„Илиада“ (Омир): откъси от I, VI, XXII, XXIV песен
„Любов“ (Сафо)
„Антигона“ (Софокъл)
Библия. Библейски сюжети за грехопадението, Каин и Авел, Мойсей; за Исус, за Богородица; откъси от Евангелие от Матей и от Евангелие от Йоан
„Пространно житие на Константин – Кирил“
„Азбучна молитва“ (К. Преславски)
„За буквите“ (Черноризец Храбър)
Из „Декамерон“ (Дж. Бокачо): Ден първи, Новела трета – „Притчата за трите пръстена“
Из „Дон Кихот“ (М. де Сервантес): I и VІІІ глава
„Хамлет“ (У. Шекспир)
Сонет 91 („Един се хвали с ловкост и успехи...“), Сонет 130 („Очите ѝ не са звезди...“) (У. Шекспир)
ЗАЯВЛЕНИЕ ЗА ОТПУСКАНЕ НА ЕДНОКРАТНА ПОМОЩ ЗА УЧЕНИЦИ, ЗАПИСАНИ В ОСМИ КЛАС 2022/2023
Уточнение1: Процедурата за отпускане е същата както през 2021г.
Уточнение2: Тази помощ НЕ се отпуска за ученици, записани в частни училища!
УЧЕБЕН ПЛАН ИИЧЕ
Има малка разлика в плановете ИИЧЕ, които са за профили Математически, СХН, Икономическо развитие и Природни науки. Качените тук са за профили Чужди езици и всички други без изредените. Разликата е, че мат, схн, ир и пн имат в осми клас два часа седмично информатика към задължителните предмети и нямат никакво ИУЧ. (Maria007)
Профилирана подготовка:
http://ruo-sofia-grad.com/wp-content/uploads/2020/12/Организация … на-подготовка.pdf
ТИПОВЕ И ВИДОВЕ ПРОФИЛИ И ГИМНАЗИИ:
Втори гимнапиален етап – 11-12 клас.
ДПП – държавен план-прием;
ООП – общообразователна подготовка;
ИУЧ – избираеми учебни часове;
ФУЧ – факултативни учебни часове;
ПП – профилирана подготовка/ на места профилиращ предмет;
СХН - софтуерни и хардуерни науки
Има 2 типа гимназии: профилирани и професионални.
* Професионалните ти дават професия (ако е по-лесно си правете аналогия с техникумите от нашето време). Те нямат достатъчен хорариум по някои предмети и това не удовлетворява изискванията за прием в някои чужди университети. При тях няма профили.
* Профилираните са с 2 профила определени още с ДПП (държавен план-прием) и 1 или 2 профила, които могат да бъдат определени още с ДПП или когато децата са в 10ти клас. Профилите се изучават само във втори гимназиален етап. В първи гимназиален етап се учи ООП (? – общообразователна подготовка) по съответната рамка и се учат ИУЧ (избираеми учебни часове) и ФУЧ (факултативни учебни часове), които както видяхме от избора и на смг, не е задължително да съвпадат с профилите. Профилите са важни, защото само те, БЕЛ, ЧЕ (чужд език), мат, го (?) и ФВС (физическо възпитание и спорт) се изучават в последните 2 години. Т.е. трябва на детето да не му е мъка, да са му полезни, да се справя с тези предмети, ако гони висока диплома и по тези предмети ще има по-висок хорариум, който е важен за някои чужди унита. Освен това вторият ДЗИ (държавен зрелостен изпит) се полага на един от профилите (по избор на ученика). (maria77bg)
В края на 10-ти клас се приключва с т.нар. разказвателни и в 11-ти и 12-ти клас ще се изучават само ако са профил. (svetlaem)
След като всички изучават математика в 11-12 клас, как кореспондира изборът на профил математика с втория гимназиален етап? Учат повече часове от деца, които не са с този профил, или просто ДЗИ може да е по този предмет? (zazu1)
Профилираната подготовка по всеки предмет означава не просто повече часове, но и доста по-задълбочено изучаване на предмета. Не може да се обясни с две думи, но ако се сравнят двете учебни програми става ясно (за общообразователна и за профилирана подготовка). (Дидева)
