Дете със СОП и нездравословна учебна среда

  • 9 399
  • 58
  •   1
Отговори
  • Мнения: 57
Здравейте,

Пиша тук, за да получа идеи. В класа на детето ми има 6 деца със СОП, само 2 от които с ТЕЛК и диагностицирани. 3 от тях имат трудности с материала, но са тихи и прилежни деца. Едно е на комбинирана форма, едно подлежи на корекция, но 6-тото е дете с аутизъм и забавено развитие, което в първи клас всички много подкрепяхме, децата го каниха на рождени дни, учихме ги да му помагат и да играят с него. Наистина искахме една спокойна среда за всички, независимо от различията и проблемите. Само че, това дете е неконтролируемо постоянно вдига шум, крещи, реве, въргаля се по земята, става в час и почва да вика, че не е разбрало, да се тръшка, че е изтрито нещо от дъската. Цяла година другите деца се оплакват, че ги болят главите, гризат си моливите, слагат си капачки в ушите, за да не чуват крясъци. След края на първи клас 15 от 22 деца останаха на лятно училище, защото не са усвоили достатъчно от материала. Сега годината започва отново по същия начин. Наистина е ужасно шумно и нетърпимо. Има осигурен помощник учител на детето, който стои с него в час, но не може да се справи с постоянното викане и рев. Вече и ние и децата ни не издържаме. Мислехме, че родителите ще ни разберат, тъй като цялата миналата година бяхме много толерантни. Помолихме детето да мине на комбинирана форма и да не посещава български и математика, за да могат другите да имат възможност наистина на учат. Родителите отказаха, защото социализацията за тяхното дете била най-важна. Явно образованието на нашите деца не е важно. За съжаление, това напрежение и психически тормоз над децата ги накара да почнат да отбягват това дете, да не искат да сядат до него или да играят с него, защото той постоянно им пречи и те не могат да учат. Наистина не знам какво може да се направи. Но сега 15 деца трябва да си търсят друго училище, заради едно дете, чиито родили не искат да помислят за никой друг.
Моля за идеи, какво можем да направим, за да учат децата ни в здравословна среда? Имаме вече подписка, но не знае дали да я използваме и би ли дала тв резултат. Майката заплашва с медии и явно иска да прави циркове. Някои дете вече са били на психолог и са посъветвани да сменят средата, но трябва ли 20 да се съобразяват с едно.

Пиша тук умишлено и осъзнавам, че има много родители на деца със СОП, няма проблем да ме нападнат, но имам нужда от дискусия, защото наистина не мога да гледам детето си така. Децата имитират детето със СОП скимтят, реват и се учат да пускат лиги от устата си. Явно да решили, че е добър вариант за търсене на внимание.

# 1
  • Мнения: 618
А от училището какво мислят? Детето има предполагам екип от специалисти, които да работят с него. Помощникът на учителя постоянно ли е с детето? Доста сложна и за двете страни е ситуацията.

# 2
  • Мнения: 57
Да, има екип - ресурсен, психолог. Помощникът е с него целият ден, защото родителите не се съгласиха поне занималня да не посещава. Съответно детето заспива върху другите деца и те не мърдат, за да не го събудят. Ако искат да го изведат от час, когато е разтроен буйства, защото "искам да уча". От училището се борят цялата минала година, но вече никой не може да се разбере с тези родители. Когато детето се изпраща от учител и той се опита да каже на родителите за поведението му, майката казва "Тихо сега, нека тя да обясни". И чака детето да каже своето мнение. Положението е наистина много трудно и аз вече не виждам надежда. Имаме подписите на другите родителите, но ние не искахме да гоним това дете, а просто да не посещава български и математика с другите деца Sad

# 3
  • Мнения: 3 673
Това е Системна грешка на МОН. Децата със СОП не могат да се обучават в един клас с деца без такива потребности. Не го ли разбраха не знам. Нито за едната страна е добре, нито за другата.

# 4
  • Пловдив
  • Мнения: 14 586
Скрит текст:
Това е Системна грешка на МОН. Децата със СОП не могат да се обучават в един клас с деца без такива потребности. Не го ли разбраха не знам. Нито за едната страна е добре, нито за другата.
Офтопик. Така като гледам, от шест споменати в първия пост деца едно (цифром: 1) създава проблеми. Ама дай всичките да ги изшиткаме, нямат място при нашите деца.

Нямам отговор на основния въпрос, издразних се на този пост.

