Добре дошли в Моята библиотека!

Нови книги

Нови произведения

4 май 2024

3 май 2024

2 май 2024

30 април 2024

От литературните блогове

Anna Hells' Fantasy place : Лейди механик – детектив

Каролин Л Дийн

Войната прави странни неща за правата на жените в началото на миналия век – дават им се при настъпила нужда, равняваща се на яйце, печащо се на бавен огън в село Мекозадничаво; махат се незабавно след като алармите спрат да пищят. Но не и за лейди Едуина Уинтърууд – автомобилен съзтезател, аматьор частен детектив и срамно петно за фамилията американски богаташи, от които се е пръкнала. Това са времената на Забраненият джаз и още по-Забраненият джин, на смелите и безразсъдни престъпления и безмилостните престъпници, на елегантност, богатство и разкош извън всички параметри, и бедност, караща те да губиш ума си. И само мис Еди може да въздаде дори понякога закъсняла справедливост.

Тя е достойна братовчедка на мис Фишър, умееща да купонясва и да размахва оръжие с еднаква лекота и финес. Вярно, няма подкрепа от семейството си, макар че полъхът на здравословния за времето си феминизъм все пак стига и до тях евентуално, и в повечето случаи лейди Еди е сама, и се саморазправя както може с всички гадняри, които мислят, че един труп повече или по-малко едва ли ще им наруши съня. Дребната къдрокоса изтърсачка на американското висше общество намира своя личен път в живота, който може да не е особено разкошен, когато няма семейното богатство зад гърба си, но носи тази специфична удовлетвореност, че още един човек си е изпълнил мечтите, въпреки цената на касата накрая. Мотивиращо  по много начини.

Да, това е поредната криминална поредица със самодостатъчна, самоуверена и саможива главна героиня, но е доста по-забързана, по американски стегната и лишена от класическите британски претенциозности на благородните фамилии и твърде дългите векове родово прислужване на синьокръвните избраници на съдбата. Джаз и джин, убийства и преследвания, мафиоти и обикновени престъпници – Каролин Л Дийн ще ви сипе от всичко по много.

К А М Е Р Т О Н : Цветан Пейчев: В театъра изричаме неща, които не бихме си казали в ежедневен разговор

Източник снимка: Мирослава Желева

„Страст под брястовете“ от американския драматург и нобелов лауреат за литература Юджийн О`Нийл е последното за сезона премиерно заглавие, което Държавният драматичен театър в Търговище  ще поднесе на зрителите на 20 май 2024 г. Осъвремененият прочит на превърналото се в световна класика заглавие е на режисьора Денислав Янев, който разглежда една от вечните теми в изкуството – за човека, раздиран между различни страсти, и за конфликта между духовното и материалното. В персонажите на О’Нийл влизат актьорите от трупата на театъра Любомир Фърков, Калина Миланова, Атанас Махнев, Божидар Попчев, Маргарита Маркова и младият и талантлив гост-актьор Цветан Пейчев в ролята на бунтаря Ибън. За освободената страст, желанието да притежаваш и актьорските предизвикателства, говорим с Цветан Пейчев.

Кой е Цветан Пейчев?

Аз съм актьор. На този етап смело се определям като такъв, но изпитвам вълнение всеки път, когато го изричам. Това е мое призвание, образование и работа, обичам я и съм благодарен. Завършил съм в много силен клас на проф. Пламен Марков в НАТФИЗ. Оттогава работя с част от големите имена в българския театър, както и с цяла плеяда фантастични млади творци. Играя на сцените на Народен театър „Иван Вазов“, Драматичен театър „Гео Милев“- Стара Загора и съм част от трупата на Драматичен театър „Борис Луканов“- Ловеч. Имал съм шанса да играя и на международни сцени във Великобритания, Русия и Япония. Снимам активно в български и международни кино продукции. В момента ежедневието ми се определя от репетициите в Драматичен театър -Търговище.

Как и кога реши, че искаш да станеш актьор?

Късно се сблъсках с това. Откъслечно помня моменти. Неистово желание да довърша някой роман… Нуждата от тишина след края на “Дон Жуан” в Народния театър. Имам ярък спомен как си обещавам, че намеря ли своето призвание, ще дам всичко, за да го пазя. После забавлението в театралната школа и изведнъж, без да разбера как точно… Академията. И оттогава се боря и съм благодарен, че имам смисъл. Бих се престрашил да кажа, че То намери мен.

