят на техните устройства и да го дублират на български. Това пак е СТЕМ. Примерите са безкрайни.

# 59
  • София
  • Мнения: 3 484
Това е използването на ИТ - търсене в интернет и презентации. Тези неща се учат по предмета ИТ или КМИТ, а не по чужд език.
Аз лично СТЕМ си го представях малко повече като работа в лаборатория, като връзки между математически и инженерни науки и технологии. Иначе и музика можете да изберете и да пеете на английски.
Ама това е само мое мнение.

Общи условия

Активация на акаунт