Тежка раница!Редно ли е детето да я носи?

  • 32 360
  • 522
  •   1
Отговори
# 105
  • Мнения: 9 990
от коя учителка точно зависи?При нас са много.
Например по БЕЛ е класната, но по Бит и техника-друг учител.И не е само учебника, ами то не са глинени съдове за носене, то не са рамки за снимки...да е учебника само- с мед да го намажем, ма не е...и малко по малко-заради всеки един час за деня-се носи по нещо.

# 106
  • Мнения: 85
Не е редно детето да я носи. Ама и аз вече издишам.

# 107
  • Мнения: 4 936
Учебниците са написани на най-скъпата и луксозна хартия- нали трябва да се вземат парички.. и заради това тежат.
Дори да се вземат решения за по-леки учебници оттук-нататък, то учителите вече са свикнали с тези, с които работят сега, а и закупените трябва да се доизразходват, така че дори да се вземе решение сега реалният ефект ще се усети едва след 3-4 години.
Единственото разумно решение, според мен, е в организацията:
Преместих сина си от едно у-ще в друго т.г. В първото имаха тетрадки за дом. работа и за раб. в клас. т.е по всичко минимум по две. Учителката по ДТИ искаше тетрадка голям формат и една чанта с помагала, които да се носят всеки път, но ще се ползват кой знае кога, имаха тетрадка дори по рисуване! и т.н.т.
Сега, в новото у-ще тетрадката за работа в клас и дом. работа е една и съща. По ДТИ купихме учебната тетрадка и учителката прибра материалите към нея в училището - ще им ги дава когато работят с тях. т. е след преместването раницата олекна с 1-2 кг.
     За мен най-лесното е: вместо да купуваме помагала (тази година около 80 лв) да купя 1 кашон хартия и във всеки час да им се дава да работят върху копията. След това си оставя листа у дома в папка и толкова. Домашната също да се дава на лист ( сега така им дават понякога по математика).  Така и няма да има и недоразбрали домашната.

# 108
  • Мнения: 4 936
Миналата година искрено завиждах на една мама от друго училище - учителката им качваше абсолютно всичко на страницата на класа - какво са взели, дати за контолни и тестове, домашните, всичко. Общуваше по скайп с родителите и имаха постоянна връзка по този начин. Имаше координати на всички деца и родители ( които са разрешили) за връзка. Абе супер!

 
 

# 109
  • Мнения: 2 567
Мисля си, че варианта с шкафчета е много по-лесен и по-бързо приложим. Надали нещата с учебниците и изискванията за тетрадките ще се променят по-бързо, отколкото слагането на шкафчета поне в стаите на най-малките, които и без друго ползват само една стая.
Не ми се вярва разхода за шкафчета да е по-голям от този за подмята на учебниците с по-леки или пък ще се спре практиката с купуването на помагалата и учебните тетрадки само, защото на децата ни им тежи. Това си е бизнес и не се спира така лесно.

В първи клас дъщеря ми беше на училище до 16 и30, както и повечето деца до това време са на занималня. Просто при моята не се водеше точно занималня. Всичко се научаваше там, както и сега децата ходещи на занималня научават всичко за следващия ден там.
Чантата и взимах само в петък. Всичко стоеше в шкафче, с каквото разполагаше всяко дете от класа и. Дори не се заключваше. Екипите по физическо също стояха там и се взимаха в края на седмицата да се изперат.
Сигурна съм, че и в други училища има подобно нещо и не е толкова трудно да се направи навсякъде.