Аз продължавам да не мога да се ориентирам с тези профили. След като са след 10 клас, като избереш паралелка с немски и математика при кандидатстването след 7 клас, какво всъщност избираш? Не учиш ли повече от тези два предмета още от 8 клас? (zazu1)
Да речем, че говорим за СМГ с немски. Чисто хипотетично. Двата задължителни профилиращи, определени на национално ниво, ще са ясни още при кандидатстването - математика и информатика или математика и физика. Езикът може да бъде включен като трети профилиращ, но не е задължително. (Дидева)
СМГ си гласуваха на педагогически съвет профилите и рамките. Същите като миналата година по информация на родител от общото събрание. Третият профил няма да е определен с ДПП. 11 клас догодина ще са с трети профил първи чужд език, за четвърти профил не беше сигурна майката (каза физика, но не си заложи главата). (maria77bg)
ДЗИ по желание се държат върху материала от общообразователната подготовка. За някои предмети това ще е учебното съдържание до десети клас, защото с тях се приключва тогава (разказвателните например), но за други - ще обхваща този до 12. клас включително (например математика или БЕЛ). (Дидева)
Аз пък се чудя как точно университет (независимо български или чужд) ще разграничи “този” от “онзи” ДЗИ? (звездица)
Предполагам, че няма да е трудно. В дипломата вероятно ще е уточнено кой е върху ПП (профилираща подготовка) и кой - върху ООП. Признавам си, че още не съм задълбавала в конкретното съдържание на дипломите, а и не мисля, че има образец.
За нашите университети, ако се кандидатства с ДЗИ, може за това върху профилираната подготовка да се заложи по-висок коефициент в балообразуването. (Дидева)
За чужд университет май ДЗИ не играе никаква роля, ако не греша. Съответно дали ДЗИ ще е по ООП или по ПП, няма да има значение? За тях роля би изиграл хорариумът, нали не бъркам? А от друга страна нашите университети изобщо гледат ли хорариум при прием? (звездица)
Звездица, много университети искат освен хорариум и оценка от изпит, примерно не по-ниска от 5.80. Не само в ОК. (Слънчевата)
Значи дали съм разбрала правилно:
Ако детето не е в гимназия или СУ (средно училище), а отиде в нещо като преди техникум - ще са му затворени пътища да учи в чужбина, така ли? (luss)
Не е задължително. Не всички чужди университети имат еднакви условия за прием. Затова писах, че ако дадено дете има за цел определен университет, то е добре да си погледне изискванията за прием. Има изложения на образованието в чужбина, там също може да се пита. (maria77bg)
Професионалните паралелки, незавасимо в кое училище са, са с учебен план за съответната професия. Т.е. хорариумът на предметите е един и същ, както и всички последствия от това. (maria77bg)
Няма значение в какво училище е професионалната паралелка, тя си остава професионална. Същото важи и за профилираните. Ще дам пример. Рамковият учебен план за профил математически е един и същ, независимо дали паралелката е в СМГ или в 999-то СУ. Същото важи и за професионалните паралелки. Рамковите и типовите учебни планове са едни и същи, независимо от това дали паралелката е в професионална гимназия или да речем в МГ - Пловдив. (Дидева)
Аз за друго се чудя. Първи и втори ПП (профилиращ предмет) са си регламентирани с ДПП и там няма мърдане, но какво пречи трети и четвърти ПП да се направят по-гъвкави, а да не се закрепват към цялата паралелка. За тях да се обединяват ученици от различни паралелки. Пак ще има някакво ограничение, доколкото трябва да се събере група, но възможностите ще са много повече.
