Направете празника на вашето дете специален и спечелете луксозен подарък

  • 26 050
  • 23
  •   1
Отговори
  • Мнения: 1 180
Условия на играта:
Отговорете на въпроса – Какво представлява кръщенето за вярващия според каноните на Българската православна църква?

С отговора на този въпрос участвате в томбола и двама от вас, отговорили правилно, ще спечелят ваучер на стойност 100 лв. за закупуване на продукти за кръщене.
Можете да публикувате вашите отговори в настоящата тема до 07.09.2014 включително.
Двамата печеливши ще бъдат обявени на 08.09.2014.


Малко са празниците в живота на човек, които никога повече не се повтарят, и кръщенето е един от тях. Затова е хубаво да се планира внимателно, за да се запомни за цял живот, а снимките да връщат спомена за приказката на прекрасния момент. В самото начало трябва да се помисли за главния участник в празника - бебето или детето, което ще се кръщава. Изключително модерни и много популярни са комплектите за кръщене, които включват всички необходими неща за детето и ритуала. Малките подаръци за гостите са също важна част от празника. А за да бъде всичко в унисон с избраната концепция, ще се нуждаете от подходяща украса на мястото, на което ще посрещнете гостите след ритуала.





Най-приказно се получава, когато се съчетаят цветово и тематично облеклото на детето, украсата, подаръците и аксесоарите за кръщене. Изберете темата за кръщенето на детето и съобразете детайлите с цялостната концепция. "Пищност" и "изобилие" са препоръчителните думи за украсата на големите свещи, а "дискретност" и "ефект" – за малките, защото и най-дребният детайл е от значение. Панделки, цветчета и ефирно спускащи се лентички са част от декорацията на аксесоарите. Всички аксесоари се изготвят специално за вас по поръчка и са съобразени с цялата идея на празника, за да се насладите на момента.







ЛУКСОЗНИ КОМПЛЕКТИ ЗА КРЪЩЕНЕ
Луксозните комплекти за кръщене съдържат всичко необходимо за църковния ритуал, както и допълнителни аксесоари за кръщелника. Всеки комплект, който ще поръчате от "Ейджиън Парадайс", се изработва персонално за Вас. Има възможност цветовете да бъдат съобразени с Вашите предпочитания.

Комплектите основно съдържат:
1. Ритуална свещ
      Това е свещ тип "Ламбада" (80 см)  за кръщелника, предназначена специално за кръщене. Тя се пали на всеки рожден ден на детето до навършването на 12 години и се носи в църквата по време на първото му причастие в неделята след кръщенето. "Ламбадата" е основният подарък от кръстниците към кръщелника. Тя символизира светлината и пътя на детето до Христос.
2. Kутия или чанта за дрехи
     Много бъдещи кръстници се чудят каква трябва да бъде кутията или чантата на кръщелника и кои от аксесоарите на бебето да бъдат поставени там. Съветът ни е – изберете голяма кутия/чанта, за да сложите вътре всички аксесоари и дрешки, необходими за ритуала. Хубаво е да се посъветвате с родителите за дизайна и темата на кръщенето, за да изберете нещо, което в бъдеще може да им послужи като минискрин или като декорация на стаята.
3. Шише за олио/миро
    В Гърция и останалите православни християнски държави с олиото се намазва тялото и лицето на бебето. То е символ на Божията благодат. Чрез него кръщелникът се освобождава от всички грехове. У нас в повечето храмове новопослушникът се намазва във вид на кръст с миро в различни части на тялото, с което се заявява, че както Христос е помазан със Светия Дух, така детето заслужава духовност и чистота на духа.
4. Малка кърпа за лице и сапун
     Те остават като подарък за свещеника.
5. Кутия за косичка
    Подрязването на косичката на детето е един вид отдаване на новопокръстения към Бога. С това се обявява, че от този момент нататък бебето принадлежи на Бог и е посветено на Него.
6. Свещи за кръстника
    Свещите (40 см) са 3 бр. – Това са така наречените "Свещи за купела" – една за свещеника, една за кръстника и една за майката на кръщелника.
7. Украса за купел
    Потапянето на бебето в купела с вода е ключов момент на кръщенето. Водата символизира чистота и е източник на живот, пречиства детето и го подготвя за новия му живот като християнин.



"Ейджиън Парадайс" ООД е производител и официален вносител за България, от 2007 година насам, на всички видове материали за изработка на бонбониери и аксесоари за сватба и кръщене, декорации на подаръци, панделки и опаковки, кутии, свещи, тюл и органза. Всички стоки за кръщене са внос от Гърция и са със сертификат за качество.
Като водеща фирма в бранша, "Ейджиън Парадайс" ООД предлага на клиентите си всичко необходимо за кръщенето – от аксесоарите до декорацията и най-малките детайли.

Адреси: София, бул. „Свети Наум” 68, тел: 0899 722 388
Варна,  ул. „Фр. Шопен” 10, тел: 0893 542 986[/b]

Последна редакция: вт, 02 сеп 2014, 15:47 от Адри́

# 1
  • Велико Търново
  • Мнения: 2 553
Кръщението или кръщенето в християнството се разбира като едно от седемте тайнства или символичен акт, при когото се издейства (при тайнството) или символизира очистване от греха както и смърт на стария човек (за стария живот) и възкресение за нов живот на вярващия човек.
При кръщението по тайнствен начин се осъществява слизането на Свети Дух над новопокръстения.
Православната и част от протестантските църкви възприемат мнението, че кръщението става действено тогава, когато кръстеният го осъзнае. Като цяло обаче основните християнски общности са единодушни, че кръщението е пътят, по който се изчиства "първородният грях" и на вярващия се дават сили за духовно израстване.

