Целта на образованието

  • 8 000
  • 151
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 1 278
Хора, какъв е този панически страх от задаването на въпроси?  Simple Smile Ние не сме ученици, а възрастни хора... надявам се.

# 46
  • СОФИЯ
  • Мнения: 11 516
Хора, какъв е този панически страх от задаването на въпроси?  Simple Smile Ние не сме ученици, а възрастни хора... надявам се.

"Всички сме ученици в училището на живота". Не считам за подходящо "панически страх". Дали остана ? на който не отговорих, за разлика от теб напр... Отговори моля на мойте въпроси Heart Eyes

# 47
  • соросоиден либераст и умнокрасива евроатлантическа подлога
  • Мнения: 13 650
Днес, когато кризата в образованието у нас (а и не само у нас!), е достигнала сякаш връхната си точка, ми се ще, ако имате желание, да си поговорим за това.

Каква според вас трябва да бъде целта на образованието? Какво трябва да цели една образователна система?

Ще се радвам на всички отговори.  Simple Smile


Сега ми хрумна, че още по-добре формулиран същият въпрос звучи така:


Какво смятате, че децата ни трябва да получат от образованието?

Не съм чела отговорите по темата, така че извинете ако има дискусия и я прекъсвам ....


1. Едно дете трябва да се научи да работи в екип
2. Да задава въпроси
3. Трябва да се научи да ползва източници на информация- книги, енциклопедии ... да се оправя в библиотеката
4. да експериментира
5. да отстоява позицията си и да я защивата с аргументи...
6. Да се научи да води спор, дискусия ...
7. да се научи да учи и да забравя ...
8. да се научи да развива многостранно случайни теми
9. да говори пред аудитория
10. да мисли логично
11. да мисли художествено, абстрактно
13. да се самооценява
14. на постоянство
15. да се състезава
16. да губи
 
 И да се запознае в общи линии с планетата Земя и нейните обитатели ... а също и с останалите планети  Wink

Последна редакция: вт, 27 ное 2007, 15:38 от secretgarden

# 48
  • Мнения: 1 278
Мария, много интересна гледна точка.  Simple Smile

А според теб целта на образованието може ли да бъде тъй обхватна, че да улови не само творческо-активния период на човека, но и този след шейсетте? Струва ми се, че ние - понеже сме тъкмо в най-силния си творчески си период, сякаш пренебрегваме момента, в който се излиза от него.
Понякога ми изглежда тъй сякаш някъде лентата се къса. Не на едно място дори.
Имам близък, който цял творчески живот е бил на върха - завидна обща култура, директор на предприятие, материално удовлетворен, успяващ и преуспяващ ог гредна точка на професионални постижения и по соц. време и след това. Сега, когато излезе в пенсия е съсипан. Той изгуби смисъла на живота сякаш. Стана неудовлетворен, свъсен стар мърморко, недоволен от нищо и от никого. Промени се тъй изведнъж, все едно се яви друг човек пред нас.
Чудя се дали дали целта на образованието може да бъде такава, че образованието, което човек получи да озари и да му помага през целия му живот по някакъв начин.  Thinking

# 49
  • Мнения: 1 278
7. да се научи да учи и да забравя ...

Това е много важно умение наистина. Лао Дзъ го е казал много красиво:

"За да добиеш знания, всеки ден прибирай по нещо.
За да добиеш мъдрост, всеки ден изхвърляй по нещо."

# 50
  • София
  • Мнения: 62 595
Кой ти мисли за пенсия? При този начин на живот и отговорности не ми минава през ум дори какво ще правя като се пенсионирам (ако имам късмет).

# 51
  • соросоиден либераст и умнокрасива евроатлантическа подлога
  • Мнения: 13 650
Още- да изгражда чувството си за естестика, да се научи на точните претенции и изисквания към Света и себе си ...

# 52
  • Мнения: 11 322
Явно или си чела по диагонал или бързаш да търсиш под вола теле.

Първото е вероято, но второто е абсурдно с оглед, че поне с Деметра си комуникирам най-приятелски...

Само дето: "Сократ ми е скъп, но истината ми е по-скъпа"  Wink
Значи се разбрахме, нали? Hug
От написаното от Деметра не останах с това впечатление....
Съвсем добронамерено, за малко  Simple Smile - какво е "готово" и "получи". /моля не ми отговаряй/
Авторката на темата тр. да уточни някои неща, ако държи да продължим някакъв сериозен разговор.