Как се подготвяш за ролите си?

Освен всичко практическо, което трябва да свърша, силно вярвам и в интуицията си (все пак тя ме доведе в театъра). Често ме води в дълбочини, в които, ако не й вярвах, нямаше да смея да се гмурна. Осланям се на архетипи. Търся истината и приемам, че персонажът ми ме води и направлява. Аз съм му благодарен, че ме приема, а той – че го оживявам.

Театър или кино?

Често ми се налага да ги практикувам едновременно. Дори и този процес съвпадна със снимачен период и известно време през деня бях на репетиция, а през нощта – на снимки. При много от колегите ми ситуацията е същата. Не деля театъра от киното. За мен те се допълват. Те са част от моята работа, аз съм инструмент в тях и им служа.

Коя е онази „подправка“, без която театърът не може?

Действие. Преди го приемах много по-абстрактно. На този етап смятам, че действието в театъра е най-важното. С времето го възприех и като философия в живота. Ум, който действа, е пластичен, креативен ум. За мен да действаш означава да живееш, да си жив. Така е и в театъра. Героят се бори, търси решения, не е инертен. Неговите действия се сблъскват с чуждите и създават конфликт. Конфликтът няма да се разреши, но ще те накара да мислиш за живота, да видиш друга гледна точка, ще събуди у теб чувство на емпатия. Когато някой действа, има и публика, която да го гледа с интерес. За мен действието е коренът, фундаментът на работата ни. В този смисъл не е подправка. Подправки много и те са въпрос на вкус. Тук се отплеснах. Да минем натам, за да не пресолим манджата.

Разкажи ни накратко за ролята си в „Страст под брястовете“.

Персонажът ми Ибън се възприема като главен герой, добрият в историята, който трябва да победи лошите, но е обладан от идеята за отмъщение. Хамелеон, бунтар с тъмни, непрозирни мисли и много колебания. Той челно се сблъсква с непримирима жена с властен маниер и страстта между тях пламва. През какво преминава и как се променя Ибън ще видите в представлението. Важно е да се спомене, че тук става дума за драматургия от висок клас. Всеки от героите има своя истина. Това, което казват, не задължително е това, което мислят, няма борба на добро и зло, нито отговори, а човешки съдби, сблъсък на гледни точки и, в крайна сметка, една удивително добре написана история.

Защо режисьорът Денислав Янев покани точно теб за ролята?

Не мисля, че е полезно да си задавам този въпрос (Смее се.). Радвам се на възможността. За мен по-важен е въпросът, защо приемам да го изиграя. Ангажиментът е свързан с много трудности, пътувания, графици. Но още щом чух предложението, силно се развълнувах. Това е фантастичен персонаж, сложен, многопластов, изисква опит и огромна подготовка. А всъщност самият той е хлапе или поне не съвсем мъж.  Отговорността и изкушението за мен са големи. Ибън е нещо като Хамлет на Американската драматургия. Това е рядка възможност. Нямаше как да не приема. Благодарен съм, че режисьорът Денислав Янев се спря на мен.

Как влияе театралният ти образ на ежедневието, извън театъра?

Ха-ха-ха, неочаквано силно влияе. Когато съм в нов процес, често започвам да гледам света през очите на персонажа си, така намирам нови пътища към него. Като казах през очите, се сещам, че когато репетирах образа на Гео Милев в постановката “Иконите спят” на Драматичен театър „Гео Милев“-Стара Загора, често ме хващаха да стоя с едно затворено око, за да разбера как Гео Милев е виждал света. Сами разбирате, това ме вкарва в множество комични ситуации, но в нашия си театрален етер това е нормално поведение. Така е и сега с образа на Ибън, който градим като бунтар, трикстър по душа. Често се улавям как дебна да се пошегувам с другите, да ги преметна, за да  се усъвършенствам. В реалния живот обаче, оказва се, е доста по-сложно и неведнъж аз излизам преметнатият.

Коя според теб е най-силната човешка страст?

Тази под брястовете. Не, сериозно! Това е дълбока тема и трудно мога да говоря с лекота за нея. Затова е театърът – за да изричаме неща, които не бихме си казали в ежедневен разговор, дълбоки истини. Ето например – в репетициите на „Страст под брястовете“ разпалено говорим за страстта да притежаваш. Да изкрещиш пред другите „Това е мое!“. Е, има и други дълбини, до които стигаме, но за тях не смеем да говорим на по кафе.