# 2
  • Варна
  • Мнения: 353
Цитат
Първо­то тайн­с­т­во, ко­е­то се из­вър­ш­ва над чо­ве­ка, кой­то ис­ка да ста­не член на Цър­к­ва­та Хрис­то­ва, е кръ­ще­ни­е­то. В тайн­с­т­во­то кръ­ще­ние чо­век уми­ра за гре­хов­ния жи­вот, ду­хов­но се въз­раж­да и вли­за в Бо­жи­е­то се­мейс­т­во. В мо­мен­та на кръ­ще­ни­е­то чо­век по­лу­ча­ва от Бо­га ан­гел па­зи­тел, кой­то го съ­път­с­т­ва цял жи­вот, вну­ша­ва му доб­ро, па­зи го от зло и чрез съ­вест­та му го ръ­ко­во­ди по пъ­тя на спа­се­ни­е­то. Тайн­с­т­во­то кръ­ще­ние се из­вър­ш­ва са­мо вед­нъж и ни­ко­га не се пов­та­ря. То е ду­хов­но раж­да­не. Как­то чо­век те­лес­но се раж­да са­мо вед­нъж, тъй се и кръ­ща­ва са­мо вед­нъж.

# 3
  • Пловдив
  • Мнения: 3 641
Цитат
Кръщенето или както още го наричат кръщение е ритуал, който е редно да съпътства всички християни. Кръщенето е едно от седемте тайнства и в днешно време е обичай, който майките не пропускат.

Най-просто казано кръщенето символизира очистването на човека от греховете  на духа подготвянето му за нов живот. Кръщението е тайнството, което въвежда човек в редицата на християните. Без да е кръстен, човек не може да се нарече християнин. Поради специфичната политическа обстановка у нас много хора, родени преди 1989 година, не бяха кръстени. Това доведе и до прилив на желаещи да се кръстят на по-късна възраст. Най-често обаче кръщенето се извършва докато детето е малко. Родителите често избират първата годинка като най-подходящ момент за кръщене.

Какво трябва да знаем за ритуала на кръщенето?

Преди всичко трябва да изберете правилно човека, който ще бъде кръстник на детето ви. Кръстникът е духовен родител, той трябва да е негов водач и покровител, да следи дали детето върви по правилния път. Кръстникът има ключова роля по време на ритуала на кръщенето.

Мястото може да бъде църква, храм, манастир. Навсякъде, където се извършва този ритуал. Изберете място, което не е твърде разпространено и не е прекалено натоварено, така че да на кръщават детето ви с други деца. Може да изберете и свещеника, който да извърши ритуала, в случай че имате предпочитания към някого.

Хубаво е да изберете християнски празник или ден, който символизира нещо специално за вас.

В деня на кръщенето трябва да носите хавлиена кърпа, сапун, погача, червено вино, мед, бонбони, нови дрехи за детето, празна кутия.

Докато трае ритуалът кръстницата държи детето и свещеникът чете молитва. В другата ръка кръстницата държи свещ. Детето се намазва с миро по челото, ръцете, крачетата, ушичките. Това е моментът, в който се „нарича“ името на детето и се вярва, че се пречиства духа му.


След това детето се съблича и се потапя три пъти в казана с предварително осветена вода. Често в този момент дечицата започват да плачат и пищят от уплаха. Трите потапяния се правят  в името на Отца, Сина и Светия Дух. Подсушавате детето с приготвената кърпа и го обличате в нови дрехи, които по традиция кръстникът трябва да е купил. Свещеникът и кръстникът обикалят казана с вода три пъти, което символизира приемането на Христовата вяра. От главичката на детето се отрязва кичур коса в знак на това, че вече ще живее като божие чадо.  Кичурът се поставя в кутийката, която носите. След това, държейки детето, кръстникът отговаря на въпроси, зададени от попа. Приема се, че кръстникът отговаря вместо кръщавания.

В края на церемонията се освещава питата, виното и меда. По традиция кръстникът трябва да е купил златно кръстче за своя кръщелник, което също трябва да бъде осветено и да се сложи на врата на детето. То вече е истински християнин.

Кръщенето е ритуал, който не просто дава официално името на детето ви, но то става част от света на християните. Кръщенето е тайнство, което се извършва само веднъж в живота, както раждането и смъртта. Прекръстването е напълно забранено от църквата.

# 4
  • Варна
  • Мнения: 11 340
Цитат
В реда на тaйнствата на първо място стои Кръщението. То е врата, която ни въвежда в благодатното царство, в църквата и ни дава достъп за участие в другите тайнства. Необходимо е на всеки човек, за да може духовно да се възроди и спаси. В беседата си с Никодим Исус Христос наблегнал именно на това: "Ако някой не се роди от вода и Дух, не може да влезе в Царството Божие." (Йоан 3:5)

Кръщението е учредено от Господ Исус Христос след възкресението Му. Той заповядал на апостолите: "Идете, научете всички народи, като ги кръщавате в името на Отца и Сина и Светия Дух." (Мат. 28:19)

От книгата "Деяния на светите апостоли" разбираме, че апостолите кръщават новоповярвалите. И така вече двадесет века епископите и свещениците, имйки апостолско приемство, извършват това тайнство. В него кръстеният чрез благодатта на св. Дух се очиства от първородния грях и личните грехове, извършени до този момент (ако е възрастен), и се възражда духовно. Апостолите в своите послания ни казват, че чрез Кръщението ние се "освещаваме", "омиваме", "очистваме", "оправдаваме", "умираме за греха", "съпогребваме се с Христа" и "възкръсвaме с Него".

