Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 33

  • 16 058
  • 147
  •   1
Отговори
# 90
  • Мнения: 20
Извинявам се, но диагнозата "аутизъм" не е до гроб. Едва ли някой си мисли, че на дете на 3 години още не проговорило може да се постави етикет за цял живот. Диагнозата е на състоянието към настоящия момент. Правят се през половин или една година консултации с психиатър, който проверява как се развива детето. Има много деца, които излизат от спектъра. Ние сме в същото положение. Горе главата! Всичко ще бъде наред, само не спирайте да работите.

# 91
  • Мнения: 1 400
100% пожизнено може да ви даде ТЕЛК комисията, но по мои наблюдения не и преди детето да навърши 6 г., а диагнозата от психиатрията не се различава с нищо от тази, която имате. Не само вашият, повечето мъже не са особено активни в търсенето на терапии и разбиране на диагнозата, но по-важното е да обичат детето и да искат да бъдат част от животът му. Сега, когато сте разделени с бащата, не се ли справяте пак сама?

Последна редакция: вт, 12 мар 2024, 16:45 от ice_sparky

# 92
  • Мнения: 7
100% пожизнено може да ви даде ТЕЛК комисията, но по мои наблюдения не и преди детето да навърши 6 г., а диагнозата от психиатрията не се различава с нищо от тази, която имате. Не само вашият, повечето мъже не са особено активни в търсенето на терапии и разбиране на диагнозата, но по-важното е да обичат детето и да искат да бъдат част от животът му. Сега, когато сте разделени с бащата, не се ли справяте пак сама?

Справям се, но ми е много трудно да лавирам между малкия, работата, терапии, градина и т.н. А и по-скоро както казах тук няма много какво да се направи, лутам се, търся, разпитвам и не мога да намеря специалисти в града и пак ходя във Варна.
Аз терапии не държа и да търси той, но не искам да омаловажава проблема и да твърди, че само с ходене на градина нещата ще се оправят и проблема просто ще се израсте....да слуша майка си, с която живеем и да пренебрегва мен, но това са неща, които не са по темата.
След 8 месеца виждам, че може би е почнал да осъзнава, че нещата не стоят точно така и е по-важно да се обединим като семейство и да положим максимални усилия детето ни да се чувства щастливо и обичано.Има го и момента, че стресът ни дойде в повече и не съумяхме да се справим и претърпяхме катаклизми. И двамата го обичаме много и вярвам, че може би ще успеем да прескочим всичко, което ни се струпа на главите и ще се обединим, въпреки всичко...

За диагнозата съм абсолютно съгласна с Вас, също съм на мнение, че му е рано на малкия за окончателна такава и имаме още много работа и път да извървим, за да се види реалното състояние на детето.
Написах го така, защото ми върнаха писмо от ТЕЛК, че искат обследване от психиатрия, което аз отказах да направя и настоях да ни разгледат само по документите, които сме представили - обследване от клиничен психолог, диагноза от психиатър, мнения на специалистите, при които ходи и оценка от детската градина. Ще е щастие, ако се окаже ,че няма нужда от диагноза и ТЕЛК след време.

За това и се интересувах къде водите дечицата си във Варна, за да мога да разпитам, разгледам и ако предприема връщане да съм максимално подготвена, за да не се получи така да си стоим вкъщи с малкия.

# 93
  • Мнения: 13 836
В момента пиша отговор на shannel. Ако никой не пише след мен ще ги прикача след отговора към Веселина99. Ако ли не ще бъде в отделен пост.