Кои са универсалните послания в пиесата „Страст под брястовете“?

В спектакъла разглеждаме земята като поле на битка между различни и еднакво валидни претенции за собственост. Земята, територията като източник на идентичност. Прекомерното желание за притежание и контрол, което компрометира човека и стопира възможността за същинска връзка с другите, е също тема, която разглеждаме. В този свят възрастните заприличват на деца, готови да убият в жестоките си игри на собственост.

Драматичен театър Търговище

 

Първи впечатления от последно прочетеното : История на Евангелската Съборна църква в Панагюрище - п-р Данаил Игнатов

След няколко месеца привидна почивка от четива, ми трябваше нещо кратко и живо интересуващо ме, за да успея да го завърша и сервирам тук. Чакай, ще кажете, that escalated quickly. Работата е там, че в последните повече от два месеца бях зает да изчитам хиляди страници от всевъзможни американски архиви в търсене на повече информация за моя съгражданин Събо Николов (1870-1957), за когото в съюз с инж. Цвятко Кадийски се съставяше биографична книга. Една от пролуките в житейския път на Събо се оказаха най-първите години на него и на майка му Гана в протестантството, което изиграва много важна роля в целия живот и на двамата. Един от достоверните източници за такава информация се оказа тази малка книжка.

За скромната си цена от 5 лв  и обем на текстовата част от около 60 страници тя наистина е събрала доста ценни факти от историята на Евангелската църква в Панагюрище. Покрай търсенията ми за живота на Събо вече си бях изяснил какво ще рече съборна, кои са американските мисионери Кларк и Марш, какво е влиянието на мис Елън Стоун тук преди да стане известна от "Аферата мис Стоун". 

Освен интересуващите ме теми и герои, в книгата хронологически са изложени и много други истории на личности, кои от Панагюрище, кои - не, които са изиграли своята роля в създаването, развитието и възстановяването на църквата в града ни. Дори съвсем страничен читател като мен може да открие любопитни неща, като това как Петко Р. Славейков е един от преводачите на първата Библия на новобългарски език заедно с д-р А. Лонг, както и за живота на "протестантина" Стоил Финджеков - майсторът на черешовите топове от април 1876 г.

Читателите казват

За „Майстора и Маргарита “ от Михаил Булгаков

Какво би казал Холдън ние няма как да знаем, а е и без значение — той е твърде млад и глупав.

В случая би било по-интересно какво би казал Сиймор, а за това, мисля, всички можем лесно да се досетим:

— „Майстора и Маргарита“ Е шедьовър.

От форума

Потребителски въпроси • търсене на книга

Здравейте,
Обръщам се към вас с зов за помощ за търсенето на една книга.
Главният герой е момче с прякор "Мишока", което има белег на лицето от изгаряне, причинен при падане от велосипед. Действието на книгата се развива в Ню Йорк. Момчето е влюбено в момиче на име Кат, което има зелени бадемови очи. Има сцена, в която героите се срещат под таванска стая, където той и признава чувствата си и тя докосва белега на лицето му. В книгата има и сцена, в която главният герой открива изтезавано и вързано куче, което се опитва да спаси. Корицата на книгата е синя, с виенско колело и звезди на фона, а заглавието е написано в розово, вероятно е от няколко думи и една от тях е звезда или звезди. Романът е с приблизителна обем от 300 до 350 страници. Главния герой също обича да се катери по спирки. Книгата е поне на 5 години.
Това е цялата информация, с която разполагам (не съм сигурна във всички детайли) и много бих се развала някой да ми помогне.

Статистика: Пуснато от [email protected] — 04 май 2024, 19:57


Авторски текстове • Роман за живота в България в края на тоталитарния режим и началото на "Прехода"– в процес на писане

Здравейте. Казвам се Добри Димитров и съм на 25 години. Отдавна влизам в сайта "Моята библиотека" и съм чел различни литературни произведения, качени в системата. Занимавам се основно с изобразително изкуство, но имах и различни литературни опити. В 6–7 клас спечелих грамота за есе на тема "Моята среща с Христо Ботев", което обаче нямам запазено.
Вълнувам се от историята на България и на света. От рано обаче проявих интерес към най–новата българска история. Тя проследява динамичното време от 1944 г. до 1989 г. Знам, че тази тема се политизира по един или друг начин. Също така осъзнавам, че това е литературен форум, и нямам намерение да дискутирам политически възгледи. Аз самият се опитвам да разглеждам тези процеси от историческа и от човешка гледна точка. Разбирам, че като млад писател и творец имам нужда от повече опит...