Интересно е, че църквата представя това тайнство като подобие на смъртта и възкресението на Христос. Тук не говорим за смъртта като биологична функция на живота. По-скоро става дума за смъртта като духовна реалност. Отделеност от Бога. Ето това е истинският смисъл. Пребиваване в "далечна страна", в която отсъства Подателят на живота, истинския живот, а именно самият Бог. Христос дойде и разруши смъртта с нейното жило - греха. Той не разруши физическата смърт, както мнозина мислят, защото не премахна този свят, от който тя е част.

"Като премахва жилото на греха от смъртта, отстранявайки тази духовна реалност, Христос я изпълва със Себе си, с любовта и живота Си и я превръща в светъл и радостен преход, в Пасха, в един по-пълен живот, общение и любов" - казва отец Александър Шмеман. Човекът, който вярва и живее в Христа, е освободен от смъртта. И това е подобието в Кръщението. Подобието е в нас, а именно това е вярата ни. Да вярваш в Спасителя, не означава само да го признаваш, да вярваш в Неговите свръхестествени способности, да чакаш да получиш, а да Му се отдадеш. Означава да приемеш Неговата вяра, мисли, любов и желания като свои. И не само да ги приемеш, но да ги приложиш и пресъживиш в житейския си път. Другият път е пустинята, изпразнен от съдържание и пълнота. Кръщението по подобие на смъртта и възкресението е изява на една радикална и позитивна промяна. От водите излизаш нов човек с ново име - християнин. Благодат и отговорност. Вече си член на Христовата църква. Трябва винаги да бъдеш и участваш там, където се събира църквата, тоест на литургийното евхаристийно събрание в неделния ден.

И така, Кръщението не възстановява човешката природа в нейното първоначално състояние, в което се е намирал Адам преди грехопадението. Греховната наклонност отслабва, волята на човека получава по-голяма свобода да върши повече добро, отколкото преди извършване на тайнството.

Често действията, извършвани от свещеника при Кръщението, не се разбират. А те са символи с дълбоко съдържание. Св. тайнство се извършва чрез трикратно потапяне, като свещенослу-жителят произнася думите: "Кръщава се Божият раб или рабиня (с произнасяне на името) в името на Отца, Амин, и Сина, Амин, и Светия Дух, Амин." Това е единственото тайнство, което в краен случай - при опасност от смърт - може да се извърши от мирянин християнин (мъж или жена). Чрез потапяне или поръсване при произнасяне на горепосочената формула. Ако болният оздравее, свещеникът само прочита пропуснатите молитви и го миропомазва.

Църквата е установила както децата, така и възрастните да имат кръстници (възприемници). Те са поръчителите пред църквата за вярата на кръщавания и имат задължение да го наставляват и утвърждават в истините на вярата и Христовото учение.

Ето някои от действията, извършвани при Кръщението:

Отричане от сатаната. Днес за съвременното мислене това е архаизъм. Много християни се поддават на изкушението и го отхвърлят от чина на тайнството. А какъв е смисълът? Отричането от сатаната не означава отхвърлянето само на едно същество, а на цял светоглед, основан на гордостта и себевъзнасянето, отделил човека от Бога и превърнал живота му в мрак и ад. Това е отхвърляне на идолопоклонството, проникнало в идеите и ценностите на съвременния свят, които заробват живота на човека повече, отколкото идолопоклонството на древното езичество.
Изповядване на Христа. Тук кръщаващият свободно изразява решението си, че се съчетава с Христа. Изповядване на лична вярност и служение към Спасителя. Това решение се потвърждава с произнасяне символа на вярата.
Помазване с елей. Елеят е символ на изцеление, светлина и радост, на живота като пълнота, но и символ на помирение и мир. Той е маслинената клонка, донесена от гълъба на Ной, оповестяваща Божията прошка и помирение с човека след потопа.
Свещенослужителят помазва кръстообразно кръщаващия се по челото, гърдите, ушите, ръцете и нозете. Това е пресътворяване на тялото и сетивата на човека.
Обличането в бяла дреха е символ на духовна чистота и невинност, получена в тайнството, и задължение за запазването й.
Запалените свещи и обикалянето около купела са израз на духовно тържество и радост. Запалените свещи напомнят, че кръстеният трябва винаги да гори духом. Кръгът е символ на вечността, затова обикалянето означава, че той трябва вечно да принадлежи на Христос.
Подстригването на косите е символ на покорство и жертва. Ето първата свободна и радостна жертва, принесена от човека на Бога в започващия нов живот. Косата е символ и израз на красота и власт.

# 5
  • Мнения: 770
Кръщенето е тайнство, в което вярващият чрез трикратно потапяне във вода и произнасяне името на Отца и Сина и Светия Дух от свещеника се очиства от първородния грях и своите лични грехове.
Кръстниците в православната църква поемат грижата да наставляват и напътстват новокръстените в бъдещия им живот на християни.
Миропомазването се извършва веднага след кръщението. Обединяването на двете тайнства е твърде древно. Светият Дух  бележи душата на посвещавания с небесен и божествен печат, а видимо това става, когато свещеникът помазва със св. миро тялото на новокръстения.

# 6
  • Мнения: 75
Първото тайнство, което се извършва над човека, който иска да стане член на Църквата Христова, е Кръщението. В тайнството Кръщение човек умира за греховния живот, духовно се възражда и влиза в Божието семейство. Без кръщение човек не може да стане християнин и да се спаси.В кръщението човек се очиства, умива и избавя от греховете си.За да може да приеме човек това тайнство, трябва да има вяра, да се разкае за всичките си грехове, трябва да се откаже от сатаната и от всичките му дела и да пожелае да се съедини с Христа.