VESELINA99
Не е неудобно, разбира се. Отговарям Ви.
Скрит текст:
Притесненията ми започнаха още на 4-5 м. Детето не посягаше към играчки, не успяваше да сложи нищо в уста. Появи се едно странно движение на тялото- силно изпъване на краката,съпроводено с потрепване на ръцете,което се повтаряше по множество пъти пъти на ден. С времето започна да протяга ръка,за да хване нещо,но това се случи след 6-ти, 7-ми м. Отново нищо не се слагаше в устата.  Проблеми имах и с захранването, започнах на 6м., но някъде до 9м. , той избутваше с език храната навън,рефлекс който уж изчезва на 6м. Той го имаше още 3, сътветно и дъвченето дойде късно,след годинката...Когато детето държеше даден предмет,някак не стискаше здраво.. това е и до днес,без проблем мога да му го взема от ръцете. Не манипулираше добре с ръце.От шишето например за вода/мляко успяваше да пие сам едва на 14м.  Късно седна и пролази-на 10 м. след Войта терапия. Това са нещата, за които се сещам. И в крайна сметка след последния преглед от невролог на 14 м. той вече се пусна да ходи сам и притесненията ми за ДЦП отпаднаха. Тогава на прегледа знам, че споделих притеснения,че детето няма още осъзната дума, но невроложката ми каза с насмешка да съм го карала да повтаря..  което и до  днес не прави. И да допълня.. това с изпъването на тялото и треперенето го правеше до скоро, може би от около месец вече напълно спря,но го замени с пърхане с ръце,отнова се повтаря по над 100 пъти на ден.

Извинявам се че отговарям чак сега.
Всъщност виждам едно общо закъсняващо двигателно-моторно развитие , което така или иначе, дори да няма нищо видимо от невролог, е свързано с работата на ЦНС. Обикновено, има ли моторно-двигателно забавяне има и забавяне в другите сфери на развитие - езиково, когнитивно(умствено-познавателно),  поведенческо. Не знам как да го кажа, но ДЦП не е единственото което провокира забавяне в моториката ( груба или фина) и всичко което се тегли след това забавяне.

В повечето случаи тук, сред децата на тази тема ( освен ако няма някаква съпътстваща диагноза), физическото развитие не страда . Мисля че сте права да сте притеснявате, съжалявам че не мога да ви успокоя. Това което ще напиша е може би извадено от контекста, но наистина трябва да продължавате да работите толкова концентрирано колкото сте го правили до сега. Прочетох за Войта терапията. Вероятно можете да продължите с нея, можете да включите гимнастики по вграждане на примитивни рефлекси по Волеманова, Невро- каква беше гимнастика по Св.МАсгутова, БрайнДжим по Денисън.  Паралелно трябва да работите и по фина моторика.

Ако разделим развитието на всяко дете на физическо, езиково, когнитивно, емоционално поведенческо, те са свързани, оплетени са в едно здраво кълбо и ако едното нещо страда страдат всичко заедно, затова ще трябва да работите по всяко едно  от тези направления отделно за да подобрите състоянието в цялостност. Разбира се че трябва да продължавате И с  работа по физическото развитие , защото прохождането само по себе си не е достатъчно. Понякога родителите погрешнп смятат че като проходи детето и нещата са се оправили, но не е така
 - има много други двигателни шаблони към които трябва да се усвоят ( бягане, скачане, лазене, прелазване и те също ще вървят със закъснение и те също налагат терапия). Към тях трябва да се работи много и по фина моторика. Това което трябва да ви е като стражева точка е че на всяко умение детето трябва да бъде обучено -  трябва да бъде показано и така усвоено. Вероятно стихийното имитационно учене може би няма да се случи при вас защото виждам че до сега сякаш  не се случва или ще се забави прекалено много, а вашата цел е най-доброто възможно наваксване. Не знам как сте със споделеното внимание, очния контакт, памперса, емоционалния контакт с вас и околните, реакцията ако вие излизате от стаята, ако има чужд човек как се държи,  дали се обръща на повикване, това са аутистични маркери, но мисля че при вас ако ги има са вторични, в смисъл водещия проблем е някъде другаде...
 
Аз лично най-малко бих се притеснявала от това пърхане с ръце.  Това е сензорна дисфункция както и начин за изразяване на емоции. При спектралните е със същото естество- сензорно задоволяване при сензорна дезинтеграция И начин за комуникация. Слабото държане/задържане в ръце на нещо  може да резултат от лош контрол върху тялото - проблеми с фината моторика която страда защото страда и грубата (пълзене вървене с забавяне) , но може и да е също сензорно ( контрол над тялото и мускулите като цяло) .... но като общо при детето сензорните проблем означават че има проблеми в набавяне на преработка на сензорната информация получавана по различни канали, което отново се потвърждава и е свързано с забавеното моторно развитие.