# 5
  • Мнения: 6 162
Аз пък имах пред очите си пример на дете с аутизъм, което проговори брагодарение на децата от групата и учителката. От 1 до 7 клас беше в клас и тази среда му помогна страшно много. Във випуска имаше и други деца с аутизъм и към всяко имаше индивидуален подход и подкрепа, като децата които бяха шумни бяха извеждани от психолог или ресурсен учител и останалите продължаваха нормален учебен процес. Така че обобщението е крайно неуместно. Всеки случай е индивидуален и е необходим индивидуален подход.
Говорете с ръководството на училището евентуално да преместят детето в паралелка в която няма толкова много деца със СОП и учителката ще има повече време и възможност да подходи индивидуално. А и е възможно в този клас на детето да му се е случило нещо което не може да преработи и да е такова шумно защото средата го плаши и изнервя, а в друг клас да се успокои и за самото него да е по-добре. Но по принцип трябва да има комуникация и с родителите. Те реагират като хора, които са притеснени, че някой иска да разкара детето им заради това че е различно. Въобще според мен трябва да притиснете учителката, психолога на училището и ръководството, а те да извикат родителите и да вземат решение как да подобрят нещата и за вашите деца и за детето с аутизъм.

# 6
  • Мнения: 5 075
Преместете си детето в друга паралелка.Всичко друго е борба с вятърни мелници.

# 7
  • София/Севлиево
  • Мнения: 11 030
Моето дете беше в пъти по-добре от това,което описвате и въпреки всичко аз бях тази,която пожела да мине на изцяло индивидуална форма на обучение,защото другите му влияеха зле.Има много други места,където може да се социализира успешно едно дете,училището изобщо не е най-доброто.Радвам се , че успях да измъкна синът си и до днес той е на индивидуално обучение и е в пъти по-добре.И най-хубавото-седи далече от всички лоши примери на децата в норма-пушене,пиене на бира в училищния двор и да не продължавам),защото моят син е като гъбка и попива, всичко което види.В трети клас го бяха накарали да си свали гащите в час по английски,което за мен бе недопустимо и това още повече ме накара да се задействам и да го отделя от тази нездравословна среда.Не ги разбирам тези родители, а на всичкото отгоре и на занималня го държат,което е много зле...

# 8
  • Мнения: 5 075
Взели сте правилно решение.Това насилствено социализиране е мъка и нерви за всички.

# 9
  • София
  • Мнения: 2 593
Всички са виновни, без детето. Родителите му, че се преструват, че няма кой знае какъв проблем и всички са длъжни да се съобразяват. Директорът и учителите също, че не заемат твърда позиция и не предоставят никакво разрешение на проблема. Не мисля, че е редно 20 дечица, включително и другите, които са със СОП, да не могат да се съсредоточат в час, заради едно дете. Вие вече сте показали, че искате да приобщите детето, проявили сте търпимост, но ако е невъзможна комуникацията с родителите, не виждам как ще се разреши въпроса. Социализация пак може да има, тя се осъществява и в междучасията, когато децата си играят и занимават с техни си неща. Не виждам как стоенето в класа ще приобщи детенцето към останалите, които вече са изнервени и подразнени от него.

# 10
  • Мнения: 57
Наистина не намираме решение. Нямаме проблем като цяло, е някой е със СОП, но в случая просто няма учебен процес. Днес примерно, въпросното дете е нямало ножица, за някаква задача и е минало през всички чинове да бута и щипе другите, докато реве в истерия. Това е изкривена социализация. Да, мога да го преместя, но това училище ни е на 300 метра и нашите деца вече могат да ходят сами, а това дете пътува от квартал на 20 км от тук, а сега ние трябва да пътуваме с децата си.
Моля, някой ако има опит да ми даде идея как може да се процедира, за да се изведе детето на комбинирано обучение и да не посещава занималня. Родителите са категорични, че за него е лошо да се извежда от час. Заплашват с медии и край. Ръководството казва, че ако те не подпишат няма как той да е на комбинирано обучение, Камило да не посещава занималня. Просто нямат механизъм. Подписката, която събрахме има ли някаква стойност?

# 11
  • Мнения: 618
Вижте, аз съм заместник-директор на училище и ресурсен учител. Ако родителят не даде съгласие за друга форма на обучение, ръководството е безсилно. Подписката можете да я входирате в училището, за да я има черно на бяло, на тя няма правна стойност. Най-добре е родителите на детето да съдействат в разрешението на проблема, но при вас това не е факт. Можете да оформите сигнал към Закрила на детето. За нищо друго в момента не се сещам. На лично ще Ви пиша телефонния си номер - можете да ми се обадите.

