Творческо вдъхновение -1

  • 2 082
  • 145
  •   1
Отговори
# 15
  • В полите на Пирин планина
  • Мнения: 20 409
Лейди Бриен, аз също прочетох твоя разказ до края.
Като цяло ми хареса, обърнат е към българския фолклор, само две-три забележки

1. Болестта мъчи Вълко дълго време, после той ходи като замян, а пък изведнъж разбираме от Деница, че са минали 2-3 дена, които са ѝ се сторили години.  - Нереално малко време е. Според мен 2-3 седмици е по разумен срок
2. Преломът в душата на Вълко ми се стори твърде лесен, дори и предвид сънищата-видения
3.Финалът ми дойде малко холивудски в смисъл със задължителният хепи енд.

Инак като цяло - доста любопитен сюжет.


Скрит текст:
Напротив, минава доста време, след като Деница бяга при баба Неда. Не знам къде си ги видял тия два-три дни.
(Може и грешно впечатление да е останало, не знам, защото не съм го писала сега.)

Преломът беше заради майка му. И защото Деница щеше да умре. Но естествено, че пак може да не ти изглежда логично.

Финалът е преднамерено такъв, защото идеята на цялата творба е, че любовта и доброто побеждават и че силата (магията) се ползват за добро или зло, а това зависи от човека със способностите, т.е. Деница.

Прочетох и аз новелата, ако не бяхте обърнали внимание в темата за нея, вероятно нямаше точно това да избера, а си заслужаваше - като приказка от детството, но за пораснали деца, с магията на фолклора и думите пренася в отдалечени от ежедневието ни времена и е интересно разказана, благодаря!


Благодаря! Наистина е като приказка. Старите думи са нарочно включени, за колорит.

Сондирам мнения какво да кача ново:

1. Хумористична история с дарк елемент за една вещица.
2. Фантастика за едно "отровено" с кървав дъжд село.
3. Или един доста дълъг роман (300 стр.) с две линии - фентъзи и съвременна. Има и 18+ сцени.

Последна редакция: пт, 19 апр 2024, 11:07 от Lady Brinne

# 16
  • Мнения: 18 243
Не искам да се изживявам нещо като ментор, но на мен като читател би ми бил интересен вторият сюжет. Не обичам преминаване от минало в бъдеще и от бъдеще - в минало. Лично предпочитания, някой може пък да обича.
Сатира  също би ми  била интересна, но така както си описала тема 2, очаквам че ще е засегнат живота на цялото село. и това би било по-интересно лично за мен (не че сатирата е безинтересна)

Все пак нека чуем и други мнения.

# 17
  • Мнения: 10 188
На мен и първата, и втората теми биха били интересни. 18+ сцени са ми към роментъзи, а това установих, че не е жанр, който да ми е по сърце.

# 18
  • В полите на Пирин планина
  • Мнения: 20 409
На мен и първата, и втората теми биха били интересни. 18+ сцени са ми към роментъзи, а това установих, че не е жанр, който да ми е по сърце.

Благодаря. Помня, че спомена и затова съм го отбелязала. Определено романът от т.3 има доста доза романтизъм/любов/секс. Той е от първите неща, което написах, след като се върнах към писането през 2014 година. Има и много ретроспекция - аз обичам този похват.

Колеги пишещи, а вие? Харесвате ли ретроспективни елементи?

А разказ от първо лице?

С повестта от т.2 участвах в миналогодишния конкурс на Сторител, но не ме огря. Simple Smile Затова този текст го няма никъде. Преди това го бях качила в литературна група във Фейсбук и се прие доста добре.

А историята за вещицата започна от коментар на читател (пак във Фейсбук) за това, че на жените много добре им се получава да "летят" на метли. Понякога и аз яхвам метлата естествено. И така се роди Мириам и нейната история. Там разказва "тя", т.е. текстът е в първо лице. В Мириам има доста и от мен самата. Някаква по-луда, скрита моя страна.

Благодаря и на Лорд Сняг за изказаното мнение.