# 110
  • Мнения: 1 119
Позволих си да направя едно обобщение на отговорите на нашето становище, което направихме заедно с всички родители включили се в Мисия Раница.
Искрено разчитам на всички, ако можем пак заедно  да обсъдим доколко сме съгласни с   казаното, защото ще ни трябват обосновани мотиви за следващото ни писмо до институциите.
Всичко, което коментираме е вярно, но вижте какво всъщност мислят институциите:


По т.1 Въвеждане на норми за тежестта на раниците
отг. от МОМН
Измерено бе общото тегло на комплекти от учебници за всеки клас от начален етап. В тази връзка бе установено, че комплект за първи клас, съдържащ всички уч. Помагала по предмети, тежи общо 2,126 кг, което съответства на представената от вас европейска класификация за съотношението на теглото на детето  спряма теглото на ученическинте чанти.
Ето техните измервания:
Представяме Ви следната информация по отношение на теглото на учебниците:
• комплект – буквар и учебна тетрадка е с тегло 0, 453 кг
• комплект – читанка и учебна тетрадка е с тегло 0, 213 кг
• комплект по математика е с тегло 0, 446 кг
• комплект по роден край е с тегло 0, 307 кг
• учебно помагало по музика е с тегло 0, 205 кг
• учебно помагало по изобразително изкуство е с тегло 0, 252 кг
• учебно помагало по домашен бит и техника е с тегло 0, 250 кг
Освен това всеки ден учениците не носят учебниците и учебните помагала по всички предмети едновременно.
Да предположим, че програмата за един учебен ден е следната:
1.   час – български език и литература (тегло 0, 453 кг);
2.   час – музика (тегло 0, 205 кг);
3.   час – математика (тегло 0, 446 кг);
4.   час – роден край (тегло 0, 307 кг ).
Общото тегло на задължителния комплект учебници и учебни помагала е 1, 411 кг. Останалата част от теглото на чантата може да е резултат от допълнително препоръчани от учители или родители помагала и пособия.
Да предположим, че програмата за един учебен ден е следната:
5.   час – български език и литература (тегло 0, 453 кг);
6.   час – музика (тегло 0, 205 кг);
7.   час – математика (тегло 0, 446 кг);
8.   час – роден край (тегло 0, 307 кг ).
Общото тегло на задължителния комплект учебници и учебни помагала е 1, 411 кг. Останалата част от теглото на чантата може да е резултат от допълнително препоръчани от учители или родители помагала и пособия.
Да предположим, че програмата за един учебен ден е следната:
9.   час – български език и литература (тегло 0, 453 кг);
10.   час – музика (тегло 0, 205 кг);
11.   час – математика (тегло 0, 446 кг);
12.   час – роден край (тегло 0, 307 кг ).
Общото тегло на задължителния комплект учебници и учебни помагала е 1, 411 кг. Останалата част от теглото на чантата може да е резултат от допълнително препоръчани от учители или родители помагала и пособия.

Тук ще се наложи да се защитим- така ли е наистина и означава ли това че децата са длъжни да носят САМО и единствено тези учебници описани по-горе.

отг. на МЗ- поискаха от нас допълнително проучване за опита на др държави, в резултат на което има отговор от
нац. Консултант по ортопедия и травматология доц. Д-р Николай Милев цитирам
„Напълно подкрепям инициативата за намаляване теглото на ученическите раница. Ние също тр да се присъединим към страните, където децата трябва да носят раница тежаща не повече от 10-15% от телесното им тегло. Това е една профилактична мярка за намаляване честотата на гръбначните изкривявания. Учениците не бива да носят чанти /едностранно натоварване/, а раници, където тежестта се разпределя равномерно...освен това учебниците трябва  да бъдат не подвързани в един том, а да се състоят в отделни коли съобразно уч съдържание....Би могло да се помисли и за носене на тънки тетрадки или папка с отделни прадни листа, които след училищните занятия в къщи да се добавят към съответната на предмета папка.

Вярваме че той ще съдейства по-нататък щом подкрепя инициативата.