# 12
  • Мнения: 5 075
Преместете  си детето в друга паралелка, не в друго училище.

# 13
  • Мнения: 1 574
Подайте групово молби за преместване на децата ви в други училища. Ако и това не накара ръководството да намери решение, просто ги преместете. Не си струва да си оставяте детето подложено на тормоз заради едно каране и прибиране от училище. Разбиране от родителите на конкретното дете няма да срещнете щом досега не са проявили. Системата е тотално сбъркана в частта си, че всъщност здравите деца в такива ситуации нямат права и се превръщат в жертви на насилие от което накрая само бягството остава решение. Иначе деца с различен СОП и преди години е имало в училищата в Бг и повечето се социализираха успешно, който е учил в квартално училище, знае. Но когато социализацията не се случва добре не трябва преценката да се вземат ли допълнителни мерки да е оставена само в ръцете на родителите на детето със СОП, а сега е така.

# 14
  • Мнения: 3 557
Наистина не намираме решение. Нямаме проблем като цяло, е някой е със СОП, но в случая просто няма учебен процес. Днес примерно, въпросното дете е нямало ножица, за някаква задача и е минало през всички чинове да бута и щипе другите, докато реве в истерия.
Доколкото съм запозната, учителката на детето получава някакви пари за детето със СОП. Какво и пречи тогава, да уведомява родителите му за необходими пособия за училище, така че подобни ситуации да се избягват? И още къде е бил помощник- учителят? Нали затова е там.

# 15
  • Мнения: 6 162
Тук проблемът е изцяло в решенията на ръководството. Като за начало - 6 деца със СОП в един клас. Изобщо не е работа на родителите на едните и другите деца да уреждат провеждането на нормален учебен процес. И едните, и другите родители са прави за децата си. Това е работа на ръководство, психолог, ресурсен учител, учител в клас и щом те не си вършат работата можете да входирате жалба в инспектората т. е съответното РУО.

# 16
  • София/Севлиево
  • Мнения: 11 030
И аз не разбирам как ще набутат 6 деца в един клас?В училището, където учеше моят син до 6-ти клас бяха най-много по 3,в неговия клас само той.А за да няма истерии защо нещо липсва винаги съм носила по 2 и едно имаше в шкафа за резерва.Така можеше да услужи на деца, които нямат и това го правеше щастлив.
Тук явно сте попаднали на родители, които не осъзнават напълно проблема.Някой от тях трябва да постои няколко дни с детето в училище и ще им се отворят очите(за почти 4 години с моя син се нагледах на много неща, обаче темата не е за това)...

# 17
  • София
  • Мнения: 2 593
Елислава, иска ми се всички родители на деца със СОП да мислят като Вас. Проблем има и той не е в детето, а в родителите.

# 18
  • София
  • Мнения: 62 595
Психолог и ресурсен учител нищо не могат да направят.
Имаш два варианта - или си местиш детето по възможно най-бързия начин самостоятелно, или започвате всички родители от класа действия с искане за нормализиране на учебния процес. Пишете жалби и описвате всеки един случай, за който знаете - на тази дата стана това, на друга дата стана онова. Подавате и сигнал до Закрила на детето. Някой от родителите, примерно на родителския актив, може да отиде до ОЗД и да изложи устно случая и да му кажат какво да направят в писмена форма като сигнал. Понякога са доста отзивчиви, но гаранция няма. Иначе пишете както намерите за добре сигнал за проверка за детето. Но да знаете, че сигналът не може да бъде анонимен.

Групово подаване на заявления за преместване едва ли ще стане, защото хората предпочитат да се спасяват поединично и евентуално може да бъде заплаха за ръководството паралелката да спадне под минимума и да подлежи на разформироване, но едва ли ще стане. На всичко отгоре шест деца със СОП в един клас са твърде много и не виждам как може да се води нормален учебен процес. Не зная доколко учителката има право на глас по въпроса.
Родителите на въпросното дете са се заинатили и няма да се откажат. Така, както описваш нещата, може би за това дете е най-добре да е в помощно училище, сега са с друго име, много сложно съкращение, където ще има по-малко дразнители, класовете са малки, програмата е много олекотена и ще му обръщат повече внимание. Но едва ли ще поискат, защото за тях детето да е в масово училище е сламката, че всичко ще се оправи. Майката може да заплашва с медии, но само плаши гаргите. Дори може медийното внимание да се окаже в нейна вреда. Вашият път е административният път. Не изпадайте в лични пререкания с майката, никакъв личен контакт. Тя е много афектирана, гневна и с нея не може да има нормален контакт. Само през администрацията и в писмен вид. Може да искате и да се насрочи официална среща (но я поискайте официално с писмо от родителите на класа с входящ номер) между представители на родителите от класа, на родителите на детето, класен ръководител, директор. Сигурно от ръководството ще поискат и психологът и ресурсният да присъстват, но за вас е важно да са родителите и директорът или заместник-директорът. И всичко да има писмена следа. Дума дупка не прави.

