Учител, който да научи детето да учи

  • 14 259
  • 41
  •   1
Отговори
# 30
  • София
  • Мнения: 62 595
Всичко тръгва от първи клас, че и още от ПУК. Ако още от първи клас не се научат да разписват задачите, включително да могат да се обосноват за аритметичните задачи, тогава не могат и при сложния материал. Няма как да се научат да тичат преди да проходят. И аз съм го чувала това "не ни го искат", на което отговарях "аз го искам и утре на изпит или олимпиада ще ти зачекнат решението и няма да получиш точки". И това го казвам още от началните класове. Понякога просто трябва родителят да натисне нещата още от първи клас и да държи на това, че всяко нещо трябва да се разпише и обоснове. Ако не го направи, на състезания и олимпиади започват да го разбират, ако изобщо стигнат дотам. Който не се научи после се чуди защо на изпита в седми клас на задачите с разписване няма точки, пък "аз всичко си знаех, има отговор". Е, има, ама като не си го разписал не ти го признават!

# 31
  • Мнения: 11 911
Учебниците по история са написани като да е съкращавано от учебник за студенти или друг източник.
Напр, в  9 клас учат за НЕП-като е обяснено, че е форма на либерализиране на икономиката ,не помня точно определението, но никъде не пише защо се казва НЕП, като е нова икономическа политика. Дори синът ми, който е учил от 3 клас руски не се сети, да не говорим за деца в класа, които учат втори език немски и грам руски не знаят. Е, как да се запомни, ако някой не му каже, че идва от Экономическая. И това е само един малък пример. По биология е същата работа,накъсано оттук, оттам, по география-малко по-добре са учебниците.

Лошото е, че с безплатните учебници до 4 клас не се учат децата да подчертават и да си правят записки в полето.
Методите за учене са различни и едва ли е нужен специален учител.
Да се покаже на детето как да извлича най-важното, как да запомня дати, понятия, имена-почти като учене на думи на чужд език. Да си прави някаква схема-писмено или в главата"първо се говори за това, после за това и тн" Тъй като синът ми до 7 клас не се справяше много с историята, аз ползвах често налични стари учебници със същата информация, но по-добре поднесена, чертаех карти, рисувах знамена, граници, защото наличните бяха дребни и нечетими, поне които виждах.
Щом детето е добре по математика, то търси логични връзки, а във всяка наука ги има. Намират се и се акцентира върху тях.
А и в крайна сметка, не всеки е добър по всичко и това трябва да се приеме. Аз затова много приветствам профилирането в 11 и 12 клас, обаче жалко, че не винаги е според искрените ингереси на децата.

# 32
  • Мнения: 3 310
Знам че не е за всеки джоб, но ако учебниците имат електронен вариант може да вземете айпад и да свалите учебниците на него. Може да подчертават, да си водят записки, да трият това което подчертават... доста е удобно.
Сега не ми изнасяйте лекции за екраните, давам просто предложение. Simple Smile

# 33
  • София
  • Мнения: 62 595
Няма да изнасям лекции, но никак не е удобно да се пише по учебници в електронен вариант. Винаги хартиеният носител има предимство. Плюс това не винаги и не всеки може да използва някакъв таблет или компютър по всяко време. Не е и нужно.

# 34
  • Мнения: 3 310
Има приложения за водене на записки и всъщност е доста бързо и удобно, изглежда и много прилежно.
Някои предложиха да се купуват учебниците на старо за да може да подчертават в тях, но и на старо са ужасно скъпи, освен това не са много лесни за намиране. Държат високи цени, защото в края на годината продавачите си имат "мини кампания" от тези, които са си загубили учебниците и трябва да ги връщат. Отделно и сега не е най- доброто време за купуване на вещ на старо, която не може да почистиш добре.

# 35
  • София
  • Мнения: 62 595
Аз съм напълно за това да има електронен вариант на учебниците, включително черно-бял вариант, защото така може да се разпечата само това, което е нужно. Каквито и приложения да има, пак е по-удобно човек да пише, рисува, подчертава и всичко върху хартията.

# 36
  • Мнения: 12 016
Всички учебници имат електронен вариант, до 7 клас е безплатно.
Просвета имат абонамент, който е на половина на уча.се.  Могат да се ползват видеоуроци и тестове дори и детето да учи по друго издателство. Те имат по три варианта за клас и предмет.
Клет искат да се закупува код по код за всеки учебник. Поне за горен курс

Последна редакция: ср, 23 фев 2022, 12:05 от Mama Ru

# 37
  • Мнения: 131
Абсолютно  същият проблем имам. Само, че и бързо се изморява. Никакъв мотив за представяне. Много ми е трудно да я мисля и да не учи сама. Задачи по математика сама не решава. Трябва да съм до нея. Работата върви към заучена безпомощност.