По т.2 Осигуряване на шкафчета за децата в училище
Отговор на  МЗ
Ще бъде обсъден въпроса за включване на изискване за осигуряване на индивидуални шкафчета за всяко дете, където то би могло да съхранява част от пособията, които са му необходими само в училище.-ДО МОМЕНТА НЕ Е ПОСТИГНАТО НИЩО.
Отговор на  МОМН
Осигуряване на шкафчета за децата в училище е въпрос на организация от страна на директорите. Решаването на този въпрос касае в по-голяма степен началния етап на обучение и от значение са фактори като: създадените вече навици у децата от детската градина и  по-крехката физика в ранна детска възраст.
ПО Т. 3 Учебниците да бъдат олекотени и по-малки като формат
Отг. МЗ

В наредбата за учебниците и учебните помагала, приета с ПМС №104 от 10.05.2003г. в чл.28 и 29 са посочени изискванията, на  които трябва да отговарят хартията и картона, използвани при печата на тетрадки, учебници и учебни помагала...Уч. раница  е аксесоар, с който се пренасят тетрадките и учебниците и теглото й е в зависимост от тях. В тази връзка смятаме, че този въпрос е от компетентност на МОМН и би могло да се направят промени към намаляване теглото на хартията, в резултат на което де се намали теглото на уч. раница. Simple Smile

Отг.МОМН
Относно предложението учебниците да бъдат олекотени и по-малки като формат.
 В нормативната уредба-Наредба за учебници и учебни помагала са указани държавните образователни изисквания за хартията, какъв контраст, цветност и наситеност трябва да бъде осигурен при едноцветен и пълноцветен печат, както и какъв трябва да бъде вида на хартията (офсетова и матирана) с оглед на европейските норми за тегло, обем, плътност и гланцираност.
Необходимо е да бъде отчетена не само образователната, но и социалната страна на проблема:
•   формата на учебниците в начален етап е съобразен с възрастовите особености на децата и придобиването на  базисни   умения  за четене и писане. Цветността на учебните  помагала е съобразена с картинно –образното мислене на децата.
•   учебниците от първи до седми клас са безплатни, което улеснява социално бюджета на много семейства, но за целта те се ползват с тригодишен срок, което предполага и употребата на по-качествена хартия.Cry ами да седнат да се разберат с МЗ

По т. 5 Проучване на възможността за алтернативни решения в училищата, с което всяко училище да покаже своята реална загриженост и ангажимент към решаване на проблема

Отг. От МОМН
с оглед на вашето предложение за ползване на стари учебници в библиотеките, Ви информираме, че на този етап се работи за доброто функциониране на училищните библиотеки;
•  по отношение на Вашето предложение за финансиране на втори набор учебници- не е възможно да бъдат отпуснати средства за осигуряване на втори набор от учебници, който да бъде предоставен безвъзмездно;
• по отношение на използването на информационните технологии – в плана на МОМН е заложено реализиране на множество проекти по отношение на обучението по електронен път, включително и реализирани като например Националния образователен портал. Бъдещето на информационните технологии в училищната система е приоритет на МОМН.

По т. 6 Преразглеждане на Наредба № 24 от 05.09.2006 г. за здравните изисквания при изготвяне и спазване на седмичното разписание

Отг. От МЗ
Наредба №24 от 2006г. Не изключва последователното провеждане на два учебни часа по един и същ предмет в рамките на учебния ден, но при условие, че задължително се осигурява почивка след всеки учебен час. Не се допуска само събирането на два уч. часа за учебния предмет „физ. Възпитание  и спорт” в рамките на един учебен ден.
Отг. От МОМН- няма

По т. 7 Осигур. На информираност по въпроса сред родители и учители
Подкрепяме направените от Вас предложения и Ви информираме за дейността, която реализират териториалните структури на МЗ-РИОКОЗ. Накратко са описани регионалните програми за профирактика на гръбначните изкривявания в ученическа възраст, както и изтогвяли здравно-информационни материали с правила, които учениците трябва да спазват в дома и у-ще за възпитаване на правилна телесна стойка. На учителите се препоръчва да сменят периодично работното масто на всеки ученик, както и да го съобразяват със здр. Му Състояние –наличие на гръбн. Изкривявания, неправилна телесна стойка и др. Медицинските специалисти от здравните кабинети на училищата предоставят тези материали на учениците, а чрез тях те стигат до родителите им. Причината за появата на гръбначните изкривявания са комплексни, а тежките чанти са само една от тях.- това случва ли се  newsm78