Що касае ранния скриининг. вероятно ще ви кажат като диагностика всичко, каквото и вие виждате - Има забавяне, Детето отговаря на много по-малка възраст. Няма да ви кажат защо, няма да ви кажат от какво. Ще ви кажат да работите. Което можете и трябва да правите и докато чакате скриининга.

Съответно на въпроса. Записвате за ранен скриининг . Паралелно работите. Виждам че вие  е и сама виждате отговора - изисква се работа - Детето има общо забавяне в развитието.


shannel
Скрит текст:
Здравейте!От няколко дни усилено чета темата и реших да се включа ,защото съм леко притеснена относно развитието на втората ми дъщеричка.И двете ми деца са заченати ин витро.Първата е от свеж трансфер.Втората ми дъщеря обаче е от ембрион стоял замразен повече от 4 г .От известно време виждам особени разлики в развитието и понеже я сравнявам с каката.На на почти 1 г и 1 м е ,проходи на 11 м ,пропълзя на 6м ,като цяло физически се развива страшно бързо и може много неща докато кака и на нейните месеци доста изоставаше.

Притесненията ми са ,че не сочи с пръст ,но подава цяла ръка към предмета,който иска да вземе.
Имам чувството ,че  в повечето време не ме разбира какво и говоря ,не повтаря ако и покажа нещо.
Пляскаше  преди сега го прави ,но не като реакция ,а просто като заучено действие.
Не маха за чао ,не дава целувка .
Понякога когато върви из къщи и види нещо започва леко да маха с ръце издавайки звуци ааааа.
Преди да навърши годинка като искаше да я взема казваше Мааа ,сега вече спря да го прави ,а само подава ръце и почва да мрънка  .
Често е избухлива,без причина.
Когато се опитвам да и казвам думички да повтаря се изнервя и почва да се тръшка.
Казва кака и баба ,но не целенасочено.Просто заучени думи.
Играе с играчките що годе по предназначение. Когато и показвам да нахрани бебето го прави ,
но в повечето случаи лапа играчките или ги сурка по земята или ги трака по земята или по мебелите
Количките си ги кара по земята ,не им върти гумите .Забелязвам, че използва светещите играчки странно.Натиска бутон и се заглежда за минута втренчено в светлината без да спира бутона докато не я накарам да спре.

Ох много съм объркана ,но сякаш нещо не е както трябва ,не знам .Каката на нейните месеци много разбираше ,говореше .Даже говоренето толкова не ме притеснява ,колкото разбирането.Не казва мама ,тати ,сякаш не е толкова щастлива примерно когато види някой близък роднина.Очен контакт има  ,но това е без значение ,поне така разбрах от прочетеното.
Постоянно назовавам предмети ,но не е заинтересована да повтаря с мен или да ги търси .С храната има също разлика, която виждам.Иска да се храни само с лъжица ,ако подам нещо като хляб ,краставица или плод в ръка не го иска .Иначе си хапва солети ,бисквити,но ако е друга храна не иска да я вземе и опита .
....
 ,да започнем работа навреме със специалисти. Има ли такива ,които биха обърнали внимание на дете на 1 г ?

Преди всичко трябва да престанете да сравнявате децата си. Всяко дете има свои темпове на развитие и свои силни и слаби страни.
Ще ви кажа какво ме притеснява и какво не ме притеснява във всичко написано от вас. Сложно ми е да разделя цветово затова само съм ги болдирала.
Видях че сте на 1 година и един месеца. Да детето е малко но виждам че има своите червени лампички, които   могат да се окажат и безобидно ни може и да не.