По основните предмети ще има достатъчно желаещи. Единствено трябва програмата да е съгласувана. В определени дни и часове всички ще имат трети профилиращ предмет - едни ще отидат за математика, други за история и така. После се връщат по класовете си за часовете по първи ПП примерно. (ston )
Дали съм схванала правилно за професионалните паралелки, защото ми е много важно дали да изберем такава в МГ или нормална такава с профил ИТ или математически, и съответно в нормално СУ (средно училище) с профил ИТ:
Това, което разбрах е:
1. Професионална паралелка "програмиране" в ПМГ гимназия се явява същото като паралелка "програмиране" в коя да е друга професионална гимназия и съответно възможностите за чужд университет е възможно да са поорязани?
2. От друга страна професионална в ПМГ дава предимство за професия веднага след училище сравнено с паралелка ИТ (информационни технологии) пак в ПМГ?
3. Паралелка с профил ИТ в нормално СУ дали е равна на паралелка ИТ в ПМГ?
П.П. детето ми е момче и интересите му са чисто технически. Мечтата му е да стане "монтьор", но е силен ученик и е отличник по математика. Моята мечта е да замине да учи в Германия нещо инжинерно или ИТ 😁 (затова и мисля паралелка МАТ с НЕ в ПМГ) (AIR)
На хартия дали учиш в едно или друго училище с еднакви профили или еднаква професия е едно и също. Разликата е в учителите (преподаването), в средата (което е условно) и в предразсъдъците. (maria77bg)
С риск да стана досадна, защото съм го пускала многократно.
Таблицата отразява часовете по общообразователна подготовка по първи чужд език. Когато езикът е профилиращ, е различно. (Дидева)
А имате ли информация за профилите на училищата по изкуства? (Red )
Профилите са всъщност специалността, която е избрана. Всички налични часове от избираема и факултативна подготовка отиват за обучението по професията. Това за НГПИ (Национална гимназия за приложни изкуства). НУИИ (Национално училище за изящни изкуства) правят профилиране Графика, Живопис, Скулптура и още нещо след 9-ти клас (преди беше така, не видях актуални учебни планове, а не ми се рови да търся). (vesi1)
Имам един въпрос - има ли гимназии без профили и без професионални паралелки? Просто си учат всичко поравно 5 години - има ли такива? (mumble-bumble)
Не, няма такива училища. (maria77bg)
Според новия училищен закон учениците в 11-и и в 12-и клас изучават профилирани предмети, има и нов вид училища - обединени, които са до десети клас. Сега обединените училища в страната са 68, но догодина ще са с 3 повече, каза Михайлова. Тя уточни, че учениците, които завършат обединените училища, ще може да продължат да учат след десети клас в други училища. Учениците, които учат сега по новата образователна структура, са в девети клас. (https://dnes.dir.bg/obshtestvo/mon-razyasni-promenite-v-srednoto … -v-universitetite )
Паралелките са профилирани или професионални, независимо дали училището е гимназия или средно училище. Обединените училища са предимно по селата. Те са до 10 клас. Така борят невъзможността да намерят учители и същевременно нежеланието на децата да учат. Така завършват 10 клас и имат свидетелство за завършен първи гимназиален етап. (maria77bg)
Забравих да пиша за това, което знам за Обединените училища. Правят се предимно в селски райони и в такива с повече ромско население. До 10 клас са Уж с професионална насоченост. (Amanda.D)
В свидетелството за основно образование няма среден успех. На теория оценките, които не са балообразуващи за конкретна паралелка, могат да се окажат важни при определени условия.
"Чл. 59. (1) Когато в класирането има ученици с равен бал и с броя им се надхвърля броят на местата по чл. 48, ал. 1, те се подреждат в низходящ ред по сбора от резултатите от националното външно оценяване.
(2) Ученици с еднакви показатели и след подреждането по реда на ал. 1 се подреждат в низходящ ред по сбора от оценките от балообразуващите учебни предмети, превърнати по скала в точки в съответствие с ДОС за оценяването на резултатите от обучението на учениците.
