За заплатите на учителите и стачката

  • 35 455
  • 1 062
  •   1
Отговори
# 450
  • Мнения: 196
Zanda Ksurik, разговорът ни е за училищата.
Освен това нима търсиш моментална реакция- от няколко години едва ДГ са така "запълнени", освен това и не на всякъде, да не се лъжем, но това е въпрос на демография, по- скоро. Частните ДГ също не са от векове, те едва сега "прохождат"- набират персонал, опитват програми, опарват се тук и там.
Кои "потребители" нарастват общо за страната при отчитане на отрицателен прираст на населението? София не е България, все пак. И аз не виждам намаляване на учителите, след като за едно свободно място се търсят връзки в регионалните инспекторати и има повече от един кандидати.
Също така "намаляването" на тези кадри е продължителен процес, а не такъв, който се осъществява за 5 години. Същото важи и за увеличаването на децата.
Апропо, не си спомням да съм нападала нито теб, нито някой друг. нека се придържаме към добър тон, за да има ползотворна дискусия. Затова не случайно апелирах за по- "рационални", а не "емоционални" изказвания. Последните излишно нагнетяват напрежение и създават проблеми дори и когато такива няма. 
Лиляна, така е, права си, но това важи определено за тези два типа учители. Какво става с "българиците", да речем? Млада новозавършила просто няма да дочака да я "огрее", ако майка й, напр., не е служител в инспектората /личен случай/. А когато говоря за пазар, вече го писах преди, говоря за общия пазар за учители, а не само за този, който е в държавните и общински училища.
И пак казвам- намаляването на кадрите е въпрос, който се развива и ще се развива години напред. Както беше с инженерите. Сега последните не са сред най- ниско платения персонал на фабриката, за разлика от миналото ни, когто бай Иван вземаше в пъти повече от инж. Иванов, завършил миналата година ВМЕИ. Не виждам противоречие- та нали именно това казвам- сега все още има кадри /и е така, освен по някои предмети, а именно точно английски език и ИТ/ и че трябва доста време да мине, за да се усети липсата на квалифицирани кадри у нас. А когато такава липса реално настъпи пък ще настъпъпи и закономерното развитие на ситуацията- предлагане на по- добри условия за съсловието.

  Най-после постинг на здравомислещ човек!   bouquet

# 451
  • Мнения: 4 555
Основното, което изпускаш е, че детето ми показа че може да си учи и научава уроците и без ежедневно да ходи на училище. Т.е. достатъчна е само самоподготовката.
О, не го изпускам ни най-малко.
Аз когато бях учителка се видях в чудо заради различното ниво на децата в класа. От земята до небето! Перфекционизмът ми стигна до там, че пишех индивидуални задачи за конктролна на всеки един ученик от класа!!! Според неговото собствено ниво, за да бъде контролната от някаква полза за него. Тогава нямаше толкова леснодостъпни компютри и им пишех контролните на ръка!
Истината е, че така не може да се работи.
Нормално е едно по-интелигентно и схватливо дете да скучае в час, където учителят се занимава с по-назадналите, на които това им е единственият шанс да схванат нещо.

Още в училище усещах, че ходенето там е загуба на време, но месеците, които прекарах като учителка, затвърдиха напълно мнението ми. Ходенето на училище има на първо място социална функция и е абсолютно губене на време за умните и амбициозни деца. Имам предвид училището в България, във вида, в който се намира в момента.