Ще коментирам болднатото едно по едно
- Соченето с пръст се смята за признак на споделено внимание. Това е когато двама души споделят един и същ момент. Това че тя тегли ръка е хубаво. Проблем би бил ако вие търсите нейното внимание - да кажем викате й показвате й нещо но тя не реагира. Тогава трябва да се работи по споделено внимание. т.е. детето трябва да бъде научено да не "изключва" да е час когато има дейност "насочена " към него. Ако е така тука ще трябва да работите.
- права сте , възможно е детето ви да не разбира. От прочетеното и по -надолу от вас си мисля че има някакви проблеми ( очертава се един характерен профил от лека симптоматика), трудно ми е да кажа от какво естество, на всеки би му било трудно ,  детето  е малко, но много вероятно има затруднение в експресивната реч ( разбиране на това, което казват околните). Тука ще трябва да работите
- не маха за чао, не дава целувки - има някаква емоционална дистанцираност - липса на заинтересованост в това което с еслучва наоколо ( връзка със споделеното внимание). тука ще трябва да работите.
- онова с махането на ръце и ААА  е сензорно. По написаното мисля че имате сензорно-интегративна дисфункция. като общо начина по който маха и се самостимулира със звуци ААА, тракането и  чукането на играчките по пода мебелите, нежеланието да се пипа храна с ръце, заглеждането в светещата играчка. Всичко това е хипофункция по зрение, слух  но хиперфунцкия тактилно и вкусово, може би орално. Ще трябва да се образовате по сензорната дисфункция и да работите по това направление

Това което трябва да направите е да забравите как е било с каката. Детето ви не се учи инстинктивно, стихийно, имитационно, по скоро се изолира като дейности и в емоционален план. Не трябва да чакате нещата да се случат естествено, трябва да работите. Детето трябва да комуникира, да осъществява връзка , но различен смисъл от този, който си представяте. Когато иска да получи нещо трябва да моли (  сочене звуци каквото измисли). Докато не дойде при вас и не ви погледне в очите и не поиска по някакъв начин (  вие без да се досещате какво иска, правите се на глупава) да не давате, да не разрешавате , да не разбирате. В момента вие сте обърнати към нея но прекалено очевидно. Тя трябва да осъзнае нуждата от комуникация за да живее ( да не получава всичко наготово), нуждата да ви каже Мамо, да получи вода или играчка.

Относно емоционалния фон - Стенли Гриинспан и неговата Флоортайм. Гугълнете и вижте как се работи по флоортайм - възрастния се прави на дете, сяда на пода, пляска, радва се, възклицава, прегръща, говори емоционално, играе с дтето като дете и го обучава играейки . Ще видите как става има много видеа  и мисля че в момента така трябва да играете с детето си. Целта ви е да го изваждате от онази опаковка,  която тя се старае да се затвори - опаковка в която всички правят всичко за нея и тя няма нужда да прави нещо, нито да комуникира нито да има емоции, ако се дразни нещата около нея да се изчистват, веднага да се изпълняват и така.

Трябва добре да си преразгледате мптивационните стимули за детето. За д аправи нещо трябва да има стимул. За такова малко дете може да е материален, може и емоционален ( ако реагира на такива - прегръдка целувка). Когато искате да повтаря трябва да има стимул да го направи, иначе защо да повтаря след вас. Това за съжаление е типично поведение на дете с дефицити - ниската мотивация, необходимостта да се стимулира за да направи нещо, а разлика примерно от кака й - която е намирала за естествено да повтаря защото вие ще й се усмихнете , защото ще и кажете браво, защото ще я прегрнете.

А, забравих- емоционално напрегната - освен всичко друго и това е нормално да присъства  към общата картина - да имате и проблем с емоционалната регулация. Както казват по научному- реактивност ( прекалена чувствителност, прекалена силна реакция ) на нервната система. Добре се обяснява и с прекалената сензитивност и сензорната дезинтеграция. Тук трябва да заложите на правилния родителски стил ! Това е много много важно. Да не бягате от конфликти разрешавайки всичко, защото е нервна и крива. Ако й разрешавате всичко и отстъпвате за всичко което иска , не възпитавате у нея приемане на чужд авторитет, приемане на разочарованието че не всичко става на  нейната. С поставянето на ясни граници какво може и какво не я учите да се  - контролира емоционално , да се учи че не може да получи всичко и веднага. Трябва много добре да го разберете защото това може да доведе до поведенчески проблеми завбъдеще. Тук не казвам да се държите с нея хладно и като с дърво. Разберете ме правилно , вие сте родител ще усетите къде е границата, тя трябва да е изграждаща детето а не разрушаваща го защото го учи че всичко става на неговата.