В настоящия роман се разказва за родният ми Хасковски край. Действието се развива в края на 80–те години, когато в България настъпва известно пробуждане. То е вследствие от политиката на т.нар. "Перестройка" или преустройство на социалистическата система. Както знаем, тогава се появяват първите неформални сдружения. Според романа :!: едно от тези сдружения е основано в Хасковския край. То представлява "таен клуб" на няколко приятели. Членовете му произлизат от любимчанското село Лозен. Те четат самиздат (неофициално отпечатана литература), слушат рок/хард рок/метъл музика, обсъждат различни теми. Героите са едни от най–будните хора в селото. Сред тях са младият работник в ТКЗС (кооперативно стопанство) Ненчо Калинов, живущият в Хасково лозенец Тончо– фен на западна музика, който записва и разпространява касети, неговата дъщеря Деница Астрономката– всестранно развито момиче с интерес към астрономията, столичен журналист с лозенски корени, селският свещеник отец Христон... Проследявам техните истории, приключения и родова принадлежност.
:!: В центъра на сюжета са предсказанията в една апокрифна книга, дадена на възрастна лозенка от Ангел Божий. :!: .Като роман, произведението включва любовна история между Ненчо и Деница. Двамата млади първоначално са приятели. Бащата на Деница е съселянин и по–голям приятел на Ненчо, който го снабдява с касети. При своите отпуски в Лозен (ваканциите или уикендите) той се събира с приятелите си в Тайния клуб (основно в събота вечерта). По време на една от тези срещи, през ноември 1988, Деница тайно проследява баща си и чува какво се говори в клуба. Тя изчаква всички да се разотидат и се отправя към щаб–квартирата (самалък с плевня). Астрономката пада в дълбокия Попов вир и е извадена от Ненчо. След като той я завежда в щаб–квартирата, Деница вече знае прекалено много неща... Ненчо я привлича в Тайния клуб, като споделя нейните интереси. Той я намира в Хасковската библиотека, посещава я в Димитровградската обсерватория, където тя работи, заедно :!: празнуват Джулай морнинг.– рожденият ден на Деница.... Следват много приключения, забавления, и различни мисии...

Готов съм за мнения, съвети и напътствия относно сюжета, развитието на действието и на героите. Млад съм и не съм живял в този времеви период. Роден съм 10 години след промените в България. Но от разкази на майка ми, баща ми, баба ми и на приятели научих много истории от този период. А самият факт, че майка ми е израсла на село, ми даде представа за живота на млади и стари, за селскостопанската работа и за ученическото ежедневие. Познавам селския живот от дете, защото прекарвах всички ваканции в родното си място...

Статистика: Пуснато от Dodim.Books — 03 май 2024, 15:22


Авторски текстове • Re: Автономия

Интервю с автономно дете

Автор: Здравей, на колко години си?

Дете: На 5 съм.

Автор: Значи си роден в Автономия?

Дете: Да.

Автор: Какво знаеш за предишната система?

Дете: Била е смешна. Хората са слагали цени на всичко и се състезавали помежду си в игра кой ще има повече.

Автор: Къде живееш?

Дете: Където си поискам, навсякъде съм добре дошъл.

Автор: Родителите ти съгласни ли са с това?

Детето: Да, аз не съм тяхна собственост и те искат да съм дете на Земята.

Автор: Какво искаш да правиш като пораснеш?

Дете: Каквото правя сега - играя, изобретявам, мисля и помагам на другите.

Автор: Вече звучиш доста мъдро. В кое училище учиш?

Дете: Ние нямаме училища. Уча се от моите взаимодействия с всички и чрез интернет.

Автор: Как решаваш какво да учиш?

Дете: Вземам това, което ме интересува и го научавам.

Автор: Благодаря ви за интервюто.

Дете: Добре дошли сте!

