Как да намерим време за всичко?

  • 3 111
  • 21
  •   1
Отговори
  • Мнения: 142
Най-сериозната трудност, пред която са изправени съвременните хора, е липсата на време. Постоянното надбягване с часовника, усещането, че времето ни не стига за всички задачи, планирани за деня, чувството за неудовлетвореност, когато остане несвършена работа… Едва ли има някой от нас, който не е бил хванат в този капан. По ирония на съдбата, с колкото повече устройства за пестене на време се сдобиваме, толкова повече то не ни достига. Постигането на по-висока производителност не води до повече свободно време. Вместо това тя просто ни осигурява повече работа за повече време.

Управлението на времето е ключът към решаването на този проблем. Представяме ви няколко автори на книги, в които можете да намерите практически съвета и техники за оптимизиране на ежедневието и освобождаване на повече време за нещата, които наистина имат значение.

Лора Вандеркам (Laura Vanderkam): 168 часа и 100 желания


Автор на няколко книги за управление на времето и продуктивността, сред които е 168 Hours: You Have More Time Than You Think, журналист и майка на две деца, Вандеркам подхожда към планирането от гледна точка на количеството часове в седмицата. Всеки човек разполага точно с 168 часа седмично и нито минута повече, но количеството свършена работа при всеки от нас е различно. Нейната теория е, че всяка седмица имаме повече от две денонощия, през които можем да се занимаваме с каквото си поискаме.

Да започнем да смятаме:
Всичко: 168 часа
Сън: 49 часа
Грижи за себе си: 7 часа
Работа: 40 часа
Път до работа и обратно: 8 часа
Домакинска работа: 14 часа

Остават още 50 часа чисто време, което сме свободни да прекараме както си искаме. Представяте ли си? Всяка седмица имаме повече от две денонощия, през които можем да: учим чужди езици, спортуваме, играем с децата…, да правим каквото си щем!

Преди да пристъпим към новото планиране на времето си, Вандеркам съветва да попълним Дневник на времето. В течение на една седмица да записваме по часове всичко, с което се занимаваме. След това да пресметнем колко време сме загубили по категориите сън, работа, домакинство и т.н. Авторката обещава, че ще бъдем силно удивени. Оказва се, че предполагаемото и  фактическото време не съвпадат. Ние си мислим, че работим повече, а почиваме по-малко, отколкото в действителност.

Съветът ѝ е да разпределяме времето си така, както искаме да живеем. Първо, да попълним списъка си със 100 желания, което да ни помогне да намерим своето желание за цял живот. То трябва да формира основата на ключова компетентност и да се превърне в работен приоритет.


Франческо Чирило (Francesco Cirillo): Техниката „Помидоро“


Техниката „Помидоро“ е инструмент за управление на времето, който включва разделяне на работните задачи на интервали от по 25 минути, известни като pomodoros, с планирани 5-минутни почивки между тях. След всеки четири „доматчета“ следва 20-минутна почивка. Времето се засича с кухненски таймер, който навремето е бил във вид на домат, откъдето идва и името на метода.

При разработването на тази техника мотивацията на Чирило е да използва времето ефективно и да го превърне в съюзник, вместо да мисли за него като за зъл хищник, от който трябва да се страхуваме и да го избягваме.

Този метод помага да се концентрираме върху една задача и да постигнем по-бързо търсения резултат. По време на „доматчето“ не трябва да се разсейваме от имейли и съобщения в телефоните. Когато знаем, че скоро ще звънне таймерът и ще дойде време за почивка и проверяване на месинджъра, по-лесно запазваме ритъма на работа и сме много по-ефективни.


Марк Фостър (Mark Forster): Направи го утре


Авторът на книгата Do it tomorrow and other secrets of time management използва изцяло нов подход към управлението на времето. Една от най-важните му точки е, че след като сме поели някакъв ангажимент, приоритизирането не работи, преди да направим всичко, свързано с този ангажимент. Същността се състои в следното: съставяме си списък със задачи и под него слагаме черта. Всички задачи, които постъпват по-късно, автоматично се прехвърлят за утрешния ден. Този метод не позволява да се разпиляваме, а да изпълняваме приоритетите, които сами сме си назначили.

С това е свързана още една препоръка на Фостър – да не вършим чуждата работа. Трябва да се научим да отказваме вежливо, за да не ни натоварват с чужди задължения, като при това запазим добрите си отношения с колегите.


Стивън Кови (Stephen Covey): Матрица за управление на времето


Стивън Кови – американски педагог, писател, бизнесмен и оратор, е автор на бестселъра The 7 Habits of Highly Effective People. Той определя ефективността като баланс между постигането на желаните резултати и грижата за това, което ги постига. Неговите съвети се основават на вечни принципи като: лична отговорност, съпричастно изслушване и справедливо отношение към другите. Преди да можете ефективно да управлявате и работите с хора, първо трябва да се научите да управлявате ефективно себе си.