В момента на кръщението човек получава от Бога ангел пазител, който го съпътства цял живот, внушава му добро, пази го от зло и чрез съвестта му го ръководи по пътя на спасението.Тайнството Кръщение се извършва само веднъж и никога не се повтаря. То е духовно раждане. Както човек телесно се ражда само веднъж, тъй се и кръщава само веднъж.Кръщението е необходимо за всички хора от самото начало на техния живот. Затова се кръщават и децата още от най-ранната им възраст. С вярата на кръщаващия свещеник, на родителите и на кръстниците се  запълва недостигът от съзнание в децата. Благодатта Божия действа при това независимо от възрастта. Кръстниците обаче се задължават от Църквата наравно с родителите да научат новокръстените деца на истините на православната вяра.
Кръщението се извършва така: на кръщавания се дава име обикновено на някой светец. След това се четат заклинателни молитви за прогонване на злия дух от кръщавания, понеже всеки, който има в душата си първородния грях, е като роб на дявола. Кръщаваният (а при децата кръстникът) се отказва от сатаната, обещава да вярва в Христа и да Му служи и прочита Символа на вярата. После се освещава водата и кръщаваният се потапя три пъти във водата с думите: „Кръщава се Божият раб (името) в името на Отца, амин, и Сина, амин, и Светаго Духа, амин". Това е най-главният момент от кръщението. Върху новокръстения невидимо слиза в това време Светият Дух, очиства го от греховете и го възражда за нов християнски живот. На кръщавания се дава бяла дреха в знак, че е очистена душата му, и кръст, за да следва Христа. Некръстеният не може да приема никакви други тайнства. А кръстеният, станал веднъж член на Църквата, добива право да се ползва от всички нейни благодатни тайнства.
Светото тайнство Миропомазване обикновено се извършва непосредствено след кръщението. Ако кръщението ни ражда за нов живот, миропомазването ни дава благодатна сила, която ни служи за възрастване в духовния живот и за укрепване в доброто. Миропомазването свежда над нас благодатните дарове на Светия Дух, благодарение на които разумът на човека се просвещава, за да може да познае истината, чувствата се очистват, за да могат да обичат Бога и волята се укрепва, да може да върши добри дела.Видимата страна на тайнството се състои в кръстообразното помазване със свето миро разните части на тялото, при което се произнасят думите: „Печат на дара на Светия Дух, амин!" Печатът обикновено служи като знак на принадлежност или потвърждение на някоя заява. Печатът, сложен върху една вещ, означава, че тая вещ принадлежи на оногова, чието име носи печатът. Печатът на Светия Дух показва, че човекът, който е получил този печат, е осветен от Светия Дух и принадлежи Богу. С печата на Светия Дух се помазват кръстообразно челото ­ за освещаване ума и мислите; гърдите ­ за освещаване сърцето и желанията; очите, ушите, ноздрите и устата ­ за освещаване чувствата; ръцете и нозете ­ за освещаване делата на човека и цялото му поведение. По такъв начин целият човек се освещава, става храм Божи и жилище на Светия Дух. Оттук следва за нас поуката, че трябва строго да се пазим от всяко зло и от всеки грях, за да не оскверним душата и тялото си, посветени Богу, и да не изгубим благодатта на Светия Дух, дадена ни чрез светото тайнство Миропомазване.

# 7
  • Кюстендил
  • Мнения: 425
Кръщенето или както още го наричат кръщение е ритуал, който е редно да съпътства всички християни. Кръщенето е едно от седемте тайнства.
Най-просто казано кръщенето символизира очистването на човека от греховете  на духа и подготвянето му за нов живот. Кръщението е тайнството, което въвежда човек в редицата на християните. Без да е кръстен, човек не може да се нарече християнин.
 Докато трае ритуалът кръстницата държи детето и свещеникът чете молитва. В другата ръка кръстницата държи свещ. Детето се намазва с миро по челото, ръцете, крачетата, ушичките. Това е моментът, в който се „нарича“ името на детето и се вярва, че се пречиства духа му.
 След това детето се съблича и се потапя три пъти в казана с предварително осветена вода. Често в този момент дечицата започват да плачат и пищят от уплаха. Трите потапяния се правят  в името на Отца, Сина и Светия Дух. Подсушавате детето с приготвената кърпа и го обличате в нови дрехи, които по традиция кръстникът трябва да е купил. Свещеникът и кръстникът обикалят казана с вода три пъти, което символизира приемането на Христовата вяра. От главичката на детето се отрязва кичур коса в знак на това, че вече ще живее като божие чадо.  Кичурът се поставя в кутийката, която носите. След това, държейки детето, кръстникът отговаря на въпроси, зададени от попа. Приема се, че кръстникът отговаря вместо кръщавания.
 В края на церемонията се освещава питата, виното и меда. По традиция кръстникът трябва да е купил златно кръстче за своя кръщелник, което също трябва да бъде осветено и да се сложи на врата на детето. То вече е истински християнин.
 Кръщенето е ритуал, който не просто дава официално името на детето ви, но то става част от света на християните. Кръщенето е тайнство, което се извършва само веднъж в живота, както раждането и смъртта. Прекръстването е напълно забранено от църквата.

# 8
  • Мнения: 32
Кръщенето е ритуал, който се прави от всички християни. То е едно от седемте тайнства и един от обичаите, който се е запазил и до днес и който майките не пропускат.

Обикновено кръщаването трябва да се извърши още докато детето е малко или дори бебе. Родителите често избират първата годинка като най-подходящото време за това. Съгласно християнски вярвания, кръщенето представлява очистване на човека от греховете на духа и подготовка за новия живот.

Една от най-важните части на кръщенето е да изберете човека, който ще е кръстник на вашето бебе. Вярва се, че той е духовен родител, водач и покровител на бебето. Той следи дали покръстеното от него дете върви по правилния път. Човекът, който сте избрали, задължително трябва да е кръстен.

Вечерта преди кръщенето, жена от семейството, но не майката, отива при кръстника с вино и пита, за да го „калеса”. В миналото, името на детето е зависило от волята на кръстника. Много рядко детето се е кръщавало с името на дядо си, баба си, още по-рядко на баща си.

