Етажната собственост - такава, каквато си я направим

  • 30 448
  • 836
  •   1
Отговори
# 810
  • Мнения: 22
petapixel ,

Ако всеки ход е отделна етажна собственост, тогава има различни домоуправители. Ако не, избирате един или управителен съвет от трима, петима... Вие може да си направите отделни ЕС:

Чл. 8.
(2) (Доп. - ДВ, бр. 21 от 2018 г., в сила от 09.03.2018 г.) Когато сградата е с повече от един вход, управлението може да се осъществява във всеки отделен вход. Това управление обхваща и общите части на сградата, прилежащи към самостоятелните обекти на съответния вход.

Данъчно най-добре е да не обявявате доход /устна договорка за някаква сума/, иначе доходът се декларира до края на април с годишната данъчна декларация по чл.50 от ЗДДФЛ. Ако не сте сдружение, няма нужда от договор.

Благодаря за информацията.
А как мога да разбера дали сме отделна етажна собственост?
Да разбирам, че по "дефолт" сме една обща етажна собственост, ако някой от входовете не вземе решение да се отдели самостоятелно. В момента сме с домоуправител фирма, но има негативни отзиви и ме карат мен да ставам, но би се заслужавало, само ако взема всички входове. Но домоуправителят прави отделни събрания във всеки вход и всеки вход си има отделен УС, начело с него.

Последна редакция: ср, 29 яну 2020, 01:11 от petapixel

# 811
  • Варна
  • Мнения: 1 885
Това стана при нас с регистрация в районното кметство. Ходих с протокол на ОС и разни документи по образец и вътре писах кои са собственици, кой е домоуправител и т.н.

# 812
  • Мнения: 22
ОС на цялата етажна собственост и всички входове ли?
И кое визираш, че е станало така, обединяването на етажна собственост ли?

# 813
  • Варна
  • Мнения: 1 885
Ние сме само с един вход, но да - ЕС се регистрира или в община, или в кметство. Не знам как е във вашия град. Подават се документи кои са собствениците, кой е домоуправителят и т.н.

# 814
  • Мнения: 22
Ами аз говоря за София, щом имаме отделни УС на отделните входове, това означава ли, че са регистрирани като отделни етажни собствености в общината или по-скоро не.

# 815
  • Варна
  • Мнения: 1 885
Ами аз говоря за София, щом имаме отделни УС на отделните входове, това означава ли, че са регистрирани като отделни етажни собствености в общината или по-скоро не.
Вече ви отговорих и ви цитирах закона. По избор е. Питайте и в кметството.

# 816
  • Мнения: 142
Здравейте. Искам да попитам Домоуправителят попълвайки данни за обитателите на ЕС в домовата книга не нарушава ли Закона за защита на личните данни?

# 817
  • BG
  • Мнения: 2 217
Здравейте. Искам да попитам Домоуправителят попълвайки данни за обитателите на ЕС в домовата книга не нарушава ли Закона за защита на личните данни?

В скрития текст съм цитирала закона и няма нарушение на Закона за личните данни. Да не говорим, че книгата държи на съхранение при домоуправителя и не се предоставя на всеки и това в описано в чл. 7, ал.4 (допълнена за последно именно във връзка със Закона за съхранение на личните данни, изм. - ДВ, бр. 17 от 2019 г.).
Все пак трябва да се знае кой живее на адреса, нали?
 
Скрит текст:
Книга на етажната собственост (Загл. изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.)

