Учител, който да научи детето да учи

  • 14 258
  • 41
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 12 016
От моя опит като студентка вече - намиране и подчертаване на важното в текста, това, което трябва да се запомни.

# 16
  • Мнения: 12 779
Аз сама си учих децата да учат и беше много времеемко занимание! Но е неизбежно, после вече пей сърце.

# 17
  • Мнения: 3 310
Аз бях така, хубави оценки само по математика, ИТ и чужди езици. Колкото и да прочитам нещо, абсолютно нищо не влиза в главата ми, защото просто си мисля за някакви други неща.
Сега карам курсове и пак така- в интересното вниквам на секундата, но стане ли дори малко скучно започвам да витая някъде другаде.
Нямам препоръки за учител, но мога да споделя какво помогна при мен. Аз лично не бих могла да уча в присъствието на друг човек.
Първо трябваше да разбера по какъв начин аз научавам нещо най- добре. Някои хора трябва да го прочетат, други да го напишат, трети да го чуят, четвърти да го видят...
Върнах се назад във времето и си спомних за любимата ми учителка по математика, тази жена обясняваше всичко като за възможно най- малки деца, бяхме 7-ми клас, а тя обясняваше с лястовички, тортички и т.н. Сега трябваше да науча анатомията на сърцето и отидох в библиотеката и си взех детска енциклопедия, след като разбрах от нея основното, всичко останало се нареди в главата ми.
Безкрайно много ми помага да уча с някой, в ютуб е пълно с хора, които публикуват видеа "study with me". Винаги ми е по- забавно и съм много по- мотивирана. И най- важното е че тези хора не ме прекъсват.
Другото което ми харесва е да си направя средата около мен приятна. Не мога да седна да уча в разхвърлена стая, искам да ми е хубаво и подредено. Паля си една свещ, сипвам си напитка и засядам.
И най- важното- не прекъсвайте детето по никакъв начин, трудно е да се концентрираш и в момента в който някой те заговори и край.
Поинтересувайте се от метода "Flowtime Technique", точно е за хора, които не могат да се концентрират. Избягвайте метода с почивки "Pomodoro", никакви почивки когато си концентриран, после няма шанс да седнеш пак да четеш.
Дано съм била поне малко полезна, успех на ученичката!

Последна редакция: пт, 11 фев 2022, 20:10 от Glossycherry

# 18
  • София
  • Мнения: 2 130
Идеята за детска енциклопедия по история звучи добре. Историята трябва да бъде учена и разказвана като приказка при малките класове. Нашият учител, по мътни спомени помня, че разказваше по подобен начин "Добрият цар Калоян победил лошите рицари латини и пленил техния император затваряйки го в кула в неговата столица Търново, където намира смъртта си, около която витаещите легенди и митове ни описват различно. Всичко това се случва в лято господне 1205г."
Grinning Щом го помня още, то има ефект и подход.

# 19
  • Мнения: 3 393
Здравейте,

Напълно разбирам проблема ви.
И аз минах през това и виждам, че дъщеря ми също на там върви.
Има много видове техники за учене.

Но моята техника, която наистина ми беше полезна и в 6ти клас е следната:

Да предположим, че имате урок по физика.

В началото на темата се обяснява теоритята на какво е звукува вълна ( на пример). Текст от 10 реда.

На малък формат лист се пише "Звукува вълна"(заглавие), и тези 10 реда трябвя да се обяснят в 2 реда. Как? Със символи, със съкращения, със синоними, с лесни обяснения, както дойде, но да е 2 реда.
Усилието, което е нужно да перефразираш или създадеш подобен вид резюме, кара информацията да мине през главата много пъти, за да намери тази кратка форма и е техника за запомняне много ефективна.

После идва формула. Пише се формулата и ако има графика се рисува много мъничка без обяснения и с минимум символи. Това е отново "резюме" на голямата гравика.
Така един урок по физика да не минава двете страни на един лист.
След като се наприви това се учи, чете още 2 пъти само от резюмираните уроци.
Трябва информацията така да е предадена на листа, че да не се налага да се отваря учебника отново. Това те задължава наистина да се фокосираш върху най- важното.

Дано съм била полезна. Успех!!!

# 20
  • Мнения: 3 310
Понеже по- нагоре се спомена подчертаването, искам да кажа че е важно да се подчертава правилно. Преди да започнеш да подчертаваш трябва да разбереш малко от урока за да знаеш всъщност кое е най- важното, най- лесния начин е да си водиш записки в час и да слушаш на кое набляга учителя.
Подчертаваш с 2 различни цвята, първия използваш за най- важната част, втория за думите на които не знаеш значението. Ако научаваш лесно нещо когато го напишеш е най- добре да си препишеш най- важната част и да учиш само от нея.
Неща, които просто трябва да запомниш /назубриш/ като години и термини се учат най- лесно с флаш карти.