# 19
  • Мнения: 6 162
Обаче има и още нещо. Родителите научават за нещата в училище от децата си, а понякога това не е общата, а личната истина на детето.
По време на онлайн обучение с ушите си чух как учител се моли на класа да накарат едно дете да се появи. После му се молеше да научи определен урок за да го изпита следващия път. На следващия път класът пак издирва детето. То се появи и заяви, че не желае този ден да бъде изпитано. Нова уговорка за следващия път. Появи се тогава, но заяви че не желае да го изпитват на урока който учителката е посочила, а е учило друг урок. Учителката и на това се съгласи, че и висока оценка писа. Но какво чуха ушите ми от майката не можете да се сетите. Това дете има хронично, но контролируемо заболяване, което обаче може и да се влоши. Та майката обяви, че детето е било подложено на тормоз от учителите. Присъства във всички часове и учи по цял ден, но са му писали двойки защото му прилошавало в час и вкледствие на тормоза от учителките са се влошили показателите му. Вярно е, че имам наблюдения само по един предмет, защото по него трябваше да пиша това, което учителката диктува вместо моето дете, което е с увреждане и не можеше да следва темпото на класа, но поведението на детето в този час се е повтаряло и в другите часове според думите на децата, които се опитваха да успокоят учителката, че не само тя не може да го изпита.
Затова това което споделя авторката трябва първо да се изясни от психолога и ресурсния учител. Може учителката или някое дете да провокират това дете и веднъж влязло в състояние, което е реакция на провокацията да не може да бъде овладяно. Нито родителите на невротипичните деца, нито родителите на децата със СОП са наясно с истинското положение. Затова трябва да се включат специалистите и те да поработят с всички участници. Със сигурност на учителката й е много трудно и 6 деца с особени нужди са й твърде много, при това всяко със своите си особености, така че тя няма как да се справя и е възможно без да иска да провокира детето. А такива деца не могат сами да отработят дразненето и реакцията от него. Наистина имате нужда от помощ. Но най-вече от ръководството и специалистите.

# 20
  • София
  • Мнения: 62 595
Психологът и ресурсният могат да дадат частична информация за детето, защото те обичайно работят с него самостоятелно, а не по време на редовните учебни часове в клас. Едва ли някой ги пуска по време на час с целия клас. И как да го отработят специалистите? Такова отработване е много трудно, почти невъзможно. При раздразнение единственият начин е извеждане от клас. Не заради другите деца, а заради самото това дете. То не може да се самоуспокои и самото наличие на дразнителите наоколо (другите деца, обстановката) не позволяват успокояване.

Учителката и децата знаят какво се случва в класната стая. Провокирано или не, веднъж тръгне ли детето да реагира по някакъв начин, поне пет минути от часа са отишли на кино и се е разстроил целият учебен процес, докато детето се кротне.  Вярвам, че е възможно децата да са с главоболие, защото са под стрес, ако всеки час става нещо и се разсейват, губят време, допълнително поведението на детето ги стресира. Каквото ще да си говорим, никое дете не може да издържи всеки ден поне по веднъж на ден да има някаква ситуация, в която друго дете да има поведенчески неприемливи действия. За ученето в група е нужна тишина и спокойствие.

# 21
  • Мнения: 6 162
Ако специалистите влязат в час (защо не) и установят причината, дразнителят, който отключва това поведение на детето може да се окаже лесно да не бъде провокирано. А веднъж влязло в криза не може да се успокои за 5 мин. и съответно трябва да бъде изведено. Отново ралота на психолога и ресурсния учител. Явно те са слабото звено в тази ситуация и разбира се безумното решение да сложат 6 деца със СОП в една паралелка. Тая работа с настройване между родителите няма да се оправи. Затова усилията на родителите от класа трябва да се насочат към срещи с ръководството, служители на инспектората ако трябва. Като за начало детето може да бъде преместено в паралелка в която няма деца със СОП или пък са по-малко. Не вярвам във  всички паралелки да има по 6 деца със СОП. Ако обаче на учителката й плащат допълнително за работа с тези деца може сама да е поискала такава бройка и тогава и тя трябва да участва в решаването на проблема.
Имам предвид психолога и ресурсния да поработят с другите, невротипичните деца, за за разберат какво точно се случва. С децата със специални потребности би трябвало да работят индивидуално.

# 22
  • София
  • Мнения: 62 595
Влизането в час от психолога или ресурсния е много, ама много под въпрос. Ресурсният си има график, в който работи с децата в стаята на психолога или на ресурсния. Психологът също не влиза в час, а извежда детето пак по график.