# 19
  • Мнения: 10 188
На мен ми харесва фентъзи с добра доза хумор. Романтичните елементи в роментъзи жанра не че са лоши, но лично мен ме разсейват от същината на историята и са ми като пълнеж за постигане на обем (като за това съдя по една нашумяла тик-ток книга, която реших да чета, защото имаше дракони - да, точно заради драконите, а после трябваше да дочитам диагонално, първо защото стилово беше супер елементарно написана, не по-добре от средношколник, пълна с нецензурни думи, имаше една-две, използвани едва ли не задължително на всяка страница - четох я в оригинал, но видях няколко странички от превода и поздравявам преводача, затова, че го е спестил за българските читатели, а пък и те са давали отзиви, че нямат такива неприятни впечатления; второ - романтичната нишка размиваше донякъде същината и ми беше доста скучновата).

За разказ от първо лице - като читател ще споделя, че никак не го обичам, но в книгите на Аниш го възприех, защото даваше само в определени ситуации гледната точна на избрани герои.

Последна редакция: пт, 19 апр 2024, 14:07 от fenyx

# 20
  • Мнения: 18 243
по-принцип харесвам и разкази в първо лице (пример - серията Мистик или пък Огненият факулет на Алекс Кош), особено ако са добре направени. Предпочитам все пак в трето. Хуморът е нещо положително, но има места къде има място за хумор - и където няма.

Ретроспекциите може да са интересни, но не бива да се прекалява с тях. Разбира се адски е трудно да се уцели какво значи "прекалено".

# 21
  • Мнения: 10 188
Сега се замислих пак за това първо лице - не като да не съм чела разкази/книги така представени, но са били достатъчно добре написани, за да не ми направи нещо лошо впечатление. В последно време на някои книги, към които съм имала интерес (в други жанрове) съм прочитала първите страници и ме отказваше това първо лице, но всъщност като помислих малко повече беше не заради позицията на разказващия, а начина - суховато, кратки изречения, липса на изразителност на езика, например (сега си го измислям, но подобен стил:)
“Отварям вратата. Виждам в стаята пълна бъркотия. Помислям си кой ли може да е сторил това. Ще се обадя на съседите. Може нещо да са забелязали.”

Така че, много зависи как е разказана самата история.

# 22
  • В полите на Пирин планина
  • Мнения: 20 409
Пускам в аванс няколко абзаца от историята на вещицата:

Скрит текст:
Метлата ми пак се е запиляла някъде. Сърди ми се, откакто я дадох назаем на сестра ми Лота, а Лота не е особено добра в летенето и ъъъ в любовта… Пък и толкова се разгорещили с тогавашния ѝ любовник – Петро… ъъъ Перко… Пурко… уф! Помни ли го някой оня поолисял дървар, който се мотаеше из нашата гора, но Лота рядко подбира, като я налегнеше любовната мъка. Та, овъртели се Лота и одъртяващият Перко (да го наречем така!) в колибата на сестра ми и такава любовна пушилка се надигнала, такива искри лумнали и полетели, че запалили лявата страна на моята метла… Кукундрелка… Пък Кукундрелка си е суетна метла. Неслучайно и такова име носи. Ясно ви е. Обича да е пригладена, наконтена, да не стърчат оттук та натам разни клончета, да няма прахоляци и паяжини из тях. Изобщо – обича да е оформена и чиста. Но нещеш ли тогава по нещастно стечение на обстоятелствата Лота леко ѝ поожарила перушинката. Пардон – перцата. Пардон… както ѝ да е. Лявото крайче на метличката ми Кукундрелка се опуши и оръфа. И опърли. Колкото и да го приглаждам, подхранвам и оформям, все си остава леко оръфанко и стърчащо. Аз си мисля, че това ѝ придава чар и индивидуалност, но тя не ми вярва! Сумати балсами и маски изкупих и измазах по онуй злополучно крайче на Кукундрелкината премяна, но положението само за малко се замазва и после пак цъфва. То е като да се опитваш да пригладиш оръфана и изгоряла коса – само ножицата помага, но Кукундрелата му ньиедна не дава и дума да се издума да поработя върху прическата ѝ. Та като я налегне мрачното настроение се понася нанякъде и лети сама.
Тук е моментът да кажа, че оръфаното и стърчащо крайче изобщо не пречи на летенето с нея. Даже напротив. От оня злополучен за външния ѝ вид момент, Кукундрелка започна да прави направо зашеметяващи финтове и лупинги из въздуха, все едно огънят ѝ даде супер сила. Мен това ме устройва, защото аз съм си малко луда по рождение и все са ме привличали екстремностите. Даже много се дразнех на метличката ми, че все летеше едно благоразумно, едно меко и леко, от страх да не ѝ се разроши някое от пригладените крайчета. Тайно се радвам на оня инцидент с Лота, макар че на нея ѝ се накарах подобаващо, както се полага на една голяма сестра да скастря по-малката сестра-любовчийка.