# 38
  • Мнения: 385
Аз миналата година участвах на един семинар : Научете детето да учи : https://hca-bg.org/bg/2021/06/09/kniga-kak-da-uchi-detoto/
На семинара ни дадоха телефон на учител, който работи с деца, за да ги научи да учат. Но цената ми се стори висока и не съм се възползвала, така че не мога да дам препоръка от лично преживяване.
Иначе и моя горчив опит започна с Историята в 6 клас (като на авторката) - намерих учител по История, който да учи заедно с детето и да пишат в учебната тетрадка, и да си обясняват урока, виждат се веднъж седмично за 1.5 ч. Но за съжаление и това не помага особено - пак има оценки в диапазона 3-4.
Проблемът е ясно видим с уроците по История заради прекалено многото термини употребявани в тях.
На семинара обясниха, че проблема с ученето идва от думите, чието значение не знае учещия. Като се съберат няколко такива в едно изречение - човек нито може да разбере изречението, нито да го запомни на изуст - каквото се очаква от учителите по всички разказвателни предмети. Препоръчаха закупуването на тълковен речник , на скоро взех такъв - помага до някъде наистина, но отнема време да се намери всяка непозната дума.

Последна редакция: пн, 12 дек 2022, 16:09 от zk_avram

# 39
  • Мнения: 1 715
Ами то и без тълковен речник става, ако мама учи с детето и преразказват заедно на по-човешки език, ама госпожата ако държи на зубренето и използването на нафуканите думи, няма да е от полза за оценките.

# 40
  • Мнения: 1
Здравейте, въпросът ми може да прозвучи странно, но бих искала да наема частен учител, който да помогне на дъщеря ми да се научи как да учи.

Тя е 6ти клас и пробемът, който виждам, не е просто в научаването на уроците по конкретен предмет, а по-скоро това, че учи супер неефективно и хаотично. Разсейва се и чете без да вниква в информацията. Дори и 2 часа да седи пред учебника по история, ако й задам въпроси, няма да може да ми отговори. Pensive

Познавате ли преподавател, който да може да научи едно дете как да учи ефективно (правене на планове, начин на разделяне на урока, търсене на информация и тн)?

Става въпрос за София, но може би ще стане и с учене от разстояние (през zoom, google meet, и тн).

Всякакви препоръки са добре дошли. Relaxed
Здравейте!
Мога да препоръчам учителката, с която ние учим частно вече 2 години. Смело мога да напиша, че  не само успехът ни се повиши, но и разбираме материала, а и вече ни е приятно да учим!😀
Ние се учим по български и английски при нея.
Ако Ви интересува, мога да изпратя координати да си говорите лично.
Успех!

# 41
  • Мнения: 12
Здравейте,

Аз му казвам - "трудният 5. клас",  защото след началния етап, децата са оставени да пораснат изведнъж и трябва бързо да свикнат с новата учебна среда - различни учители по предмети = различни подходи на преподаване = различни изисквания, различни класни стаи, необходимо е да се научат бързо да си организират вещите, да носят повече лична отговорност, както за уроците и домашните, така и за своите вещи. Както са имали целодневни занимания в училище, вече нямат занималня, не винаги родител може да подкрепя след училище.. и още куп новости на порастването, с които трябва да се сблъскат.
Затова подкрепа им е нужна още от 5. клас, за да се приспособят по-лесно и плавно към, новата среда.
Майка ми е педагог, психолог, работила е в системата на образованието дълги години, тя създаде занималня за деца от 5. клас, точно с идеята да се помогне в един от най-трудните моменти на децата, където системата е пропуснала да осигури достатъчно подкрепа.

Ако още тогава детето се научи на навици за учене и организация, ако точно в този период 5. - 7. клас не го изпуснем от поглед - в ученето, но също и в емоционалното и социалното му израстване, после нещата стават по-лесни и ученето се случва, защото детето има затвърдени навици, а също и основа от знания, които изключително много помагат в гимназиален етап.
Защото учебните програми 5.-7. клас поставят основата на предметите занапред, ако този материал се изпусне, после е много трудно да се навакса.

Общи условия

Активация на акаунт