(3) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 12 от 2017 г., в сила от 03.02.2017 г., изм. - ДВ, бр. 77 от 2017 г.) Ученици с еднакви показатели и след подреждането по реда на ал. 2 се подреждат в низходящ ред по средноаритметичната оценка от оценките по учебните предмети, изучавани в VII клас в раздел А на учебния план - български език и литература, чужд език, математика, история и цивилизация, география и икономика, биология и здравно образование, физика и астрономия и химия и опазване на околната среда, от свидетелството за завършено основно образование, превърнати по скала в точки в съответствие с ДОС за оценяването на резултатите от обучението на учениците.
(4) (Нова - ДВ, бр. 12 от 2017 г., в сила от 03.02.2017 г.) Ученици с еднакви показатели и след подреждането по реда на ал. 3 се приемат над утвърдения държавен план-прием и над нормативно установения максимален брой ученици в паралелка." (Дидева)
Сертификати (информация)
При много висок резултат, уж ти признават по-високо ниво, но си получаваш пак сертификата за нивото, на което си се явил и никъде не ти го признават за нещо повече - ни за университети, ни за работа. Ако се е явила на FCE, което и сертификат за В2, но заради високия резултат и "признаят" нива С1, чисто практически това нищо не значи. Университет няма да й го признае за С1 и правилно, защото това, че е взела FCE с резултат за С1, съвсем не означава, че ще може да вземе реалният сертификат за това ниво САЕ. Трябва доста още да поучи, за да успее да го вземе. Говоря от личен опит /дъщеря ми го взе в началото на 7-ми клас с висок резултат/. Та, хубаво е, че е взела FCE с висок резултат, но реално нивото си е В2. (sanaka)
Ето тук има прилично обяснение, но е само за САЕ. За CPE и FCE нямат разбивки на процентите, но логиката е същата, предполагам.
https://englishacademybg.com/varna/exams/cae-exam (Слънчевата)
Нашият списък
Ако желаете да бъдете включени, пишете ЛС на ninanb!
2 АЕГ
cydonia – АЕ/ИЕ/МАТ/ГИ
nadiko88 – АЕ/ИЕ/МАТ/ГИ
PeTiA ツ – АЕ/ИЕ/БЕЛ/ИТ
orka – АЕ/НЕ/ХООЗ/БЗО
Натуся – АЕ/ИЕ/БЕЛ/ИЦ
together1 – АЕ/ИЕ/БЕЛ/ИЦ
1 СУ "Пенчо Славейков"
Мамзел Нитуш – БЗОО/АЕ/ИЕ
7 СУ "Св. Седмочисленици"
iana28 – АЕ/ИЕ
Dianchence – АЕ/ИЕ
Silvia2211 – АЕ/НЕ
*kalimbi* – АЕ/ФЕ
9 ФЕГ „Алфонс дьо Ламартин”
0276 – ФЕ/ИЕ
eternity – ФЕ/ИЕ
18 СУ „Уилям Гладстон“
мандаринка – КорЕ
d_genikolova2005 - Природни науки/АЕ
22 СЕУ "Г.С.Раковски"
Bambi766 – АЕ/ИЕ
23 СУ "Фредерик Жолио Кюри"
peve - Предприемачество/АЕ/ИтЕ
32 СУИЧЕ "Св. Климент Охридски"