Отг. От МОМН
Този въпрос има решение именно чрез сдружения, родителски настоятелства и други организационни форми, които да предприемат необходимото за популяризирането и възможното разрешаване на проблема.
Този последния отг. Не го приемам по никакъв начин Предвид  КОНВЕНЦИЯ ЗА ПРАВАТА НА ДЕТЕТО, а именно Член 24: Държавите - страни по Конвенцията, вземат всички подходящи и ефикасни мерки за премахване на традиционните практики, които нанасят вреда на здравето на децата и Член 27: Държавите - страни по Конвенцията, признават правото на всяко дете на жизнен стандарт, съответствуващ на нуждите на неговото физическо, умствено, духовно, морално и социално развитие


и не само заради това не го приемам.

И последно от медиите проявиха интерес. Утре от 9.10 по радио фокус ще говорим за инициативата.
 Hug


# 111
  • Мнения: 4 936
Мисля, че ще бъде добър и вариантът учебниците да бъдат издавани завбъдеще в 2 части.

# 112
  • Мнения: 5 741
Мисля, че ще бъде добър и вариантът учебниците да бъдат издавани завбъдеще в 2 части.
Така ще се оскъпят повече.

# 113
  • Мнения: 4 936
Един учебник сега  е на цена 15- 20 лв.  Мисля, че при огромният тираж има много варианти за издаване в две части без да се оскъпяват.

# 114
  • Мнения: 1 119
Мисля, че ще бъде добър и вариантът учебниците да бъдат издавани завбъдеще в 2 части.
Така ще се оскъпят повече.

Огромните пари, които се изливат в издателствата за безплатните учебници, драстично намаляват в помагалата от 8-9 клас нататък. Те струват на половината на тези до 7 клас. Тях семействата си ги купуват сами. Докато за малките ученици учебниците от по 60-70 страници излизат средно 12-18 лв., то в помагалата на батковците и каките им рядко минават 5-10 лв. Това означава, че където има контрол от страна на гражданите, там далаверата е по-малка. Но от държавата се краде на воля.

Използва се най-скъпата хартия- не е така в Европа. Тук могат да се включат специалисти от пачатарския бранш, които да кажат как се печели от учебници.

# 115
  • Мнения: 685
Сигурно супер много се печели за издаването на учебници, иначе нямаше да е такава борба за издаването им Wink

# 116
  • Мнения: 116
Не е редно според мен.Аз още помня как едва си носех раницата-бях една дребничка,хилава,а раницата винаги се пукаше по шевовете.Явно не са се променили много нещата.

# 117
  • София
  • Мнения: 3 489
Ние имаме учебник по информационни технологии (за 1 клас). Формат А4 с лъскави страници. Само който не го е разглеждал, не се е хванал за главата. Плащаме си го, струва 12 лева. Вътре има картинка на асансьор, камион, баба, дядо, куче, котка и още един милион дивотии. Има и диск.
В училището има 14 компютъра, на които си играят първолаците. Вместо да се купят 14 учебника за 4-5 години за цялото училище, всяка година се купуват по 300 учебника (6 паралелки). И се носят. И не си ги купуваме, а преди 15.09 ни събират парите за тях. Няма имам дете във втори клас, няма не искам детето да носи учебник.
Веднъж не го сложих в чантата на сина ми и явно са му направили забележка, че той ядосан ми се обади.
Може би някой някога ще се сети да извади някакви картинки и да си ги отварят на екрана, а не в чантата.

На предната корица на учебника по музика има нарисувана кокошка. Дори не прилича на петел...

и куп други красоти. Като резултат, като му сложа чантата на гърба се навежда напред.

Ще премеря и нашите учебници.