# 21
  • София
  • Мнения: 8 282
Как ще подчертават?!  Учебниците са на училището, ползват се от няколко випуска.

Eli, в 6 клас не се учи Физика, има дял, но не и самостоятелен предмет.

# 22
  • Мнения: 3 393
Как ще подчертават?!  Учебниците са на училището, ползват се от няколко випуска.

Eli, в 6 клас не се учи Физика, има дял, но не и самостоятелен предмет.

Просто го взех като пример. Аз съм учила от природознание до статистика с тази техника.

# 23
  • Мнения: 12 016
Може да се купи на втора употреба учебник или да се подчертава с молив, а след това да се изтрие преди да се върне.
Варианти се търсят. Много помагат и менталните карти, но аз не се научих да ги правя и ползвам.

# 24
  • София
  • Мнения: 4 025
Опитайте първо вие. Махнете всички разсейващи неща от стаята - телефони, таблети, лаптоп. Подредете бюрото и махнете ненужното, въобще колко по-малко неща има е по-добре за концентрацията. Накарайте детето да отиде до тоалетната, да пие вода и т.н., така че да сте сигурни, че след 5 минути няма да се разсее с нещо подобно. Покажете му как да учи - всеки урок е разделен на части в учебника. Покажете как от всяка част трябва да си извади най-важната информация и й го разкажете няколко пъти. Сведете десетте изречения до 4-5, примерно. След това я карайте тя да го прави, и да го повтори по няколко пъти. Вероятно през седмицата нямате много време за това, но през уикенда спокойно могат да се минат всички разказвателни. Научете я също да си записва датите по история примерно, по-трудните наименования по география и т.н. Не става лесно, но веднъж като се усвои на нея ще й стане по-лесно и ще дойдат и резултатите от това. Моята дъщеря също не се беше научила да разказва до 5 клас, много рядко ги караха и тя никак не си даваше зор. Запретнахме ръкави с татко й и в няколко поредни уикенда в началото на годината й показахме как да се научи да разказва. Децата днес не ги карат да разказват уроците и от това губят те самите, защото по тестовете често може и с налучкване да се справиш прилично, но не остават по-трайни знания. Запасете се с упорство и спокойствие, и ще се справите заедно!  Успех ви желая!

# 25
  • Мнения: 8 952
С тази система на изпитване - само тестове, как да се научат децата да учат?
Моята седмокласничка има същия проблем. Въпреки че тази година е по-добре положението - в смисъл сравнително се понаучи как да учи.
Предните години й висях на главата и заедно сме чели урока, отговаряли на въпросите, препитвала съм я, обяснявала съм понятия и непознати думи. Иначе, ако я оставех сама, колкото и да го чете тоя урок, не успяваше да го научи.

Научих я да си вади ключовите думи, понятия и години от текста и да си прави кратък план. После по него може да се ръководи да поразкаже, а също и набързо да преговори.
Писане и подчертаване е моята система за ефикасно учене.

# 26
  • София
  • Мнения: 62 595
Така е, системата става все по-безумна с тези изисквания за сто оценки на срок по предмет. Знам, че звучи клиширано, ама ние навремето имахме по две изпитвания по разказвателните на срок, а по български и математика по две изпитвания, две контролни и едно класно на срок. И изпитване на дъската на отворени въпроси, контролните пак отворени въпроси - по математика 3 задачи за разписване - ако щеш! Сега виждам и в работата си сериозен проблем  - уж правим някакви езикови неща, а когато бутна леко математиката се оказва, че никой не ги учи да разписват задачи, да следват стъпка по стъпка алгоритъма, на тях им куцат логическите конструкции още преди да се стигне до разписването на задачи, а това вече е езиков проблем в по-широк смисъл.

# 27
  • Мнения: 8 952
Какво разписване на задачи? Те всеки ден имат нов урок по Математика с нов вид задачи. Ужасно препускане е през материала. Няма време да се усвои и затвърди нищо. Не знам кой печели от цялата тази работа. Не и децата...

# 28
  • София
  • Мнения: 62 595
Задачите се учат да се разписват още от първи клас, когато се започне с "Иван има 2 ябълки. Петър има с 3 ябълки повече от Иван. Колко ябълки има Петър? Колко ябълки имат двамата общо?". Логическата конструкция "с Х повече от" им е много сложна за осмисляне, а като не ги карат да разписват, става голяма трагедия после. Това не е до вземане на нов урок, защото в първи клас дъвчат едно и също цяла година, че и във втори също.

# 29
  • Мнения: 8 952
Първи клас си е първи клас.
На мен ми прави впечатление, че на този етап - когато материалът вече си е сложен, наистина не ги учат как именно да си построят решението ясно и разбираемо. Всеки пише каквото си иска, накрая иди, че разбери...
Даже вкъщи аз й казвам понякога какво да напише и тя ми казва - ама на нас не ни го искат.

Общи условия

Активация на акаунт