Самият ритуал може да се извърши в църква или манастир, като за предпочитане е да изберете по-малка такава, за да не бъде вашето дете кръстено заедно с още 10 деца. 

Ако имате някакви предпочитания, може да изберете и свещеникът, който да извърши този ритуал.

Обикновено родителите избират някой християнски празник или ден, който е специален за тях. Ако детето носи името на светец, може да се кръсти на именния си ден.

За самото кръщене трябва задължително да носите хавлиена кърпа, сапун, червено вино, погача, мед, празна кутия и нови дрехи, купени от кръстника.

По време на ритуала, свещеникът чете специална молитва, докато кръстникът държи в едната ръка детето, а в другата – свещ. Свещеникът намазва детето с миро – миропомазва кръщавания, като прави малки кръстчета на челото, гърдите и ръцете му. Тук идва и моментът, в който се осъществява и самото „наричане”, което пречиства духа на кръщелника.

След това, детето се потапя в светена вода три пъти в името на Отца, Сина и Светия Дух. Детенцето се подсушава и се обличат новите дрешки. Свещеникът и кръстникът обикалят казана със светена вода три пъти. От косичката на детето се отрязва малък кичур коса, който се поставя в празната кутия. Свещеникът задава въпроси на кръстника, а той отговаря от името на кръщелника.

Накрая на ритуала, погачата, медът и виното се освещават. По традиция, кръстникът трябва да е купил златно кръстче на детето, което също се освещава и се слага на врата на кръщелника.

След приключване на църковния ритуал, може да поканите всички гости вкъщи и да отпразнувате това голямо събитие.

# 9
  • Варна
  • Мнения: 2 385
В реда на тaйнствата на първо място стои Кръщението. То е врата, която ни въвежда в благодатното царство, в църквата и ни дава достъп за участие в другите тайнства. Необходимо е на всеки човек, за да може духовно да се възроди и спаси. В беседата си с Никодим Исус Христос наблегнал именно на това: "Ако някой не се роди от вода и Дух, не може да влезе в Царството Божие." (Йоан 3:5)

Кръщението е учредено от Господ Исус Христос след възкресението Му. Той заповядал на апостолите: "Идете, научете всички народи, като ги кръщавате в името на Отца и Сина и Светия Дух." (Мат. 28:19)

От книгата "Деяния на светите апостоли" разбираме, че апостолите кръщават новоповярвалите. И така вече двадесет века епископите и свещениците, имйки апостолско приемство, извършват това тайнство. В него кръстеният чрез благодатта на св. Дух се очиства от първородния грях и личните грехове, извършени до този момент (ако е възрастен), и се възражда духовно. Апостолите в своите послания ни казват, че чрез Кръщението ние се "освещаваме", "омиваме", "очистваме", "оправдаваме", "умираме за греха", "съпогребваме се с Христа" и "възкръсвaме с Него".

Интересно е, че църквата представя това тайнство като подобие на смъртта и възкресението на Христос. Тук не говорим за смъртта като биологична функция на живота. По-скоро става дума за смъртта като духовна реалност. Отделеност от Бога. Ето това е истинският смисъл. Пребиваване в "далечна страна", в която отсъства Подателят на живота, истинския живот, а именно самият Бог. Христос дойде и разруши смъртта с нейното жило - греха. Той не разруши физическата смърт, както мнозина мислят, защото не премахна този свят, от който тя е част.

"Като премахва жилото на греха от смъртта, отстранявайки тази духовна реалност, Христос я изпълва със Себе си, с любовта и живота Си и я превръща в светъл и радостен преход, в Пасха, в един по-пълен живот, общение и любов" - казва отец Александър Шмеман. Човекът, който вярва и живее в Христа, е освободен от смъртта. И това е подобието в Кръщението. Подобието е в нас, а именно това е вярата ни. Да вярваш в Спасителя, не означава само да го признаваш, да вярваш в Неговите свръхестествени способности, да чакаш да получиш, а да Му се отдадеш. Означава да приемеш Неговата вяра, мисли, любов и желания като свои. И не само да ги приемеш, но да ги приложиш и пресъживиш в житейския си път. Другият път е пустинята, изпразнен от съдържание и пълнота. Кръщението по подобие на смъртта и възкресението е изява на една радикална и позитивна промяна. От водите излизаш нов човек с ново име - християнин. Благодат и отговорност. Вече си член на Христовата църква. Трябва винаги да бъдеш и участваш там, където се събира църквата, тоест на литургийното евхаристийно събрание в неделния ден.

И така, Кръщението не възстановява човешката природа в нейното първоначално състояние, в което се е намирал Адам преди грехопадението. Греховната наклонност отслабва, волята на човека получава по-голяма свобода да върши повече добро, отколкото преди извършване на тайнството.

Често действията, извършвани от свещеника при Кръщението, не се разбират. А те са символи с дълбоко съдържание. Св. тайнство се извършва чрез трикратно потапяне, като свещенослу-жителят произнася думите: "Кръщава се Божият раб или рабиня (с произнасяне на името) в името на Отца, Амин, и Сина, Амин, и Светия Дух, Амин." Това е единственото тайнство, което в краен случай - при опасност от смърт - може да се извърши от мирянин християнин (мъж или жена). Чрез потапяне или поръсване при произнасяне на горепосочената формула. Ако болният оздравее, свещеникът само прочита пропуснатите молитви и го миропомазва.

Църквата е установила както децата, така и възрастните да имат кръстници (възприемници). Те са поръчителите пред църквата за вярата на кръщавания и имат задължение да го наставляват и утвърждават в истините на вярата и Христовото учение.