Примерно.
Искате да повтори след вас дума. Държите в ръце силен мотив - нещо което детето иска да получи и заради което е съгласно да изпълни нещо, което в друг случай няма да направи.  Мотивът е материален, Какъв вие си знаете, но ако не го изберете правилно детето няма да повтори след вас ако не иска. И така държите мотива, тя го вижда, но й  е недостъпен. Ще й го дадете ако повтори. Не я дразнете с него, не го размахвайте пред очите й, нека е на дискретно но видимо място. Нека разбира че ще го получи ако изпълни каквото искате. Когато детето изпълни каквото искате веднага й дайте мотива и задължително го съпроводете И с нематериален мотив ( похвала прегръдка целувка). Това така, защото с времето материалния мотив ще се "оттгели" и дететео ще бъде доволно само на социален стимул. Както се случва с повечето деца :  вече си голяма, вче си като кака си, гордея се с теб и т.н.

Последна редакция: вт, 12 мар 2024, 20:00 от _re_ge

# 94
  • Мнения: 4 064
_re_ge
Задавам въпроса към теб, защото виждам, че си много запозната, явно си медицинско лице, и имаш желание да помагаш на майките с информация 😀
Февруари месец на сина ми - 4 години и 3 месеца, беше поставена диагноза с код 83. В документа пише "Детето все още е твърде водено от собствените си интереси". Имаш ли някакво научно обяснение, какво значи това и от чии интереси трябва да бъде водено детето? По време на диагностиката правиха някакви пъзели, и той видя една количка, с който много искаше да си играе. Въпреки всичко 50 минути стоя и прави тестове, а в почивките, докато психоложката прибираше пъзелите и редеше новите си играеше с количката. Имаше нужда от малко подканяне, но смятам, че 50 минути за съсредоточаване е доста добре за детето на тази възраст какво ще кажете?

# 95
  • Мнения: 10
_re_ge - Много благодаря за изчерпателния отговор. Оценявам,че отделяте от времето си за насоки на нас родителите,които тепърва се сблъскват с проблеми в развитието на децата си. За съжаление в момента с моето детето не се работи. С Войтата приключихме, тя е предназначена само за кърмачета и е доста агресивен метод,за който се твърди дори,че оказва неблагоприятно действие върху психическото развитие и дори може да нанесе доста по-сериозни щети-като отключване на епилепсия например.Но ще се взема в ръце и ще действам. До момента се опитвах аз да работя с него, понеже му виждам дефицитите. Търсила съм информация в интернет, включително и във  вашите теми за аутистичния спектър. Но за съжаление не е досатъчно като резултат. Определено,когато на лице не е естествения процес детето да взаимства, да има стихийна имитационна дейност,да е трудно да му се привлече вниманието- стандартните методи като четене на книжки, редене на пъзели и т.н. не дават ефект. А пък относно самостоятелност и самообслужване също е доста трудно, а също е толкова важно... Аз удрям на камък навсякъде. Единственото,което съм постигнала като прогрес е посочването с пръст. Прилагах горе долу това,което сте дала в отговор на shanel.

# 96
  • Мнения: 6 159
Не е вярно, че войта е предназначена само за кърмачета. По принцип се знае че дава добър резултат при ДЦП. На мойто дете, когато беше на 10.5г. направиха в държавна руска детска болница няколко сеанса с метода на войта, но то не е с ДЦП и имаше отрицателен ефект. И макар че при него беше с идеята да се пробва дали пък няма да помогне си я прилагат тази техника много успешно на деца с ДЦП без ограничения във възрастта. Отрицателния ефект беше свързан с конкретното състояние на моето дете, а не с психични проблеми или епилепсия или нещо друго.

# 97
  • Мнения: 10
Не е вярно, че войта е предназначена само за кърмачета. По принцип се знае че дава добър резултат при ДЦП. На мойто дете, когато беше на 10.5г. направиха в държавна руска детска болница няколко сеанса с метода на войта, но то не е с ДЦП и имаше отрицателен ефект. И макар че при него беше с идеята да се пробва дали пък няма да помогне си я прилагат тази техника много успешно на деца с ДЦП без ограничения във възрастта. Отрицателния ефект беше свързан с конкретното състояние на моето дете, а не с психични проблеми или епилепсия или нещо друго.
В чужбина може би. Ние посещавахме клиниката на Чавдаров. Там поне процедират така- Войтата за кърмачетата. С по-големи деца практикуват Бобат.