Кови препоръчва да разделим задачите си на четири групи:
— Важни и спешни
— Маловажни и спешни
— Важни и неспешни
— Маловажни и неспешни

Спешен случай на работа е важна и спешна задача, гледането на видео клипове е маловажна и не е спешна. Кови смята, че хората са под постоянен стрес, когато имат най-много неща за вършене в категорията „важни и спешни“. За да излезем от тази ситуация, трябва да планираме и завършим работата си навреме. Тези, които прекарват живота си в маловажни и неспешни неща, в крайна сметка стигат до провал, фалит и други негативни завършеци.

Кови ни съветва да се съсредоточим върху важните и неспешни задачи:
•   поддържане на ресурси;
•   установяване на връзки;
•   търсене на нови възможности;
•   планиране;
•   възстановяване на силите.

Тогава животът ни ще се обърне в правилната посока и ще премине на качествено ново ниво.


Брайън Трейси (Brian Tracy): Изяж жабата


Поговорката гласи: ако първото нещо, което правите всяка сутрин, е да изядете жива жаба, след това ще сте готови с най-трудното нещо за деня. Да изядете тази жаба означава да се справите с най-предизвикателната си задача — и тя е тази, която може да има най- положително въздействие върху живота ви. Канадско-американски мотивационен публичен оратор и автор на над 80 книги за саморазвитие, преведени на десетки езици, Брайън Трейси съветва в книгата си Eat That Frog! първо да свършим най-нелюбимата си работа, това, което ни затруднява или предизвиква страх, а чак след това да се заемем с всичко останало.

Трите основни елемента на успешното управление на времето са: решение, дисциплина и решителност. Трейси ни показва как да развием тези умения, използвайки някои принципи и техники като:

•   Справете се с всяка задача сами
•   Надграждайте ключовите си умения
•   Идентифицирайте ключовите си ограничения
•   Окажете натиск върху себе си
•   Нарежете задачата на парчета и др.

Това променящо живота ръководство ни гарантира, че ще свършим повечето от важните си задачи още днес.



А вие как успявате да организирате своето време?
Споделете с нас своите хитринки.

# 1
  • София
  • Мнения: 4 548
Планирам деня си. Не се разпилявам с ненужни дейности, когато имам повече задачи. Ценя своето и на другите време. Приоритизирам това, което трябва да се свърши. Почивката и занимаването с хобитата ми винаги е част от плана. Никога не се оплаквам, че нямам време. Ако го направя, значи не съм си разчела правилно програмата, за което вината ще си е моя. Понякога нещата не зависят изцяло от нас, затова трябва да има план В, С и т. н.
Съвременните технологии помагат доста в пестенето на време. Използвам градски транспорт и за да не вися по спирки, което е страшна загуба на време, използвам приложения за разписанията. Случвало ми се е да си върша работа, докато се возя. И не само това.

# 2
  • Мнения: 609
Дребна хитринка - ставане рано. Много помага за заети хора.

# 3
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 079
Ами не чета такива книги със съвети и ми остава доста повече време да си свърша това което е набелязано 😁

# 4
  • Мнения: 54 425
Определям си време за всяка дейност и като свърши, просто спирам.  Не си губя времето с гледане на ТВ, почти не говоря по телефона, ползвам само писмена комуникация. Чета, докато се храня. Преди го смятах за вреден навик, още от дете, но сега го оценявам като оптимизиращ. Simple Smile
Пазарувам от три големи вериги, като едната е основна. Също много неща ги поръчвам онлайн - дрехи/обувки/хранителни добавки/кучешка храна. Така също пестя време за обиколки по магазините. Плащам всички сметки през онлайн банкиране. Не помня от колко години не съм ходила по гишета - одеве минах покрай офис на Изи пей, една опашка се беше заформила... Чудя се тези хора защо си го причиняват?
Оптимизирам си маршрутите и задачите като излизам, а също и вкъщи, да нямам празни ходове и ненужни обиколки. Поддържам дома по график, всеки ден по нещо, да не ми се натрупва работа само в един ден.
Ако се сетя за друго, ще добавя.

# 5
  • Mediterraneo
  • Мнения: 38 295
За мен тайм мениджмънтът е много важен и смятам, че винаги съм успявала да си оптимизирам максимално времето. Дори с две малки деца, домакинство и работа, винаги съм намирала време да чета книга, например.
Чак хитринки не знам, но и аз пазарувам изключително онлайн всичко, различно от храна. Сметки също плащам онлайн( даже не ги плащам, автоматично си теглят всички излезли фактури). Това определено пести време. Като почна да готвя/ чистя, го правя бързо, без да се разсейвам и подмотвам. Гледам максимално да ползвам скутера вместо колата, спестявам време в задръстванията.