Ето някои от действията, извършвани при Кръщението:

Отричане от сатаната. Днес за съвременното мислене това е архаизъм. Много християни се поддават на изкушението и го отхвърлят от чина на тайнството. А какъв е смисълът? Отричането от сатаната не означава отхвърлянето само на едно същество, а на цял светоглед, основан на гордостта и себевъзнасянето, отделил човека от Бога и превърнал живота му в мрак и ад. Това е отхвърляне на идолопоклонството, проникнало в идеите и ценностите на съвременния свят, които заробват живота на човека повече, отколкото идолопоклонството на древното езичество.
Изповядване на Христа. Тук кръщаващият свободно изразява решението си, че се съчетава с Христа. Изповядване на лична вярност и служение към Спасителя. Това решение се потвърждава с произнасяне символа на вярата.
Помазване с елей. Елеят е символ на изцеление, светлина и радост, на живота като пълнота, но и символ на помирение и мир. Той е маслинената клонка, донесена от гълъба на Ной, оповестяваща Божията прошка и помирение с човека след потопа.
Свещенослужителят помазва кръстообразно кръщаващия се по челото, гърдите, ушите, ръцете и нозете. Това е пресътворяване на тялото и сетивата на човека.
Обличането в бяла дреха е символ на духовна чистота и невинност, получена в тайнството, и задължение за запазването й.
Запалените свещи и обикалянето около купела са израз на духовно тържество и радост. Запалените свещи напомнят, че кръстеният трябва винаги да гори духом. Кръгът е символ на вечността, затова обикалянето означава, че той трябва вечно да принадлежи на Христос.
Подстригването на косите е символ на покорство и жертва. Ето първата свободна и радостна жертва, принесена от човека на Бога в започващия нов живот. Косата е символ и израз на красота и власт.

# 10
  • Мнения: 36
Православната и част от протестантските църкви възприемат мнението, че кръщението става действено тогава, когато кръстеният го осъзнае. Като цяло обаче основните християнски общности са единодушни, че кръщението е пътят, по който се изчиства "първородният грях" и на вярващия се дават сили за духовно израстване.

# 11
  • Мнения: 10
Кръщенето е ритуал, който се прави само веднъж в живота на човек и с който той се освобождава от духовната смърт. По този начин му се дарява безсмъртие и избягва вечното наказание. Смята се, че детето получава Ангел – пазител и който го предпазва от всяко зло и чрез съвестта му го ръководи по пътя на спасението. 
Кръщенето се извършва в църква или манастир. Избира се кръстник на детето, който ще бъде негов духовен наставник в бъдещото му развитие. Кръстникът също трябва да е кръстен и той има задачата да осигури хавлийката за детето, сапун и хавлия за свещеника и нови бели дрехи за кръщелника.
Кръщенето се извършва от свещеник, който е посредник между бога и човека. Свещеникът миропомазва детето като прави малки кръстчета на челото, гърдите и ръцете му с осветен елей. Така се освещават ума,чувствата и волята му. След това кръщенето продължава с потапяне в купел с вода, която се осветява специално за случая. Това е и основният момент на ритуала, който се нарича Водосвещение. Лицето на малчугана трябва да е обърнато на изток. Детето се потапя три пъти в купела – в името на Отца, Сина и Светия Дух, като така се омива духовната му нечистота (греховете). Ако е новородено, трябва да бъдат намокрени задължително главичката и крайниците му. След това то се избърсва с кърпата, дадена от кръстника, която символизира полученото вече опрощение на греховете. Свещеникът полага върху детето кръста, с който го задължава да приема всички изпитания с търпение към Христос. Купелът се обикаля три пъти като знак за съединението на новопокръстения с вярата и се отрязва кичур от косата му, за да се покаже, че вече е раб Божии. В края на ритуала, на вратлето на рожбата ти се окачва кръстчето, като символ на принадлежността му към християнската религия.
По време на кръщенето всички присъстващи държат запалени свещи, а в различните му етапи свещеникът припява определени пасажи от Библията. При обикалянето на купела, отново със запалена свещ в ръка, се пее тържествена песен, която изразява възхвала на новия член на Божието царство.

# 12
  • Мнения: 11
Кръщенето или както още го наричат кръщение е ритуал, който е редно да съпътства всички християни. Кръщенето е едно от седемте тайнства и в днешно време е обичай, който майките не пропускат.То символизира очистването на човека от греховете  на духа подготвянето му за нов живот.
Кръщението е тайнството, което въвежда човек в редицата на християните. Без да е кръстен, човек не може да се нарече християнин. Най-често кръщенето се извършва,  докато детето е малко. Родителите често избират първата годинка като най-подходящ момент за кръщене.Преди всичко трябва да се избере правилно човека, който ще бъде кръстник на детето. Кръстникът е духовен родител, той трябва да е негов водач и покровител, да следи дали детето върви по правилния път. Кръстникът има ключова роля по време на ритуала на кръщенето.

Мястото може да бъде църква, храм, манастир. В деня на кръщенето трябва да се носи хавлиена кърпа, сапун, погача, червено вино, мед, бонбони, нови дрехи за детето, празна кутия.
Докато трае ритуалът кръстницата държи детето и свещеникът чете молитва. В другата ръка кръстницата държи свещ. Детето се намазва с миро по челото, ръцете, крачетата. Това е моментът, в който се „нарича“ името на детето и се вярва, че се пречиства духа му.
След това детето се съблича и се потапя три пъти в казана с предварително осветена вода. Трите потапяния се правят  в името на Отца, Сина и Светия Дух. Подсушава се детето с приготвената кърпа и се облича в нови дрехи, които по традиция кръстникът трябва да е купил. Свещеникът и кръстникът обикалят казана с вода три пъти, което символизира приемането на Христовата вяра. От косата на детето се отрязва кичур в знак на това, че вече ще живее като божие чедо.  Кичурът се поставя в кутийката, която се носи.