Статистика: Пуснато от mar1n3r0 — 03 май 2024, 14:49


Авторски текстове • Re: Автономия

Защо вече не ни трябват закони и документи

Откакто обявихме Земята за споделен ресурс на цялото човечество, започна великата трансформация. 99% от всички закони по това време са били написани, за да доказват самоличността и да защитават собствеността, свързана с тази самоличност. С премахването на частната собственост те изчезнаха напълно. 99% от всички престъпления бяха свързани с частната собственост. Като просто се отказахме от това, престъпността вече не беше фактор и бързо разпуснахме всички звена, свързани с нея, като затвори, армия и полиция. Тъй като преминахме от централизирано управление към взаимодействие между партньори, вече нямахме нужда от никакви институции. Имахме нашите онлайн платформи за разпространение, гласуване и новини и те замениха древните машини, наречени държави и корпорации, освобождавайки милиарди хора от бремето на глупавите работни места. Без пари нямаше концепция за растеж и ние произвеждахме точно това, от което се нуждаехме, с максимална издръжливост. Животът се забави, трудът стана доброволен и средното време, което отделяхме за него, беше около 15 часа на седмица. Автоматизацията процъфтяваше, позволявайки на хората да се подобряват във всяка посока, която желаят.

Статистика: Пуснато от mar1n3r0 — 03 май 2024, 13:12


Авторски текстове • Re: Автономия

Как освободихме нашите гардероби, жилищни пространства, умове и време

Преходът от икономика на собственост към икономика на използване имаше дълбоки последици както на колективно, така и на индивидуално ниво. Ето някои примери за тези промени в нашето ежедневие.

Завръщането на обществените телефони бележи края на ерата на персоналните устройства. Вече нямахме нужда от смартфони, които бяха разсейване и пристрастяване в последните времена на предишната ера. Телефон, върнат към първоначалната си функция на устройство за повикване. Имайки обществени телефони на всеки ъгъл, ние нямахме нужда от такъв у дома, където прекарвахме основно само време за сън.

Нямахме нужда и от гардероби, тъй като можехме свободно да вземаме нови дрехи и да връщаме стари всеки ден. Това ни направи много по-забавни и разнообразни, без да ставаме жертва на модата. Всъщност без собственост нямаше мода.

Липсата на коли и използването на обществен и споделен транспорт доведе само до 10% повече свободно пространство в нашите градове. Това споделено пространство беше използвано за отглеждане на собствена местна храна. Създадохме оранжерии и ги свързахме към системи за отопление и напояване за 365 дни прясна храна зад всеки ъгъл.

Персоналните компютри бяха заменени от обществени терминали навсякъде, както и обществените телефони. Това накара хората да прекарват повече време на открито за разлика от правилата за оставане вкъщи от миналото.

Пране, гладене и телевизия бяха обществени услуги. Нашите временни домове станаха много минималистични, като основно съдържаха легло, малко мебели за почивка и няколко книги.

На свой ред тази драматична промяна в начина на живот ни направи много социални. Прекарвахме по-голямата част от деня си заедно, играейки, чатейки и работейки заедно. Хората вече не прекарват безсмислени часове в забавление и пазаруване и вместо това се фокусират върху себеусъвършенстването и колективното благополучие.

Статистика: Пуснато от mar1n3r0 — 02 май 2024, 23:02


Авторски текстове • Re: Автономия

От статусни стоки до обща употреба - историята как избегнахме класовата война по време на прехода

Много новородени деца след прехода към автономия все още се питат как промяната е станала мирна и устойчива. Тази глава отговаря на техните въпроси.

Имаше много опити в миналото да се постигне това, което Автономията постигна. Например анархизмът имаше подобни ценности, адаптирани към своето време. Ключовите разлики, които направиха Автономията успешна в сравнение с всеки друг опит, произтичат от различните ни подходи. Например не се опитахме да свалим класовото общество или да установим диктатура на работническата класа над другите класи. Вместо това ние колективно и с мнозинство признахме неразрешими проблеми в настоящата система както за богатите, така и за бедните. Например, ако някой караше много луксозна кола и един беден човек със счупена кола му откажеха спирачките, и двамата умираха.

Достигнахме повратна точка, в която богати и бедни бяха толкова разделени, че животът беше непоносимо нещастен и за двете класи. И така повечето богати хора намериха общ език с бедните. Тази обща основа на първо място предотврати класова война. На второ място, след като средствата за производство бяха обявени за обща собственост на цялото човечество, ние търпеливо оставихме най-материалните да се наиграят с техните мании. Например всеки, който искаше да кара луксозни автомобили, можеше да направи по всяко време без да ги притежава.