# 452
  • София
  • Мнения: 4 031
Zanda Ksurik, разговорът ни е за училищата.
Освен това нима търсиш моментална реакция- от няколко години едва ДГ са така "запълнени", освен това и не на всякъде, да не се лъжем, но това е въпрос на демография, по- скоро. Частните ДГ също не са от векове, те едва сега "прохождат"- набират персонал, опитват програми, опарват се тук и там.
Кои "потребители" нарастват общо за страната при отчитане на отрицателен прираст на населението? София не е България, все пак. И аз не виждам намаляване на учителите, след като за едно свободно място се търсят връзки в регионалните инспекторати и има повече от един кандидати.
Също така "намаляването" на тези кадри е продължителен процес, а не такъв, който се осъществява за 5 години. Същото важи и за увеличаването на децата.
Апропо, не си спомням да съм нападала нито теб, нито някой друг. нека се придържаме към добър тон, за да има ползотворна дискусия. Затова не случайно апелирах за по- "рационални", а не "емоционални" изказвания. Последните излишно нагнетяват напрежение и създават проблеми дори и когато такива няма.  
Лиляна, така е, права си, но това важи определено за тези два типа учители. Какво става с "българиците", да речем? Млада новозавършила просто няма да дочака да я "огрее", ако майка й, напр., не е служител в инспектората /личен случай/. А когато говоря за пазар, вече го писах преди, говоря за общия пазар за учители, а не само за този, който е в държавните и общински училища.
И пак казвам- намаляването на кадрите е въпрос, който се развива и ще се развива години напред. Както беше с инженерите. Сега последните не са сред най- ниско платения персонал на фабриката, за разлика от миналото ни, когто бай Иван вземаше в пъти повече от инж. Иванов, завършил миналата година ВМЕИ. Не виждам противоречие- та нали именно това казвам- сега все още има кадри /и е така, освен по някои предмети, а именно точно английски език и ИТ/ и че трябва доста време да мине, за да се усети липсата на квалифицирани кадри у нас. А когато такава липса реално настъпи пък ще настъпъпи и закономерното развитие на ситуацията- предлагане на по- добри условия за съсловието.

Съгласна съм с всичко, с изключение на примера с инженерите.Тъй като родителите ми са такива , а също и ние с мъжа ми -  в миналото бай Иван не е взимал въобще повече от баща ми и майка ми, за разлика от сега , дето бай Иван на обекта взима много повече от мен(ако е кадърен и работлив, разбира се)

# 453
  • Мнения: 196
Мдам, един японец беше издал книга - нещо от сорта, "Ако искате детето ви да е щастливо и успешно, не го пускайте да ходи на училище" (не помня точното заглавие)...


...
P.S.
Точното е "Ако искаш да станеш богат и щастлив, недей да ходиш на училище"

Последна редакция: чт, 13 сеп 2007, 17:17 от Tinatin

# 454
  • Мнения: 24 467
... Както и това, че стават учители от немай къде. ...
 


И това е много вярно. Когато кандидатствах в СУ кандидатите около мен бяха посочили в дъното на желанията си специалности, като "Педагогика", "Българска филология" и т.н.- специалности, които дават именно насоката да работиш един ден като учител. Записваха се за студенти само ако не ги бяха приели в други специалности: "Право", "Психология", "ИТ" и т.н. Доколкото виждам и сега ситуацията е подобна.
С две ръце подкрепям диференцирания метод на заплащане при учителите, както и при всички бюджетни служители, въобще. Друг е въпросът дали и как ще се осъществи то, но в него има смисъл.
EliG, а къде работят родителите ти? Моят баща също е инженер, макар и в момента и от години да е преподавател във ВУЗ. Съпругът ми- също. До преди 15 години заплатата на стугаря беше по- висока от тази на технолога. В момента във фабриките, които познавам /около мен са доста/, инженерът е добре платен и търсен. Друго е, ако работникът взема много пари поради извънреден труд, тогава може и да получи повече от инженера, но за положен допълнителен труд. Баща ми пък е напуснал завода "Арсенал" като млад инженер, заради преподавателската си работа, която тогава към онзи момент му е предлагала по- добри перспективи за развитие и по- добри условия. Е, сега, в предпенсионна възраст, да не е луд отново да поема към завода, но ако беше млад асистент в ТУ най- вероятно щеше да го направи.
Разбира се, че това правило ще си има и изключения.

# 455
Още в училище усещах, че ходенето там е загуба на време, но месеците, които прекарах като учителка, затвърдиха напълно мнението ми. Ходенето на училище има на първо място социална функция и е абсолютно губене на време за умните и амбициозни деца. Имам предвид училището в България, във вида, в който се намира в момента.