Ох, забравих да ви се представя. Аз съм Мириам. Вещица по рождение и призвание! Не си мислете, че съм някоя гаднярка и грозница. Неее… Не обичам да наранявам и тормозя хората по принцип. Патят си само онези, които са си го заслужили. А пък вие сами знаете какви чудовища има сред човеците, нищо, че се мислят за много висши същества и набеждават нас, тия които живеем вдън горите тилилейски за нещо страшно, опасно и ужасно.

# 23
  • Мнения: 10 188
Супер е този откъс, а пък последното изречение от него звучи много правдиво.

Малко по-късно ще изнамеря някой цитат от книгата, която чета, за да илюстрирам какъв вид, леко мрачен хумор ми допадна.
Скрит текст:
Сцена, в която става въпрос за почти заздравяла рана на един от героите.

“-Дали ще е уместно от моя страна да предложа за в бъдеще да се държиш настрана от остри предмети?”

Така, извадено от контекста на сцената се губи, но в случая беше както при Удхаус - трябва да прочетеш предисторията, определени детайли около нея и след това една фраза на място може да докара читателя до неконтролируеми изблици на смях.

Последна редакция: пт, 19 апр 2024, 15:01 от fenyx

# 24
  • Мнения: 18 243
Звучи супер текста

# 25
  • Мнения: 3 625

Благодаря. Помня, че спомена и затова съм го отбелязала. Определено романът от т.3 има доста доза романтизъм/любов/секс. Той е от първите неща, което написах, след като се върнах към писането през 2014 година. Има и много ретроспекция - аз обичам този похват.

Колеги пишещи, а вие? Харесвате ли ретроспективни елементи?

А разказ от първо лице?

То без ретроспективни елементи не може. Аз лично нямам проблем, ако не се прекалява с тях и не са на преобладаващо "ше" - но това вече е личен каприз.
Разказ от първо лице... хм. И да, и не. Напоследък са много на мода /имам предвид последните десетина години/, карат читателя да се асоциира с героя и да преживява неговите емоции като свои. Но повествование САМО от първо лице много орязва възможността да се представи "околния свят". Трето лице си остава най-подходящо за разгръщане на сюжета.

Последна редакция: пт, 19 апр 2024, 17:36 от Аниш

# 26
  • Мнения: 10 188
Между другото, точно за това се бях замислила също, доколко когато разказът се води от първо лице, е успешно изразителното представяне на историята - описания на местата на действие, природата, събитията - ако се използва поетичен и метафоричен изказ през очите на първо лице някак ще стоят неестествено, особено при използване на сегашно време - ако липсват такива описания, стилово може да бледнее. При първо лице всъщност глаголното време ми се струва, че има значителна роля за възприемане на повествованието - книгите, които основно отхвърлих бяха в първо лице, но и сегашно време, много дразнеща комбинация. Когато се ползва минало време в първо лице, събитието вече се е случило, може да се вметнат лирически отклонения от линията на разказа, а когато е в сегашно става като да разказваш някакъв екшън - описваш действия, действия, някоя бърза мисъл, а описания в подробности на природата биха забавили действието и стояли неестествено в динамиката на случващото се, съответно от там се губи и от красотата на езика.