Просто имахме много добро разбиране за човешката природа след редица исторически неуспешни опити. Следвайки логиката, че забраненият плод е най-сладкият, който познаваме, след като всички статусни стоки станат свободно достъпни за употреба, те ще загубят своята магия за масите с течение на времето. Така и стана. Хората имаха своя справедлив дял от неограничено забавление, докато не им омръзна. И когато дойде скуката, те осъзнаха, че все още имаме същите нерешени проблеми. Колите замърсяваха градовете ни, лошото планиране от миналото правеше ежедневието ни трудно.

В крайна сметка стигнахме до извода да променим производствения цикъл от статусни стоки към функционални. Хората вече не се нуждаеха от множество клонинги на едни и същи продукти, нито от притежанието им. Те се нуждаеха от един продукт възможно най-добър за всеки случай на употреба и временното му използване докато им е нужен без тежестта на поддръжката и съхранението.

Статистика: Пуснато от mar1n3r0 — 02 май 2024, 00:34


Авторски текстове • Re: Автономия

Как преминахме от мега градове към автономни градове

Един от първите проблеми, с които се сблъскахме по време на прехода към автономия, беше концентрацията ни в големи претъпкани градове. Подложихме темата на глобално гласуване и консенсусното решение беше да развием нови по-малки градове и да ги разпределим равномерно около сегашния метрополис. Ето и гласуваните предложения до момента:

- размер до 50 000 жители

- разположение около съществуващите големи градове, за да привлекат хората от тях

- кръгов дизайн

- без автомобили, заменени с кръгова товарна железница и товарни електрически колички за разпространение

- максимална скорост по дизайн от завода - 30 км/ч

- основен транспорт - пеша, с велосипед, електрически градски транспорт и електрически таксита, без лични превозни средства в града

- хората, които пътуват много междуградски, оставят колите си на определени паркинги в предградията

- пътищата в града вече са наполовина по-малки от предишните пътища и са направени от органични материали, подобни на килими, които могат да се навиват на руло и преместват на друго място

- всички жилища са мобилни къщи

- градът може да бъде опакован и преместен някъде другаде, без да остави никакви следи от съществуването си зад себе си

- местно органично земеделие във всеки квартал благодарение на освободеното място от паркинги и пътища

- слънчеви панели на всички покриви и никъде другаде

- воден транспорт, където е възможно

Статистика: Пуснато от mar1n3r0 — 01 май 2024, 14:38


Авторски текстове • Re: Автономия

Каква е матрицата?

Ежедневието не е нищо друго освен просто повтарящ се модел. Наблюдаването на определен момент във времето и пространството разкрива тези модели. Те са толкова дълбоко вкоренени в нашата рутина, че ги приемаме като единствената реалност. Добър пример за това е автомобилният трафик. Статичен човек, който го наблюдава на прозореца, го вижда като поток от случайни електрони. Но всичко това е дълбоко програмирано. Всяко повтарящо се поведение в обществото извън основните естествени е създадено от набор от правила и технология. Това е, което наричаме матрица.

В последно време тя става все по-невидима за субектите на нейното влияние. Повечето масови технологии не са случайно изобретение, а внимателно изработен метод за социален контрол с отпечатани входове и изходи. Когато човек започне да забелязва тези неща, най-честият въпрос става - това част от матрицата ли е или естествена рутина? Простият отговор изглежда е - можете ли да обясните причините зад това или не, видими ли са те за субектите или не? Ще се изненадате, че основният набор от ценности, управляващи цялото социално поведение, е напълно изкуствен. Отвъд храната, съня, подслона, сигурността и чифтосването почти всичко останало е матрицата. Най-дълбоките му корени са ценностите, които приемаме, без изобщо да поставяме под въпрос.