Чл. 7. (1) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) Книга на етажната собственост се създава, съхранява и поддържа във всяка сграда или вход в режим на етажна собственост.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) В книгата се вписват:
1. самостоятелният обект - предназначение и застроена площ;
2. идеалните части на обекта от общите части на сградата (в проценти);
3. (доп. - ДВ, бр. 26 от 2016 г.) собственото, бащиното и фамилното име на собственика или ползвателя - за физически лица, а в случаите, при които собственик или ползвател е юридическо лице или едноличен търговец - наименованието, БУЛСТАТ или единен идентификационен код (ЕИК), като за собственика или ползвателя се посочва и електронна поща за уведомяване, ако разполага с такава;
4. собственото, бащиното и фамилното име на членовете на домакинството, които живеят заедно със собственика и/или ползвателя;
5. времето, през което лицата по т. 3 и 4 не ползват самостоятелния обект;
6. собственото, бащиното и фамилното име на обитателите, временно пребиваващи в обекта на самостоятелно правно основание повече от 30 дни, датата на вписване и датата на отписване;
7. уговорените между собственика и ползвателя права и задължения относно управлението на общите части на сградата.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) Всеки собственик или ползвател е длъжен в 15-дневен срок от придобиване правото на собственост или ползване да впише в книгата на етажната собственост данните по ал. 2, съответно промяната на обстоятелствата. Обитателят вписва в срока по изречение първо данните по ал. 2, т. 6.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 8 от 2011 г., в сила от 25.01.2011 г., доп. - ДВ, бр. 57 от 2011 г., изм. - ДВ, бр. 66 от 2013 г., в сила от 26.07.2013 г., изм. - ДВ, бр. 98 от 2014 г., в сила от 28.11.2014 г., изм. - ДВ, бр. 17 от 2019 г.) Достъп до данните в книгата имат управителният съвет (управителят), контролният съвет (контрольорът), собственикът относно неговите данни, както и органите на Министерството на вътрешните работи, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, общинската или районната администрация и Българската агенция по безопасност на храните при спазване на изискванията за защита на личните данни.
(5) (Отм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.)
(6) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) В отделно обособено поле на книгата на етажната собственост всеки собственик, ползвател или обитател вписва притежаваните или взетите за отглеждане животни, които се извеждат на обществени места, а за кучета - и номера на ветеринарномедицинския паспорт.
(7) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г., изм. - ДВ, бр. 66 от 2013 г., в сила от 26.07.2013 г., изм. - ДВ, бр. 98 от 2014 г., в сила от 28.11.2014 г.) Образецът на книгата на етажната собственост с указания по създаването, съхраняването и поддържането и се утвърждава от министъра на регионалното развитие и благоустройството./spoiler]

Последна редакция: чт, 30 яну 2020, 23:18 от Stephy

# 818
  • Мнения: 35 954
Моля някой да пусне нова тема.

# 819
  • Мнения: 142
Някой да има опит с откриване на банкова сметка на ЕС за "Фонд ремонт и обновяване". Може ли да споделите кави документи са необходими и дали всички обитатели могат да наблюдават виртуално сметката, за да сме "на ясно"?

# 820
  • Мнения: 2 089
Да. Вече само на един човек отварят сметка. Този титуляр може да упълномощи един или двама за опериране с парите. Всички могат да наблюдават, без да пипат - в банката ще кажате, че искате така. Съвет: не трябва да имате друга, лична  сметка в банката с общите пари.

# 821
  • София
  • Мнения: 3 453
Да. Вече само на един човек отварят сметка. Този титуляр може да упълномощи един или двама за опериране с парите. Всички могат да наблюдават, без да пипат - в банката ще кажате, че искате така. Съвет: не трябва да имате друга, лична  сметка в банката с общите пари.
Това за коя банка важи? Защото нашата ЕС в момемнта  има казус  с банковата сметка на ЕС и условията в банката, която уж предостави тази услуга, ама...не съ всем

# 822
  • Варна
  • Мнения: 1 885
При нас домоуправителят я открива като физическо лице. Като допълнително пояснение написаха, че е на ЕС.

# 823
  • София
  • Мнения: 3 453
Това няма никаква правна стойност.Ако  нещо се случи с домоуправителя- сметката си е само негова.РАзпореждането с нея- също.ИДеята е  да не е на физическо лице и да не се управлява еднолично.Защото  няма как да  се докаже какви са били  и чии парите в нея...Иначе такава сметка  си е най-лесен и евтин вариант- спор няма

# 824
  • Варна
  • Мнения: 1 885
Дава се отчет пред ОС, правят се ревизии от комисия, избрана от ОС. Дори е много по-добре, отколкото една каса, защото се вижда движението по нея. Така или иначе вече не съм домоуправител, но и професионалния домоуправител си има сметка, отделно и микросметка в epay.

Общи условия

Активация на акаунт