На края се освещава питата, виното и меда. По традиция кръстникът трябва да е купил златно кръстче за своя кръщелник, което също трябва да бъде осветено и да се сложи на врата на детето. То вече е истински християнин.

Кръщенето е ритуал, който не просто дава официално името на детето, но то става част от света на християните. Кръщенето е тайнство, което се извършва само веднъж в живота, както раждането и смъртта.

# 13
  • Мнения: 9
Първото тайнство, което се извършва над човека, който иска да стане член на Църквата Христова, е Кръщението. В тайнството Кръщение човек умира за греховния живот, духовно се възражда и влиза в Божието семейство. Без кръщение човек не може да стане християнин и да се спаси. „Ако някой се не роди от вода и Дух (т.е. ако не се кръсти), не може да влезе в царството Божие", казва Сам Христос (Иоан. 3:5). Той е установил това св.  Тайнство с примера Си, като се кръстил на река Йордан, и установил за всички това тайнство, когато рекъл на апостолите: „Идете, научете всички народи, като ги кръщавате в името на Отца и Сина и Светаго Духа" (Мат. 28:19). В кръщението човек се очиства, умива и избавя от греховете си.

За да може да приеме човек това тайнство, трябва да има вяра, да се разкае за всичките си грехове, трябва да се откаже от сатаната и от всичките му дела и да пожелае да се съедини с Христа.

В момента на кръщението човек получава от Бога ангел пазител, който го съпътства цял живот, внушава му добро, пази го от зло и чрез съвестта му го ръководи по пътя на спасението.

„Който повярва и се кръсти, ще бъде спасен, а който не повярва, ще бъде осъден", говори Христос (Марк. 16:16).

Тайнството Кръщение се извършва само веднъж и никога не се повтаря. То е духовно раждане. Както човек телесно се ражда само веднъж, тъй се и кръщава само веднъж. Св. ап. Павел говори: „Един е Господ, една е вярата, едно е кръщението" (Еф. 4:5). Затова и в Символа е казано: „Изповядвам едно кръщение за прощаване на греховете".

Кръщението е необходимо за всички хора от самото начало на техния живот. Затова се кръщават и децата още от най-ранната им възраст. Господ Иисус Христос е казал: „Оставете децата и не им пречете да дойдат при Мене, защото на такива е царството небесно" (Мат. 19:14). И светите апостоли следвали това правило и приемали децата в Христовата Църква. Когато св. ап. Петър отишъл при езичника Корнилия, кръстил него и целия му дом ­ и малки и големи.

С вярата на кръщаващия свещеник, на родителите и на кръстниците се  запълва недостигът от съзнание в децата. Благодатта Божия действа при това независимо от възрастта. Кръстниците обаче се задължават от Църквата наравно с родителите да научат новокръстените деца на истините на православната вяра.

Някои лъжеучители проповядват, че не бивало да се кръщават деца. Но ние знаем, че кръщението в Новия Завет застъпва мястото на обрезанието във Ветхия Завет. Както обрязването се е извършвало и над деца, тъй и кръщението може да се извършва и над деца. Ако детето умре некръстено, как ще се спаси? А сега всички ония дечица, които са починали след кръщението, са като ангели на небето.

Кръщението се извършва така: на кръщавания се дава име обикновено на някой светец. След това се четат заклинателни молитви за прогонване на злия дух от кръщавания, понеже всеки, който има в душата си първородния грях, е като роб на дявола. Кръщаваният (а при децата кръстникът) се отказва от сатаната, обещава да вярва в Христа и да Му служи и прочита Символа на вярата. После се освещава водата и кръщаваният се потапя три пъти във водата с думите: „Кръщава се Божият раб (името) в името на Отца, амин, и Сина, амин, и Светаго Духа, амин". Това е най-главният момент от кръщението. Върху новокръстения невидимо слиза в това време Светият Дух, очиства го от греховете и го възражда за нов християнски живот. На кръщавания се дава бяла дреха в знак, че е очистена душата му, и кръст, за да следва Христа. Некръстеният не може да приема никакви други тайнства. А кръстеният, станал веднъж член на Църквата, добива право да се ползва от всички нейни благодатни тайнства.

В случай на смъртна опасност за некръстено дете, ако наблизо няма свещеник, кръщенето може да се извърши от всеки християнин или християнка. Взима се чиста вода, потапя се или се поръсва с нея болното дете, като се произнасят думите: „Кръщава се Божият раб (дава му се име) в името на Отца, амин, и Сина, амин, и Светаго Духа, амин". Ако след това детето оздравее, кръщението над него не се повтаря. Свещеникът прочита само пропуснатите молитви и извършва над детето своето тайнство миропомазване.

През времето, когато се е разпространявало християнството между езичниците, често се е случвало да се кръщават възрастни хора. Потопени във вода, те са получавали чрез Светия Дух прошка за всички свои предишни грехове и започвали нов живот. Голяма промяна настъпвала при това у тях. Животът им се очиствал от всичко греховно и порочно. Нравите им се облагородяваме. Жестоките ставали кротки и милостиви. Гордите се смирявали. Живеещите разпътно ставали целомъдрени. Виждали това неповярвалите и сами начевали да чувстват превъзходството на новата религия над езичеството.

В първите векове на християнството имало случаи, когато езичниците, неочаквано озарени от вяра в Христа, били убивани, без да им се оставяло време да се кръстят с вода и дух. Св. Църква е приемала проливането кръвта им за Христа като пълноценно и валидно кръщение, наречено кръвно кръщение. Сам Иисус Христос е нарекъл Своето страдание на Голгота и проливането на кръвта Си кръщение (Мат. 22:22).