# 98
  • Мнения: 6 159
Веселина, пишете че съмнението за ДЦП е отпаднало, тогава войтата във връзка с какъв проблем беше назначена? Има ли някакви опорно-двигателни дефицити детето? Ако да, неврологът какви изследвания направи и каква диагноза постави?

# 99
  • Мнения: 10
Когато детето беше на почти 9 м. и все още не можеше нито да седне само,нито да се задържи седнало посетихме клиниката на д-р Чавдаров. Там специалист по физикална и рехабилитационна медицина извърши преглед,който се състои в това детето да се постави в определени позиции по Войта. Там установиха отклонения в мускулния тонус и позиционните реакции.

# 100
  • Мнения: 6 159
Това същият Чавдаров дето е консултант във форума ли? Писах му във връзка с проблемите на моето дете и отговорът му беше изключително арогантен, надменен и подигравателен. Даже писах на Татти тогава безкрайно възмутена от отношението му. Детето ми е с увреждане, на легло от години и не съм му писала на въпросния Чавдаров ей тъй за кеф, а с причина.
Непременно се консултирайте с невролог щом сте имали притеснения за мускулния тонус на детето. Има неврологични заболявания при които има мускулна слабост. В Московската болница ме разпитваха каква е била мускулната сила на детето като бебе и малко дете. От там разбрах, че още в бебешка възраст може да има индикации за бъдещ проблем.

# 101
  • Мнения: 10
Да, същия е,за него има доста разнопосочни мнения.Заведох детето впоследствие и на нерволог. Невролога отчете  нормален мускулен тонус... нямам обяснение откъде идва разминаването в констатациите. Но като цяло и аз не останах с добри впечатления от клиниката на д-р Чавдаров... след посещенията там останах с впечатлението,че си играят със страховете на родителите и целта им е на да помагат,а просто да вземат пари от пътеките. Рори72, извинявам се ако е неудобно да попитам, а вашето дете на каква възраст е и с каква диагноза?

# 102
  • Мнения: 13 836
Докато отговоря на другите въпроси публикувам
1. Тема от миналото на бг мама, дамата с никнейм Агнешка съм я чела чувала някъде, някакъв център ми се струва беше или пък в бг мама. Името е запомнящо се. В темата  се Споменава и  Чавдаров.
https://m.bg-mamma.com/?topic=17621
2. Ето отделна тема ЗА Чавдаров
https://m.bg-mamma.com/?topic=25640
3. Ето отделна тема НА самия  Чавдаров
https://m.bg-mamma.com/?all;topic=117890.0

Последна редакция: ср, 13 мар 2024, 22:38 от _re_ge

# 103
  • Мнения: 6 159
Веселина, не съм сигурна за коя диагноза питаш. В спектъра беше диагностицирано когато беше на 6г. с ГРР - други, високо функциониращ. По отношение на проблемите с опорно - двигателния апарат официалната диагноза е миастения гравис, но нещата са твърде сложни и тази диагноза е по-скоро ориентировъчна. Сега е на 16.5г., а проблемите довели до инвалидизацията му започнаха на 9г., като на 5г. се появиха проблеми и диагноза, която може би също има отношение към сегашното състояние, но лекарите напълно я игнорират.
Като знам как се отрази войтата на моето дете, което обаче си каза че не се чувства добре и я спряха се замислих как това се прилага на кърмачета, които не могат да кажат ако не се чувстват добре. Даже не мога да си представя как се прилага това върху толкова крехко човече каквото е бебето. Чавдаров как установи слабия мускулен тонус и как неврологът установи, че няма проблем в това отношение?

# 104
  • Мнения: 1
Здравейте мами 🤗 имам дъщеричка на 3 годиники тя има лека форма на аутизъм, та въпроса ми е за хомеопатия от алое Вера ЛР ако сте чували ако някоя от вас я използвала моля да каже мнения и опит. Аз съм доста скиптично настроена, събирам мнения

Общи условия

Активация на акаунт