Рая Мезеклиева

Представи се, моля.

Казвам се Рая Мезеклиева, на 17 години съм и точно завърших 12-ти клас.

 

Какво учиш/или завърши?

Завърших Френския лицей Виктор Юго, където получих цялото си досегашно образование.

 

Какво ти предстои академично или в работен план?

През август ще започна следването си за бакалавърска степен по когнитивни науки и изкуствен интелект в Нидерландия.

 

Как се насочи именно към това?

Далеч не ми беше лесно да намеря желаната специалност, защото интересите ми са доста разностранни. Започнах с много проучвания в интернет, на сайтовете на университети, с тестове и курсове за професионално ориентиране. Така си съставих списък със специалности и професии, които ме вълнуват, с идеята после да действам по елиминационен принцип. Не така обаче стигнах до окончателното решение. Оказа се, че съществуват мултидисциплинарни специалности, които съчетават главните ми интереси. Така се роди идеята да уча компютърна лингвистика, която комбинира езиците, математиката и компютърните науки. Впоследствие обаче се натъкнах на още по-подходяща програма - когнитивни науки и изкуствен интелект, която включва компютърната лингвистика, но дава и по-изчерпателна представа за функционирането на човешкия мозък. На нея и се спрях, защото съдържа до голяма степен всички мои интереси и, много важно, дава широки възможности за специализация в магистърска степен и добра перспектива за професионално развитие.

 

Ако някой или някое събитие ти е повлияло да избереш, какво е?

Тук трябва задължително да спомена майка си, която беше в основата на двете ми големи попадения. Тя беше тази, която ми подсказа, че съществуват мултидисциплинарни науки като лингвистиката. Отново тя се натъкна на програмата по когнитивни науки и изкуствен интелект, към която се насочих. Ще използвам възможността, за да ѝ благодаря за съдействието и ценните съвети и че, въпреки всичко, ме остави сама да взема своето решение.

 

Ако си бил/а на стаж, какво най-ценно научи?

Във френската образователна система, от която получих средното си образование, са включени два задължителни стажа, от които единият е с цел професионално ориентиране. Той се провежда в 9-ти клас и продължава една работна седмица. Тогава още далеч не знаех с какво искам да се занимавам, затова реших да изпробвам идеята на майка ми - стоматология, макар че не ме вдъхновяваше особено. Стражът не събуди у мен интерес в тази сфера, но това не го направи безполезен. От една страна потвърди нежеланието ми да се развия в сферата на медицината, с което съкрати списъка ми с опции. Елиминирането на възможности, и то категорично, след придобиване на лични и съдържателни впечатления чрез стаж, също е крачка напред към избирането на висше образование. Освен това придобих и малко по-ясна представа за протичането на един работен ден, за работната атмосфера, професионалните отношения, както към колеги, така и към клиенти (в случая най-вече пациенти), за отноговорностите, които човек поема на работното си място. Колкото и да сме слушали разкази на възрастни, да сме чели книги и гледали филми, преживяването от първо лице е съвсем различно.

 

Как би препоръчал/а на ученик да си търси стаж в сферата на интерес?

С голям брой професии се сблъскваме в ежедневието си, което улеснява намирането на място за стаж. Друг лесен начин е, разбира се, чрез познати, които работят в желаната сфера. Според мен обаче е по-полезно човек да проведе стажа си в непозната среда, защото така може да придобие най-достоверни впечатления от работата. Освен това ще бъде принуден да положи повече усилия, за да се интегрира и така ще получи и развие повече знания и способности. В такъв случай бих казала, че най-лесният начин е през интернет, защото огромна част, ако не и всички фирми днес, имат уебсайт, който представя дейността и услугите им и предоставя контакти за връзка.

 

Кое от изучаваното в училище ти помогна да се ориентираш професионално?

Всичките часове по езици през годините подхранваха и затвърждаваха влечението ми към тази сфера. В малко по-късен етап и математиката излезе на по-преден план. На пръв поглед тези две сфери нямат нищо общо, но всъщност не е имало предмет, който категорично да не харесвам или да не разбирам, което ми подсказа, че подходящи за мен са мултидисциплинарните специалности. Към това заключение ме насочиха и такъв тип проекти, които засягат няколко предмета едновременно.

 

Какъв съвет би дал/а на младите хора, на които сега им предстои избор какво да учат или работят?

Моят проблем беше да определя и канализирам интересите си. Затова намирам за ключов именно момента на осъзнаване на собствените си влечения и възможности, които чрез малко повече ровене в интернет и разговори с възрастни довеждат до намирането на подходящата специалност. А за нея може и въобще да не сте подозирали, че съществува, така че важно на този етап е да си увеличите кръгозора.

 

Кой въпрос изпуснах? Моля, добави го и отговори.

Сигурна ли си, че си избрала правилната специалност?

Определено не съм абсолютно сигурна, че съм намерила призванието си. Дори след като кандидатствах, след като си написах мотивационното писмо, продължавах и продължавам да имам съмнения относно избора си. Това е напълно нормално. Важното е да вземем информирано решение, за да подберем специалността, която има най-голяма вероятност да ни хареса.

 

Ако искате да се свържете с Рая, пишете ни, за да предоставим контакти. Тя ще се радва да си поговорите и да бъде полезна, с каквото може.

 

На сайта може да потърсите и други вдъхновяващи истории н млади хора с хаштаг #вдъхновение.