# 118
  • Мнения: 1 119
Аз все още нямам ученик- работя превантивно Simple SmileМоже ли да се дадат данни от вашите измервания, както ги е направило момн - техните измервнания не оспорваме ОБАЧЕ НЯКАК ДА покажем КАКВО ДРУГО ТРЯБВА ДА ИМА В РАНИЦАТА-БЕЗ КОЕТО НЕ МОЖЕ. Щото раницата не служи само за учебници.

Ето от МОМН
Да предположим, че програмата за един учебен ден е следната:
1.   час – български език и литература (тегло 0, 453 кг);
2.   час – музика (тегло 0, 205 кг);
3.   час – математика (тегло 0, 446 кг);
4.   час – роден край (тегло 0, 307 кг ).
Общото тегло на задължителния комплект учебници и учебни помагала е 1, 411 кг. Останалата част от теглото на чантата може да е резултат от допълнително препоръчани от учители или родители помагала и пособия.
Да предположим, че програмата за един учебен ден е следната:

Тук ще се наложи да се защитим- така ли е наистина и означава ли това че децата са длъжни да носят САМО и единствено тези учебници описани по-горе.

Ето Онда как го е направила
Дете:  1-ви клас, възраст - 7години.
тегло на детето:     20кг.
тегло на чантата: 900гр.

пон.   - 3кг.
вт.      - 2,5кг.
ср.      - 3,5кг.
четв.  - 4кг.
пет.     -4кг.

Изрично подчертавам, кутия със закуски, шише с мин. вода и мокри кърпички се носят отделно.
По физ. възпитание екипа си стои в училище.
По изобразително изкуство всички пособия също се съхраняват в училище.
Програмата е написана хубаво по дни, часовете са разпределени идеално.
Децата, които са на занималня си оставят чантата с всичко до петък на съхранение в училището.

Но факт е, действителността е, че тези чанти са безобразно тежки, несъобразени с възрастта и физическо развитие на подрастващите.
От типа хора съм, които приемат другите хора такива, каквито са. Всеки с разбиранията си.
Но не мога на черното да кажа бяло. На тежката ученическа чанта да кажа - лека. Peace

_Nadinka_, точно поради изместване центъра на тежестта на тялото, в резулта от тежка раница/чанта на гърба на едно подрастващо е възможно да се увеличи поясната лордоза, и от балет - Да, същото, там си е професионално заболяване, така се води.
Но говорим за професионални балерини, не за деца, посещаващи балетна школа 2 пъти в седмицата...
Тенис - прекомерна хипертрофия на мускулите на ръката с, която се играе - Да, Но само при професионалисти, а в днешно време едва ли, защото се набляга много на ОФП  - обща физическа подготовка, и се работи еднакво  за натоварване и на двете ръце...




Последна редакция: ср, 01 дек 2010, 12:07 от Fanni

# 119
  • Мнения: 219
Fanny,   bouquet чудесна работа.
А сега на въпроса, по БЕЛ се носят всекидневно:
-Буквар
-Тетрадка по писане /тя е на части -1-ва, 2-ра.../
-2 броя малки тетрадки ТШР /тесни и широки редове/
-Уча се да пиша буквите /пак е на части, 1-ва 2-ра/
-И сега е върха - когато имат СИП, + гореизброените се носи И помагалото по СИП
И да не се разсейваме, това не са измислени от учителите неща, спуснато е отгоре всичко.
Всички тетрадки са с различни размери, и нещастните родители като тръгнат да купуват подвързии, не могат с едно пакетче наелонови подвързии, трябва максимално да са затруднени...
Всички корици - само по гореспоменатия предмет са ужасно шарени и безвкусно оформени, не се познава че става въпрос за един и същи предмет, а и уточнявам, че говорим за издадени от едно и също издателство помагала, пособия, учебници, т.е., не е проблема в различни издателства.
Раницата/чантата на децата не е тежка, тя е безобразно тежка - и на мен ми тежи.

Общи условия

Активация на акаунт