Не виждам какво могат да направят и с останалите деца от класа. Какво като разберат децата какво се случва с детето, което има сериозни поведенчески признаци? Не може да се изисква от другите деца да са котерапевти или да  съобразяват поведението си постоянно с едно дете. Според мен не е редно да се товарят другите деца с очаквания. Умишленото провокиране е едно, там винаги има един-двама, които нарочно провокират - ако ще се работи с някого, то трябва да се работи с провокаторите. Аз като родител няма да съм съгласна детето ми постоянно да стъпва на пръсти, за да не провокира друго дете, което има сериозни проблеми, защото накрая моето дете ще започне да има проблеми, то ще стане жертва, ще започне да пренебрегва своите нужди и ще трябва постоянно да се контролира, да развие дори чувство за вина. И не, не е настройване. Всяко дете има право на нормално обучение и нормален престой в училище.
Учителката едва ли смята, че парите, които й плащат върху заплатата компенсира нервите и усилията. Тя не е слънце да огрее на шест деца със СОп, да си предаде материала на целия клас, и да осигури нормален учебен процес, ако има поне едно дете, което има поведенчески изблици.

# 23
  • Мнения: 6 162
Не децата трябва да разберат какво се случва с детето, а специалистите.
Макар че както писах по-горе децата чудесно разбират и откликват, когато се подходи към тях внимателно. В случая не става въпрос те да бъдат включвани под каквато и да е форма. От една страна психолога би трябвало да им помогне да преодолеят изживяванията свързани с детето, което създава проблеми, а от друга страна в разговор с децата специалистите ще разберат кяакво отключва това поведение на детето и така ще помогнат и на него. Учителката ако е финансово заинтересована да задържи детето може и да не даде достатъчно информация.

# 24
  • София
  • Мнения: 28 705
Специалистите, за да разберат какво се случва с детето, да работят с него. Това не трябва да става проблем на останалите ученици. Те са там, за да учат, а не да стават помощници не специалистите. Това не е тяхна отговорност. Аз също не бих била съгласна моето дете, ако не се държи агресивно по какъвто и да било начин, да се налага да стъпва на пръсти.

# 25
  • София
  • Мнения: 62 595
Специалистите най-вероятно са наясно какво отключва това поведение. Най-често са особености на обективното състояние. Не можеш да промениш обективното състояние и съпътстващите външни проявления, ако ще да си факир. Деца със сериозни състояния най-често се изморяват много лесно, податливи са на най-малките дразнители като шум, светлина, наличие на много хора наоколо или просто такива са им ритмите, че като стане определен час започват да се изнервят, импулсивни са и не могат да се саморегулират. Какво да направят другите, за да не предизвикват?

Какво ще им каже психологът на другите деца? Че детето е по-особено и трябва да са толерантни, което на прост език означава да се примирят и да търпят. Такива приказки хич не ги купувам. Какво ще им каже друго психологът? Примерно, детето отключва изблици, когато другите деца започнат да шумят повече, което често се случва в клас. Какво ще каже психологът на децата, да стоят мирни и тихи? Много често се замазват така очите на децата и на другите родители, защото е по-лесно това да се направи, отколкото да се говори с родителите на самото дете, които често са гневни, некооперативни и не могат или не искат да видят, че детето им не може да се адаптира в масово училище и за масов клас. Просто не искат. Затова се търси по-слабото звено - обяснения на другите деца как трябва да са толерантни и на другите родители как трябва да са толерантни.

# 26
  • Мнения: 57
За момента входирахме писмена жалба с подписи на другите родители. Малко пояснения, 3 деца са официално със СОП, на три е предложено от психолог и класна да бъдат обследвани, защото видимо децата имат проблеми, но родителите отказват да им се слага "етикет", но реално в класа са 6 деца, независимо, че само 3 са с официални диагнози. В училището има само по една паралелка, така че няма как да се разпределят между различни класове тези дечица. Информацията, която имаме не е само от децата, а от класен, помощник, психолог и старите учители - сменени са вече 5, защото напускат, тъй като не могат да се справят с класа. В крайна сметка са ни споделяли каква е причината да се откажат. Детето се провокира най-вече, че не може да се движи с темпото на класа - ако не е написал нещата заедно с тях, не е изрязал за същото време, а следобед вече е уморен и заспива навсякъде.
Все повече се убеждавам, че явно е кауза пердута. Независимо, че мляко училища разполагат от пълен екип специалисти и то целодневно, явно не всички деца могат успешно да в адаптират. Повечето родители сме си дали срок от края на първи срок да търсим решение, а след това да си местим децата.

Последна редакция: пн, 10 окт 2022, 14:28 от Iv_d

# 27
  • София
  • Мнения: 3 078
Честно казано, колкото и да съм толерантна, не бих държала детето си в тази среда. 6 деца със СОП, едно от които неконтролируемо, редица напуснали учители..., не виждам как ще се оправи положението. Изобщо на ваше място не бих давала повече шансове на училището.