Вземете например семейство. Човек би казал, че това е естествена конструкция. Но не е. Семейството вероятно е първата социална конструкция на разделяй и владей. Това е прародината на нацията. Ако се замислите, хората като социални животни винаги са живели на групи и са се стремели към единство през цялата човешка история. Един свят, един език, едно човечество. Но тук се намесва елитът. Първата подгрупа, която някога е установила контрол над други подгрупи, сега има мотивация да разделя и владее, за да управлява. Тъй като е малцинство, няма друг начин да се контролира мнозинството. И създаването на семейството се оказа единствената най-устойчива структура, създадена досега от тях. Той установява принципа на частната собственост много преди познатата сега нейна форма. Концепцията за родители и деца е същата концепция, която виждаме във всички по-късни структури - управляващи и управлявани, собственици и притежавани, даващи и вземащи. Някой може да възрази, че семейството е грижа и любов и това със сигурност е валидно. Но правната концепция за семейство основно разделя обществото на единици и поставя това в рамка на управление.

В крайна сметка това се превърна в много твърда структура под формата на брак, издръжка на деца, разделяне на собствеността и т.н. Защо тази първа форма на разделение беше необходима на елита? Първо и преди всичко, за да могат да образуват кръвни линии, които се простират отвъд единствените им жизнени линии. Това е единственият начин те да станат династия, която се простира от настоящето до бъдещето. Чрез прилагането на правила като наследството те се бетонираха във властта завинаги. В същото време те постигнаха разделяне на основната група, което улесни управлението и управлението. След това семействата се развиха в нации, отново за да защитят кръвните линии на владетелите. Парадоксът е, че в крайна сметка, когато те грабнаха глобалната власт, тази конструкция стана остаряла и пречка за техните стремежи. Те се нуждаеха от разделение само за да отслабят основната група и да вземат властта. След като го направиха, техните интереси се съгласуваха частично с тези на основната група. Тъй като те имат контрол над цялото население, сега всяко разделение е нежелателно за тях, тъй като представлява алтернативна форма на власт и автономия. Така че те се нуждаят от обединено човечество под тяхно управление. Това е мястото, където индивидуалната автономия се доближава повече от всякога. За да постигнат целите си за глобален контрол, те се нуждаят от атомизирани индивиди без етническа, семейна, религиозна или друга принадлежност. Обратно към примера с обществото като дете, те трябва да бъдат единствените родители на цялото човечество. В исторически план това е единственият момент, когато интересите на елита и индивида са толкова съгласувани. Разбира се по две напълно различни причини. Елитът иска обединено човечество, което е лесно за управление. Индивидът иска същото, но максимална автономия и лична свобода.

След представянето на алтернативна история на човечеството се надявам, че скъпият читател вече разбира защо имаме историческия шанс да постигнем единствената форма на общество, която никога не е била опитвана - естествения ред на взаимодействие между партньори.

Статистика: Пуснато от mar1n3r0 — 29 април 2024, 20:36


Авторски текстове • Re: Автономия

От битове към кубити – как преходът от бинарен към квантов начин на мислене проправя пътя към автономията

Живеем в бинарен свят. Всяка мисъл и действие се управляват от правилото на бинарността. Сега какво е двоично? Двоичният файл е изкуствен набор от термини, приети като норма. Това е 0 и 1, вярно и невярно, истина и лъжа, тук и там, случило се, не се случило. Може би си мислите, че няма алтернатива и това е просто природата. Но не е. Бинарното мислене е изобретено отново, както се досещате, за по-лесен социален контрол. Сега къде се прилага? На практика навсякъде, но най-доминиращата му форма е - средствата за масово осведомяване.

Основната цел на една медия е да бъде източник на истина, пътеводна светлина, информационен канал, който тече само в една посока – от производителя към потребителя. Това е може би най-мощният метод за контрол на съзнанието досега, по-добър от насилието и мъченията, просто защото влияе върху съзнанието. Никой физически метод не може да постигне това. Как работят медиите? Te действат като междинен слой, който превежда реалността в отделни мехурчета. Ако се замислите, всеки човек живее в един балон от информация. Можете да интерпретирате само факти, които сте наблюдавали и се случват около вас. Така че за всичко останало в света разчитаме на медиите, за да научим за това. От местно към глобално. Те се появиха като канал за синхронизиране на събития от реалния живот, започвайки с вестници. С появата на телевизията и интернет по-късно ролята се промени напълно. От обикновен агрегатор на събития медиите се превърнаха в двигател за интерпретация, създател и контролер на общественото мнение.