# 6
  • Мнения: 1 726
Време за всичко не можем, а и не трябва да търсим. Както Кант мистериозно се е изказал, ние нямаме време, а “сме” време. Blush.

Всички тези приказки за продуктивност и ефикасност са напълно безсмислени, защото често самите ние се оценяваме по стандарти за продуктивност и ефективност, които е невъзможно да бъдат изпълнени и си поставяме цели, които винаги трябва да се отлагат в бъдещето, тъй като никога не могат да бъдат изпълнени в настоящето. Истината е, че е невъзможно да станем толкова ефективни и организирани, че да можем да отговаряме на неограничен брой входящи изисквания - да прекарваме "достатъчно време" за работата си, с децата си да правим нещо конструктивно, да си доставяме дълги ваканции и пътувания, и да помагаме на възрастните си родители, да отделяме времето, което бихме желаели за приятели, хобита, спортове и занимания, които ни доставят удоволствие….

Единственият принцип на разполагането с времето ни е въпросът: "Този избор за това, как да прекарам времето си, обогатява ли ме, или не?" Въпросът ни поставя пред решения като какви са по-дълбоките ни намерения и аспирации и решения, какво си струва да приоритизираме от гледна точка на стойностност.

# 7
  • Мнения: 6 585
Смисъла на печеленето и губенето на време най-добре е описал Сент-Екзюпери в Малкият принц.
 А горното са някакви очеизбождащи простотии.

# 8
  • Мнения: 1 726
А според мен, Екзюпери е лост ин транслейшън, за “простотийната” ти чувствителност Бодърсъм Уоубъргър. Blush

Няма как да описвам това, кукувицинка е ударила яко пирона тука:

Тцъ, тук в бг-мамата ежедневно отделят по час сутрин за грим и прическа, по час да спретнат лека закусчица с кафето, 2-3 часа за 5-степенни и здравословни обяд и вечеря, 2 часа за тренировки или друг спорт, няколко часа обикалят по пазарите, за да намерят био продукти, като им доскучее, изкарват по няколко хилядарки между всички тия дейности и писането в бг-мамата. Разбира, ходят поне по 3-4 пъти в годината за по месец на почивка, през уикендите или са на спа, или приготвят вкъщи здравословни заготовки -  всичко от замразяване на магданоз до разфасоване на прасе.

# 9
  • Мнения: 10 411
JoyJoyJoy
Абсолютно по бг-мама и аз си разпределям времето 😁
А на такива измислени статии, да ме прощават, ама са си изгубили времето... Особено Браян Трейси като видя и лошо ми става. Изучавахме го служебно 3 години. Беше като някои от часовете в училище, които едвам изтрайваха да свършат... Заради него се махнах от таз работа 😁 генерално си оптимизирах времето да не се занимавам с глупости.
Иначе ей на - в момента оптимизирам, ококорих се по нощите и си довършвам едни пердета, кото почнах снощи да творя. И докато си почивам за вдяване, си правя 5 минутна пауза за пилеене на време, че да се самомотивирам да ги приключа 😜

# 10
  • Мнения: 6 702
Колкото повече се опитвам да намеря време за всичко , толкова по-ускорено минава деня. Затова имам ежедневните задължителни неща плюс по 1 нещо допълнително на ден - дали гимнастика, или плуване или работа в градината или разходка някъде . Друго нищо не планирам, защото ми става хектично и не ми остава място между нещата за случаи че нещо се забави, че се проточи и т.н.. Така винаги мога да вмъкна по нещо интересно без паника и натиск в оставените промеждутъци ако наистина останат. Т.е. аз се научих да избяхвам хектиката и претрупването и да си държа на спокойствието.

# 11
  • Мнения: 1 249
Аз пък забелязвам, че с всяка изминала година все повече не ми стига времето, вярно, че се занимавам с много неща.  Имам постоянно какво да правя. Правя списъци със задачи и ангажименти, едно трия, друго добавям. Но на доста хора им е скучно, да не са работа и вече са полудели. Аз месеци вече съм в болничен и всеки ме пита дали ми е скучно, като изключим здравословния фактор, ми е много добре вкъщи.

# 12
  • Мнения: 920
Не съм чела нито една от тези книги, но така като гледам, първо изяждам жабата.

# 13
  • Мнения: 1 416
За мен отговорът е прост. На повечето хора времето не им стига точно защото е препълнено с какво ли не. Според мен, трябва в един момент да спрем да се занимаваме с някои неща, които не са ни приоритет и да се научим да отказваме. Няма друг начин да си освободиш време, освен да изхвърлиш от живота си определени дейности. И колкото по-рано го осъзнаем, толкова по-добре. Да преценим кое се вписва в нашите ценности и предпочитания и кое не.

# 14
  • Мнения: 8 806
Освен да се отказваме, може да делегираме права на някой друг да ни свърши нещо, най-често платено.

Общи условия

Активация на акаунт