# 28
  • Мнения: 29 581
Вероятно сте от малък град, щом в училището има само една паралелка. Колко далеч ви е другото училище? Разучете първо каква е обстановката там.
Честно казано, колко и да се опитвам да бъда толерантна, смятам, че няма да се оправи положение в сегашния ви клас. В градината имахме дете с аутизъм и беше нещо подобно. Но все пак беше градина и, въпреки че дразнеше децата, все пак не беше толкова зле, понеже и ученето не е толкова много.
Ако другите деца сега не усвоят материала, по-натам ще затънат съвсем. Втори клас е много труден, защото има много нови знания по всички предмети. Не оставяйте така нещата с надеждата, че ще се оправят.

В класа на детето от 1 до 4 кл. имаше нещо подобно, макар и не в такива размери, при нова не от дете със СОП, а просто такова разлигавено. Не беше чак непоносимо, но и не е приятна среда за учене. Децата прекарват там целия си ден все пак.... Все едно в работата да имаш подобни драми и да се очаква от теб да работиш добре.

# 29
  • Мнения: 132
Здравейте, имам ученик в първи клас .Днес разбрах ,че има дете със СОП в класа им.Детето е шумно и неконтролируемо  ,така класната ръководителка само предполага ,че е със СОП....няма диагноза детето ,прието е по надлежния ред . Обсъждахме с мои приятелки и те с първолаци, че на първите родителски срещи са били уведомени, че в класа ще имат 1 /2 деца с такива потребности. Тоест знаят предварително ....при нас е обратното , никой нищо не каза , класната научава в движение , моето дете ми споделя за проблемното дете в час вика, крещи, разхожда се и говори мръсни думи ...
Нямам опит , но се чудя родителите му ли не знаят , има ли умисъл да крият за диагнозата (явно недоказана де ) .Доста е странно всичко .Как мислите ?Защо са прикрили евентуално такова нещо, едва ли е поведение от 15ти септември насам ? С каква цел ? Благодаря.

# 30
  • Мнения: 29 581
Принципно в почти всеки клас има по някое такова дете, дори и без СОП - разглезено, арогантно и т.н. Госпожата е тази, която трябва да се справя с подобно поведение. Но пък все пак е едва месец от началото на годината. Някои деца не са наясно още къде се намират и не могат да свикнат, че трябва да има ред, а не като в градината. Не бързайте да си вадите изводи отсега.

# 31
  • София
  • Мнения: 3 078
Моя близка приятелка е учителка в занималня на начален курс. Споделяла ми е, че не само в нейния клас, но и в други класове, има винаги вече и недиагностицирани деца със СОП. Според нея, родителите вземат това решение за да не се слага печат на детето или пък за собствено успокоение. Това решение обаче не премахва проблемите.

# 32
  • София
  • Мнения: 2 593
Ама ако детенцето е наистина със СОП, печат или не, това е видимо от всички и всички са потърпевши. Затова смятам, че родители, които си затварят очите пред факта, носят много голяма вина. Нямам представа какво изпитват, но бягството от реалността няма как да помогне.

# 33
  • Мнения: 132
Не си вадя изводи от нищото.  Класната ми сподели за детето , като педагог с опит вярвам, че различава дете не в норма от разглезено дете.И смятате ,че родителите не го диагностицират умишлено ,за за не му се лепне етикет ?Лични лекари те забелязват ли подобни проблеми при деца или и те са в схемата ? Аз като родител има ли нещо ,за което да внимавам ?

# 34
  • Мнения: 3 557
Vondito, a защо априори решавате, че, дете със СОП, прави така че другите да са потърпевши? Дете със СОП не означава непременно буйно и развалящо дисциплината дете. Ако в случая на авторката на темата е така, в други не е.
Linkata, не към теб, коригирах.

Последна редакция: пт, 28 окт 2022, 08:55 от laurentin

# 35
  • Мнения: 132
Априори нищо не решавам.Щом класната споделя , преценява че може да създава дезорганизация в учебния проблем .Ако е тихо и кротко ,нямаше да си прави труд да ми казва дори ...Wink

# 36
  • Мнения: 29 581
Госпожата не е тази, която да лепи етикети дали някое дете е със СОП. В първи клас поне половината, ако не и повече в началото са непослушни, докато разберат за какво иде реч. А, ако е някое разглезено, свикнало да командори, положението се усложнява. Ако учителката очаква от ден първи всички да са мирни и кротки, няма да ѝ се получи.

Защо госпожата споделя подобни неща с други родители, а не с тези на детето?