Сега как това се отнася към нашата бинарна/квантова тема, може да попитате? Откровено медиите разчитат на бинарната концепция докрай. Те преобразуват всяка част от информацията във вярна и невярна, като по този начин формират мнение у потребителя. Това мнение, когато се налага систематично, се трансформира в модел. В крайна сметка глобалните медии създадоха колективен глобален кошерен ум - маса от хора, които вярват в едни и същи неща и мислят по един и същи начин. Когато се сблъскват с противоречива информация извън своята сфера на контрол, медийните хищници въведоха термина фалшиви новини и проверки на факти, за да поддържат статуквото си над бинарното мислене.

Това е мястото, където qubit влиза в играта. Кубитът представлява състояние на информация, което може да бъде 0 и 1 едновременно. На пръв поглед може да не намерите това за релевантно спрямо примера с медиите, но то буквално променя всичко. Най-важното е, че променя начина, по който мислим за събитията. Докато досега се обръщахме към медиите, за да разберем просто вярно или невярно, сега, когато знаем, че това е изкуствено и че и двете могат да бъдат валидни едновременно, започваме да мислим по различен начин. Новият начин на мислене, който qubit представлява, работи с вероятности. Така че вместо да търсим потвърждение или отказ, ние започваме да търсим процент на вероятност, че дадено събитие се е случило.

Сега съчетайте това с концепцията за репортери и свидетели и ще получите напълно нов тип медии. Такъв, при който хората представят това, което са видели с възможно най-малко тълкуване, а други, които са били свидетели на същото събитие, добавят повече информация за него. Колкото повече свидетели, толкова по-голяма е вероятността събитието наистина да се е случило. Но никога не можем да сме сигурни дали наистина е така. И не е нужно, защото имаме лична толерантност към риска. Някои хора ще интерпретират 10% от вероятността като "истина", други ще се нуждаят от 60% или повече. Това, което се променя в играта, е, че вече не се нуждаем от този централен валидатор, за да ни даде крайното състояние. Нашето мислене се променя от двоично към квантово и приема вероятността като нова норма, като по този начин прави имунизирани срещу централен контрол на информацията.

Може да кажете, че всичко е чудесно, но това е само концепция. Е, сега можете да го изпробвате под формата на peer-to-peer медийна платформа, която е изцяло базирана на квантово мислене (https://github.com/stateless-minds/cyber-witness).

Статистика: Пуснато от mar1n3r0 — 29 април 2024, 20:26


Авторски текстове • Re: Автономия

Обществото като дете

Представете си обществото като дете. През човешката история то винаги е било гледано от някаква форма на елит. Този елит е играл ролята на родителите. Ако продължим с тази метафора, в момента обществото е на възраст между 3 и 18 години. Сега каква е ролята на родителите? Те защитават детето, възпитават го, контролират го, наказват го и го награждават. В крайна сметка детето се оформя от модела на родителите. Тези форми на отношения и поведение в крайна сметка изолират детето от заобикалящата го среда. Изолацията от своя страна прави детето неподготвено за реалния живот. То не може да взема решения самостоятелно, следователно не може да се учи от собствените си грешки. Така че детето е в безкраен цикъл на детството и е изкуствено задържано, така че да не може да влезе в юношеството. Това може да се наблюдава във всички форми на новини, маркетинг, реклама и политика. Всички средства за масова информация играят насочваща роля, когато се отнасят към зрителя като към дете. Това е психологическа тактика, която поддържа ниво на подчинение, желано от елита.

След като разгледахме всичко по-горе, можем да стигнем до извода, че единственият начин да надраснем този етап е да се сблъскаме с реалността като автономни индивиди и да опитаме пътя на преднамерената не-йерархична структура. Разбира се, първите няколко години ще бъдат много предизвикателни, докато възстановим нашите автономни умения. Но точно като дете, това е единственият начин да се учим от грешките и да се развием в това, което сме по природа.

Статистика: Пуснато от mar1n3r0 — 29 април 2024, 20:21


Помощ за конкретни издания • Re: "Влакът" на Жорж Сименон

Здравейте, този превод на руски може да Ви свърши работа, въпреки че има леки отклонения от оригинала:
//www.lib.ru/DETEKTIWY/SIMENON/simenon5.txt
Не съм много сигурен, но мисля, че не е издавана на български. На френски може да я намерите като "Le train", Georges Simenon, 1961.

Статистика: Пуснато от domino1 — 25 април 2024, 15:33