sunshine3 - АЕ/НЕ/СХН
Boniani - АЕ/ФЕ
35 СЕУ "Добри Войников"
ves+ - БЗОО/НЕ/РЕ
56 СУ „Проф. Константин Иречек"
Iva-1977 – Икономическо развитие/АЕ/ИЕ
73 СУ "Владислав Граматик"
denizara - НЕ/АЕ
renni79 - НЕ/РЕ
91 НЕГ „Проф. Константин Гълъбов“
zaichenceto_bialo - НЕ/АЕ
Skiorche – НЕ/АЕ
128 СУ "Алберт Айнщайн"
unforgiven - Икономическо информационно осигуряване
133 СУ "А.С. Пушкин"
bobidika – РЕ/АЕ
въпросителна – ФЕ/РЕ
134 СУ "Димчо Дебелянов"
aria_82 - Природни науки/ХООЗ/БЗО
PureLove - Природни науки/ХООЗ/БЗО
etaniel - СХН
164 ГПИЕ – „Мигел де Сервантес“
Jdodo - ИЕ/ФЕ
pepeblue – ИЕ/ИтЕ
LollyPoppy – ИЕ/ИтЕ
kskksk – ИЕ/ИтЕ
Montal – ИЕ/ИтЕ
НГДЕК
zahir-близнак1 – Хуманитарна паралелка/ИтЕ
zahir-близнак2 – Хуманитарна паралелка/ИтЕ
НПМГ
Светлица – География
nells – География
ra2 – Химия/Биология
Klaudia81 – Химия/Биология
*M&M* – Биология/Химия/АЕ
Mrs Jan – Физика
tsveta_pile – Физика
НУТИ
iva_top - Класически танц
ПГИИ “Проф. Николай Райнов”
irchick - Компютърна графика
ПЧМГ
Rouzi – МАТ/Информатика/НЕ
евето – МАТ/Информатика/НЕ
СМГ
ims – МАТ/Информатика/НЕ
bora – МАТ/Физика/НЕ
zori_g_n – МАТ/Физика/АЕ
simbi – МАТ/Информатика/АЕ
nelly_nencheva-близнак1 – МАТ/Информатика/АЕ
nelly_nencheva-близнак2 – МАТ/Информатика/АЕ
СофтУни Светлина
galita – Киберсигурност
ТУЕС
ninanb - Системно програмиране/АЕ
vesela_popova - Системно програмиране/АЕ
* АСЕНОВГРАД *
СУ „Св. Св. Кирил и Методий“
Тони – СХН/АЕ/НЕ
* БУРГАС *
ПГКПИ
tania007 – Приложно програмиране
ПГМЕЕ
karzz - Автотранспортна техника
* ВАРНА *
1 ЕГ
Бухтичка – АЕ/НЕ
3 ПМГ „Акад. Методий Попов“
wiwi – Икономическо развитие
IV ЕГ "Фредерик Жолио-Кюри"
lakers – ФЕ/АЕ
ГПЧЕ "Йоан Екзарх"
shisholia - НЕ/АЕ
СУХНИ „Константин Преславски“
fiona03 - Музика
МГ "Д-р Петър Берон"
Faith - Математика/АЕ
* ЛОВЕЧ *
ПЕГ „Екзарх Йосиф I“
krasi78 – АЕ/НЕ
* ПЛОВДИВ *
ЕГ "Пловдив"
renydent – АЕ/НЕ
МГ "Акад. Кирил Попов"
Ханна – Компютърна графика
ФЕГ "Антоан дьо Сент-Екзюпери"
gargamela – ФЕ/АЕ
me_for_president – АЕ/ФЕ
Предишни теми
Тема 2 - Пети клас
Тема 3 - Пети клас
Тема 4 - Пети клас
Тема 5 - Пети клас
Тема 1 - Шести клас
Тема 2 - Шести клас
Тема 3 - Шести клас
Тема 4 - Шести клас
Тема 5 - Шести клас
Тема 6 - Шести клас
Тема 7 - Шести клас
Тема 1 - Седми клас
Тема 2 - Седми клас
Тема 3 - Седми клас
Тема 4 - Седми клас
Тема 5 - Седми клас
Тема 6 - Седми клас
Тема 7 - Седми клас
Тема 8 - Седми клас
Тема 9 - Седми клас
Тема 10 - Седми клас
Тема 11 - Седми клас
Тема 12 - Седми клас
Тема 13 - Седми клас
Тема 1 - Осми клас
Тема 2 - Осми клас