# 37
  • София
  • Мнения: 2 593
Vondito, a защо априори решавате, че, дете със СОП, прави така че другите да са потърпевши? Дете със СОП не означава непременно буйно и развалящо дисциплината дете. Ако в случая на авторката на темата е така, в други не е.
Linkata, не към теб, коригирах.
Не съм твърдяла, че всички деца със СОП са такива. И в самата тема се  говори за 6, от които само 1 е проблемно. Казвам, че родителите трябва да обърнат внимание на проблема, а не да го замитат под килима.
 Soul free, абсолютно подкрепям, че учителите трябва на първо място да говорят с родителите на детето и да не споделят с други родители каквито и да било наблюдения, съмнения и предположения.

# 38
  • Мнения: 57
При нас има малък напредък. Детето бе влиза в часовете по български и в половината математика посещава логопед и психолог. В момента до взимат към 14:30, пак е много уморено детето дотогава, но поне до 16 другите успяват да напишат домашните. Напредък си е, но не знам дали да се съгласяваме с това или да настояваме официално да не посещава математика и занималня. Родителите пожелаха разговор, но не знам до каква степен ще съдействат. Ще видим, има надежда.

# 39
  • Мнения: 1 171
Ама ако детенцето е наистина със СОП, печат или не, това е видимо от всички и всички са потърпевши. Затова смятам, че родители, които си затварят очите пред факта, носят много голяма вина. Нямам представа какво изпитват, но бягството от реалността няма как да помогне.
Не при всички деца е наложително, да им се поставят "официални" диагнози. Много деца имат сензорни проблеми, проговарят късно, нещата се случват по-бавно, особено в първите години на обучението....но впоследствие децата имат реален шанс да наваксат (има немалко такива случаи). Затова някои родители не бързат да диагностицират децата си и да им лепнат етикет за цял живот. Това не означава, че отричат нещо, а е много вероятно с детето да работят специалисти, на частно.
Съгласна съм обаче, че на по-тежките случаи, особено ако нарушават дисциплината с поведенчески прояви, трябва да им се обърне специално внимание и в никакъв случай да не се оставят да пречат на другите деца (в норма), които също имат права.

# 40
  • Мнения: 8
Здравейте, пиша от позицията на родител с проблемно дете. Моето дете също е първи клас и  нямаме поставена официална диагноза. В училище сме на ресурсно подпомагане, и се работи с него три пъти в седмицата, отделно ходим и на частно и на психолог и на логопед. С поведението по време на часовете, определено имаме сериозни проблеми, не иска да работи по време на час и разваля дисциплината, и разваля учебният процес на останалите деца. Преди месец водих преговори с директорката и екипа който работи с него в училище да минем на друга форма на обучение, но според тях той е за дневна форма. Знам, че 24 деца не са длъжни да се съобразяват с моето дете и те са потърпевши в случая. Но как ние като родители, да се справим със създалата се ситуация, като от една страна сме притиснати от родителите, които са прави, а според ръководството в училище, е на мнение, че е за присъствена форма, и не можем да минем на друга форма на обучение. Според психолога, който работи с него, местенето в друг клас или училище не е вариант, тъй като ще засили поведенческият проблем.

# 41
  • Мнения: 5 075
Вие ще си прецените формата на обучение, не директорката.

# 42
  • Мнения: 29 581
Не мисля, че директорът може и и ма право да ви забранява индивидуална форма на обучение. Понеже е едва първи клас, мога да кажа да изчакате още месец, но, ако до след Нова година, няма напредък, се замислете.....

# 43
  • Мнения: 6 162
Вие ще си прецените формата на обучение, не директорката.
Не е така. За да се премине в друга форма на обучение се представят документи и ако те дават основание за смяна на формата на обучение тогава се издава и заповед. Не е концерт по желание. Подава се нещо като заявление/молба и одобряват или не одобряват.

# 44
  • Мнения: 29 581
Говорим, разбира се, с всички необходими документи. Но директорът не може да каже - "Това е по-подходящо...". Има си лекари, които да преценят. Сега прочетох, че детето е без официална диагноза. Може да се направи обследване, за да се знае положението и да се работи с детето...

# 45
  • Мнения: 8
Имаме диагноза ХАДВ, когато беше на четири от психиатър и съответно имаме насоки за работи, и от три години работи с него психолог, логопед и ресурсен учител. Под официална диагноза имам предвид, че нямаме медицински документи, които се издават от само две болници в страната. На мен също ми обесниха, че в индивидуална форма не се минава толкова лесно, а се минава през комисия, която трябва да реши това. Според екипът, с който работи детете, сме за присъствена форма.

# 46
  • Мнения: 2 743
Авторката да пише как е положение към днешна дата.
Писали са достатъчно, Andariel особено точно
Нещото, което ми прави впечатление е отношението към родителите на детенцето. Повярвайте ми тези хора не са цъфнали и вързали, най-вероятно затова са така отбранителни. Не вярвам да отричат проблем, то е  ясно. За пореден път се вижда колко неадекватна ни е системата- приобщаване на деца със СОП, ама да са почти като в норма, роми, ама изкъпани и грамотни. Изненада-точно това е, че не е 2+2 =4.
Толерантни сме на приказки, ама да не ни е у къщата.
И да не се притеснявате толкова, децата ви са добре и здрави, животът на семейството на детето със СОП е прецакан завинаги.