# 27
  • Мнения: 18 243
Широкият Троянски проход захваща и криволичи между зелена габърова гора, която облича цялата планина тъдява. Тия гъстаци стават по-високи и по-буйни, колкото се отива нагоре, и заграждат като две стени пътя в многобройните му зигзаги. Из вътрешността на гората се разнасяха весели рулади от песните на славеи. Дръгливите загорски коне бавно, но бодро пристъпваха по каменливия и мъчен път, насеян с трапища, изрити от пороите. Те пърхаха от удоволствие, като поемаха с широките си ноздри прохладния и роден тям планински въздух. Заедно с възвишаването и панорамата на долината се разширяваше, гледката ставаше по-обаятелна. Аз се прехласвах и не можех да се наситя и нарадвам на тия живописни и райски хубави ландшафти между Стара планина и Богдан. За да ми не бърка нищо на съзерцанието аз отпуснах поводника на коня и се оставих на инстинкта му. На места се даже поспирах. Така щото по едно време видях, че дружината ми отминала и се изгубила напред. Аз останах сам в гората. Тогава неволно ми хрумна пак за двамата подозрителни италианци и се се озърнах назад, но пътят оставаше пуст. Стана ми някак неловко, студено. Защото една гора в Турция означава хайдушки вертеп. Всяка гъста шубрака може да изкара едно нападение, всеки шумак — да донесе едно престъпление, да изригне един кръвник, както иидийските лесове — една боа, един тигър или пантера. Горскяте проходи, сиреч най-романтичните места на България, бяха най-опасните: всяко такова място преговаря в шума на листака си не поетически легенди за самодиви и русалки, а кървави истории за убийства и ужаси. Ето защо, когато пътуваше човек сам из тях, гъстаците заприличваха на пусии и шумтенето им ставаше мистериозно-страшно, като шопота на един заговор…


Иван Вазов - Из кривините. Едно възпоминание https://chitanka.info/text/5006-iz-krivinite

Описания на природа спокойно може да се правят от първо лице, както е видно в този разказ как Вазов се запознал с Левски


Също така може да се види и Оцеола - Майн Рид. Описанията на Флорида

# 28
  • Мнения: 3 625
Широкият Троянски проход захваща и криволичи между зелена габърова гора, която облича цялата планина тъдява. Тия гъстаци стават по-високи и по-буйни, колкото се отива нагоре, и заграждат като две стени пътя в многобройните му зигзаги. Из вътрешността на гората се разнасяха весели рулади от песните на славеи. Дръгливите загорски коне бавно, но бодро пристъпваха по каменливия и мъчен път, насеян с трапища, изрити от пороите. Те пърхаха от удоволствие, като поемаха с широките си ноздри прохладния и роден тям планински въздух. Заедно с възвишаването и панорамата на долината се разширяваше, гледката ставаше по-обаятелна. Аз се прехласвах и не можех да се наситя и нарадвам на тия живописни и райски хубави ландшафти между Стара планина и Богдан. За да ми не бърка нищо на съзерцанието аз отпуснах поводника на коня и се оставих на инстинкта му. На места се даже поспирах. Така щото по едно време видях, че дружината ми отминала и се изгубила напред. Аз останах сам в гората. Тогава неволно ми хрумна пак за двамата подозрителни италианци и се се озърнах назад, но пътят оставаше пуст. Стана ми някак неловко, студено. Защото една гора в Турция означава хайдушки вертеп. Всяка гъста шубрака може да изкара едно нападение, всеки шумак — да донесе едно престъпление, да изригне един кръвник, както иидийските лесове — една боа, един тигър или пантера. Горскяте проходи, сиреч най-романтичните места на България, бяха най-опасните: всяко такова място преговаря в шума на листака си не поетически легенди за самодиви и русалки, а кървави истории за убийства и ужаси. Ето защо, когато пътуваше човек сам из тях, гъстаците заприличваха на пусии и шумтенето им ставаше мистериозно-страшно, като шопота на един заговор…


Иван Вазов - Из кривините. Едно възпоминание https://chitanka.info/text/5006-iz-krivinite

Описания на природа спокойно може да се правят от първо лице, както е видно в този разказ как Вазов се запознал с Левски


Също така може да се види и Оцеола - Майн Рид. Описанията на Флорида
Описания да, но да се разгръща пълнокръвен сюжет - не. Представи си примерно "Под игото" само POV Бойчо Огнянов.
Или твоята история, разказана само от Косара.

# 29
  • Мнения: 10 188
Според мен първо лице, и то в сегашно време точно до това води, накратко - до постно представена история.

Общи условия

Активация на акаунт