Защо да не ти отговарям? Като ще водим дискусия, то нека да познаваме противника. Хайде да не е противник, а съдискусител, защото в крайна сметка всички сме в една лодка - майки, които искат най-доброто за децата си.
Като ще спорим, поне да обосноваваме собствената си позиция така, че и отсрещната страна да я разбере.
Не си мисли, че съм искала "да те притисна в ъгъла". Наистина ми е интересно какво мислите за образованието като институция.
Навремето бяхме "строй се, преброй се" - всички навряни в един калъп.
Сега дори и калъп няма. Не говоря само за България, виждам какво е дереджето и тук.
Ако не си настоятелен и не преследваш целта, наречена "образование", така както ти сам я разбираш, нищо няма да постигнеш.
Аз лично не искам детето ми да е смачкано от системата. Искам да има собствено мнение, да може да го защити и да обори отсрещната страна.
Това учи ли се в училище? Къде се учи? Как се учи?
Това са все въпроси, свързани с израстването на децата ни.

Последна редакция: вт, 27 ное 2007, 17:35 от Вечерница

# 53
  • СОФИЯ
  • Мнения: 11 516
Вечерница,
естествено, че дискутираме, форум е все пак. Радвам се, че се изразяваш непосредствено. Имах предвид, че не е нужно да ми разясняваш какво според теб означава "искаме да получи детето ни" и "готово в живота". Разбирам и исках да подчертая, че не е необх. да тълкуваме всяка втора дума. От това темата само губи.

Аз не възприемам образованието като институция. Да уточня все пак, та да не изпадаме в тъпи спорове. Според мен думата "институция" се е наложила в разговорния език със значението си на ведомство, учреждение.

# 54
  • София
  • Мнения: 1 783
Да научи децата да   се занимават систематизирано с определена материя, да мислят, да си задават въпроси и да търсят отговори. Да ги дисциплинира до известна степен.

# 55
  • София, център
  • Мнения: 3 455
Да не вярва сляпо в заключенията, да осмисля обстоятелствата, които ги предхождат.

# 56
  • Мнения: 2 441
7. да се научи да учи и да забравя ...

Това е много важно умение наистина. Лао Дзъ го е казал много красиво:

"За да добиеш знания, всеки ден прибирай по нещо.
За да добиеш мъдрост, всеки ден изхвърляй по нещо."


"Който трупа знания, трупа печал" - Еклесиаст
За съжаление е вярно.

# 57
  • Мнения: 3 740
Хора, какъв е този панически страх от задаването на въпроси?  Simple Smile Ние не сме ученици, а възрастни хора... надявам се.

Не страх, Деметра, по-скоро е съпротива срещу позиционирането в дискусията. Когато едната страна само задава въпроси, а другата само отговаря, отговарящият започва да се чувства като изпитван. И понеже наистина сме възрастни хора, не сме склонни да заставаме в тази позиция на ученици. Защото ако ти не даваш своята реакция - съгласие, несъгласие, друга гледна точка - отсрещната страна не се чувства равнопоставена.
Иначе въпросите са много полезно нещо - и за питащия, и за отговарящия.

Но ти така или иначе вече взе да излизаш от позицията (замалко да напиша позата  Wink) на изпитващ, така че може би беше излишно лирическото ми отклонение.

# 58
  • София
  • Мнения: 62 595
Затова казвам децата повече да играят. Решаването на квадратни уравнения е полезно дотолкова, че се получава ново знание. Важни са и знанията, получени от опита. Играта на готвене в пясъчника е също толкова важна, колкото и събирането и членуването. Компютърните игри подпомагат ориентирането в пространството. Образованието като организирана система може да предложи източниците, в които е събрано голямо количество знание от различни времена и хора, които иначе са се предавали само на ограничен брой ученици. В правенето на таратор има знание като при писането на роман. Просто знанието е различно, но е полезно.

# 59
  • Мнения: 24 467
Ще опитам да бъда максимално кратка- за мен целта на образованието се изразява в предоставяне на информация по начин, подходящ да бъде запаметена, разбрана и възпроизведена при необходимост и  обучение на децата сами да търсят такава и да я използват в нужния момент по нужния начин. Последното на практика означава обучение в мислене.

X Реклама

Общи условия

Активация на акаунт