# 47
  • Пловдив
  • Мнения: 14 586
Помбер, като майка на дете със СОП те моля ми обясниш защо според теб животът ми е прецакан завинаги. Или това снизходително изказване се отнася само за неприсъстващите?

Последна редакция: нд, 04 дек 2022, 14:07 от Магдена

# 48
  • Мнения: 2 743
Моето също е със СОП и срещам само простащина, безмерна здравна неграмотност и дискриминация по тези ширини. Животът ми се върти по терапии и пак терапии, не знам дали това се води прекрасен живот.

# 49
  • Пловдив
  • Мнения: 14 586
Въпрос на възприемане според мен.

# 50
  • Мнения: 2 743
Въпрос на възприемане според мен.

Да, така е. Ходя на психолог и работим почти денонощно, за да покрием финансово всички нужди на детето. Не сме почивали от години.
👌 “топ “ прием в хотели в България, там и домашни любимци не са приети камо ли дете с аутизъм;
👌 топ прием в градска среда/“укротете си детето” в метро, на улицата;
👌топ отношение в ресторанти, ние нямаме право да изпием едно питие
👌топ прием от себеподобни- ние сме вече на 5 курса, 9 състезания  за петгодишни и гледаме гимназии и т.н…..

Та, авторката да сподели развитие по въпроса.

Последна редакция: нд, 04 дек 2022, 18:31 от помбер

# 51
  • Мнения: 3 557
Моето дете от 1 до 4 клас също се водеше със СОП. Огромен ужас изживя детето тогава и ние покрай него. Тя имаше затруднения с училищния материал и с говора. Беше най-тихото и кротко дете, което не смееше да мръдне от чина си, да отиде на тоалетна и което беше подложено на невероятен тормоз и подигравки от съучениците си без СОП. Смееха и се, че не може да говори, даже спореха с учители, ако и пишат по- висока оценка. Тя е много дребна, нормалните и съученички си бяха позволили да я издебнат и да я хванат за краката, и да я изправят надолу с главата, докато главата и се удря в чинове. И още подобни вербални и невербални агресии преживя.

# 52
  • Мнения: 29 581
Ужас. Горкото дете. Каква беше реакцията на учители и директор по въпроса? Не може да се случват подобни неща!!!

# 53
  • Мнения: 3 557
Опитаха се да омаловажат ситуацията. Въпросните момичета се оправдаха че искали да я предпазят да не падне. Имаше свидетели обаче. Госпожата се опита да каже, че не са разбрали и видяли хубаво. Т е. моето дете и свидетелите нещо са в грешка. Писаха им официални забележки. На едното момиче родителите бяха разтревожени и притеснени от случката, обадиха ни се за извинение, на другото не.

# 54
  • Мнения: 29 581
Оказва се, че "мамините златни" без СОП са в пъти по-лоши и с ужасно държание. И в стария клас на моя и в сегашния има такива. Разглезени и разюздани, без грам възпитание...

# 55
  • Мнения: 57
Здравейте, проведохме и родителска среща, първата за тези години, в които родотел на детето присъстваше. В момента от регионалния център оказват подкрепа да се обучи по-добре помощник учителя, за да успява да предвиди поведението на детето и да не ескалира. В момента нещата са на приливи и отливи. Има спокойни дни, има и нетърпими, но поне има съгласие детето да е на индивидуален план по български език, за да може другите да могат да възприемат трудния материал. Нямам идея какво ще стане, но искрено се надявам да има напредък.

# 56
  • sofija
  • Мнения: 44
Това е Системна грешка на МОН. Децата със СОП не могат да се обучават в един клас с деца без такива потребности. Не го ли разбраха не знам. Нито за едната страна е добре, нито за другата.
Не всички деца със “СОП” са еднакви, има различни степени. Едното ми дете е диагностицирано, трудно се справя в училище, а и хич не му се учи. С много упоритост от наша страна и строг родителски контрол се представи блестящо на матурите след 7-ми клас (77 и 83 точки) . Сега пак му е трудно и се налага контрол. Искам да кажа, че всеки случай е различен и ме се слага всичко под общ знаменател.

# 57
  • Мнения: 2 071
Детето с количествени оценки ли е, покрива ли ДОИ?

# 58
  • Мнения: 4 577
laurentin, сега виждам през какво сте минали. Прегръдки за дъщеря ти и дано целият този ужас е зад гърба ви ❤️ .

Общи условия

Активация на акаунт