# 14
  • Мнения: 123
В реда на тaйнствата на първо място стои Кръщението. То е врата, която ни въвежда в благодатното царство, в църквата и ни дава достъп за участие в другите тайнства. Необходимо е на всеки човек, за да може духовно да се възроди и спаси. В беседата си с Никодим Исус Христос наблегнал именно на това: "Ако някой не се роди от вода и Дух, не може да влезе в Царството Божие." (Йоан 3:5)

Кръщението е учредено от Господ Исус Христос след възкресението Му. Той заповядал на апостолите: "Идете, научете всички народи, като ги кръщавате в името на Отца и Сина и Светия Дух." (Мат. 28:19)

От книгата "Деяния на светите апостоли" разбираме, че апостолите кръщават новоповярвалите. И така вече двадесет века епископите и свещениците, имйки апостолско приемство, извършват това тайнство. В него кръстеният чрез благодатта на св. Дух се очиства от първородния грях и личните грехове, извършени до този момент (ако е възрастен), и се възражда духовно. Апостолите в своите послания ни казват, че чрез Кръщението ние се "освещаваме", "омиваме", "очистваме", "оправдаваме", "умираме за греха", "съпогребваме се с Христа" и "възкръсвaме с Него".

Интересно е, че църквата представя това тайнство като подобие на смъртта и възкресението на Христос. Тук не говорим за смъртта като биологична функция на живота. По-скоро става дума за смъртта като духовна реалност. Отделеност от Бога. Ето това е истинският смисъл. Пребиваване в "далечна страна", в която отсъства Подателят на живота, истинския живот, а именно самият Бог. Христос дойде и разруши смъртта с нейното жило - греха. Той не разруши физическата смърт, както мнозина мислят, защото не премахна този свят, от който тя е част.

"Като премахва жилото на греха от смъртта, отстранявайки тази духовна реалност, Христос я изпълва със Себе си, с любовта и живота Си и я превръща в светъл и радостен преход, в Пасха, в един по-пълен живот, общение и любов" - казва отец Александър Шмеман. Човекът, който вярва и живее в Христа, е освободен от смъртта. И това е подобието в Кръщението. Подобието е в нас, а именно това е вярата ни. Да вярваш в Спасителя, не означава само да го признаваш, да вярваш в Неговите свръхестествени способности, да чакаш да получиш, а да Му се отдадеш. Означава да приемеш Неговата вяра, мисли, любов и желания като свои. И не само да ги приемеш, но да ги приложиш и пресъживиш в житейския си път. Другият път е пустинята, изпразнен от съдържание и пълнота. Кръщението по подобие на смъртта и възкресението е изява на една радикална и позитивна промяна. От водите излизаш нов човек с ново име - християнин. Благодат и отговорност. Вече си член на Христовата църква. Трябва винаги да бъдеш и участваш там, където се събира църквата, тоест на литургийното евхаристийно събрание в неделния ден.

И така, Кръщението не възстановява човешката природа в нейното първоначално състояние, в което се е намирал Адам преди грехопадението. Греховната наклонност отслабва, волята на човека получава по-голяма свобода да върши повече добро, отколкото преди извършване на тайнството.

Често действията, извършвани от свещеника при Кръщението, не се разбират. А те са символи с дълбоко съдържание. Св. тайнство се извършва чрез трикратно потапяне, като свещенослу-жителят произнася думите: "Кръщава се Божият раб или рабиня (с произнасяне на името) в името на Отца, Амин, и Сина, Амин, и Светия Дух, Амин." Това е единственото тайнство, което в краен случай - при опасност от смърт - може да се извърши от мирянин християнин (мъж или жена). Чрез потапяне или поръсване при произнасяне на горепосочената формула. Ако болният оздравее, свещеникът само прочита пропуснатите молитви и го миропомазва.

Църквата е установила както децата, така и възрастните да имат кръстници (възприемници). Те са поръчителите пред църквата за вярата на кръщавания и имат задължение да го наставляват и утвърждават в истините на вярата и Христовото учение.

Ето някои от действията, извършвани при Кръщението:

Отричане от сатаната. Днес за съвременното мислене това е архаизъм. Много християни се поддават на изкушението и го отхвърлят от чина на тайнството. А какъв е смисълът? Отричането от сатаната не означава отхвърлянето само на едно същество, а на цял светоглед, основан на гордостта и себевъзнасянето, отделил човека от Бога и превърнал живота му в мрак и ад. Това е отхвърляне на идолопоклонството, проникнало в идеите и ценностите на съвременния свят, които заробват живота на човека повече, отколкото идолопоклонството на древното езичество.
Изповядване на Христа. Тук кръщаващият свободно изразява решението си, че се съчетава с Христа. Изповядване на лична вярност и служение към Спасителя. Това решение се потвърждава с произнасяне символа на вярата.
Помазване с елей. Елеят е символ на изцеление, светлина и радост, на живота като пълнота, но и символ на помирение и мир. Той е маслинената клонка, донесена от гълъба на Ной, оповестяваща Божията прошка и помирение с човека след потопа.
Свещенослужителят помазва кръстообразно кръщаващия се по челото, гърдите, ушите, ръцете и нозете. Това е пресътворяване на тялото и сетивата на човека.
Обличането в бяла дреха е символ на духовна чистота и невинност, получена в тайнството, и задължение за запазването й.
Запалените свещи и обикалянето около купела са израз на духовно тържество и радост. Запалените свещи напомнят, че кръстеният трябва винаги да гори духом. Кръгът е символ на вечността, затова обикалянето означава, че той трябва вечно да принадлежи на Христос.
Подстригването на косите е символ на покорство и жертва. Ето първата свободна и радостна жертва, принесена от човека на Бога в започващия нов живот. Косата е символ и израз на красота и власт.

Общи условия

Активация на акаунт