Не съм съгласна. Бивши съученици стигнаха до първи места в световни състезания благодарение на учителите ни и подготовката, която ни даваха. Сигурна съм, че училището не е загуба на време, ако учителите са добри.

# 456
Оплесках цитата, съжалявам. Надявам се ме разбрахте.

# 457
  • София
  • Мнения: 62 595
Като стана въпрос за икономика и пазар. Що се отнася за дейности като образование, здравеопазване, тук няма чист пазар и "невидима ръка на пазара" на Адам Смит и чиста конкуренция. Затото държавата е тази, която регулира отраслите и особено за тези 2 е измела функциите на пазара - законодателно, регулаторно. Не може да се сравнява с инженерите или която и да е друга професия и пазар. За справка - учи се по финанси, икономикс, право и др. подобни.
Затова не може да се разчита на някакви естествени пазарни процеси, защото те са бавни, а посочените от мен дейности са много инертни по своята същност, консервативни и трудно се променят. На всичко отгоре са от силно и основно обществено значение и затова се регулират от държавата.
Зная, че ще се дадат за пример САЩ, Канада и други англо-саксонски, но не забравяйте, че тук е Европа. Лесно е да се каже - частни училище, частни болници, приватизации, конкуренция. Но реално, това са само принципни положения.
Следователно, не може да се разчита само на свободната инициатива и частното. Това не е купуване на марка олио калиакра или олинеза. Образованието е регулиран и почти монополизиран  от държавата сектор. Не случайно се казва бюджетен. Защото се издържа почти изцяло от държавния бюджет. А той се разпределя от кого? От правителството.

Последна редакция: чт, 13 сеп 2007, 17:32 от RadostinaHZ

# 458
  • Мнения: 4 555
Не съм съгласна. Бивши съученици стигнаха до първи места в световни състезания благодарение на учителите ни и подготовката, която ни даваха. Сигурна съм, че училището не е загуба на време, ако учителите са добри.
Вече много пъти стана дума за различните времена. По мое време също се влизаше в университети без частни уроци. Аз никога не съм ходила, много от съучениците ми - също.

Това, което обяснявах е, че не е важно само дали са добри учителите, а какво е общото ниво на класа. Ако той е от умни и амбициозни деца, учителят има възможност да постигне много с тях. Ако сред изоставащите и нехаещите за учебния материал деца има едно-две по-будни, то те ще си загубят времето.
За съжаление българската система не дава възможност за израстване на по-изявените. Всички са вкарани в някаква обща рамка и по-слабите дърпат по-силните надолу.

# 459
  • Мнения: 24 467
...Следователно, не може да се разчита само на свободната инициатива и частното. Това не е купуване на марка олио калиакра или олинеза. Образованието е регулиран и почти монополизиран  от държавата сектор. Не случайно се казва бюджетен. Защото се издържа почти изцяло от държавния бюджет. А той се разпределя от кого? От правителството.

Никой не разчита ИЗЦЯЛО на нея, тя е просто част, задължителен елемент, на който следва да се обърне внимание, от цялата картина. Не случайно повдигнах въпроса СЛЕД основните ми съображения против стачката, а те бяха доста по- различни от това.
Ако всички учители, хипотетично, абдикират от професията, какви последици ще очаквате? В тази връзка и липсата на предлагани кадри не може да не промени обстановката като цяло.
Нарочно лично аз се въздържам да давам примери с чужбина- ситуацията на всякъде е различна, освен това и едва ли някой от нас е детайлно запознат с нея, в чуждите държави, за да се дадат примери, които кой знае в каква степен отговарят на действителността. Затова и не споменавам нито САЩ, нито Канада, нито която и да било страна от ЕС. Не го намирам за редно в настоящия случай.

# 460
Карина, аз съм на 21. Завърших 2005г. гимназия. Не беше вчера, но не мисля, че е много по-различно. Ако учителите заинтригуват децата и им отделят нужното време резултатите на учениците ще бъдат отлични на всяко ниво.

# 461
  • София
  • Мнения: 62 595
Не се изразих правилно - не може да се разчита на свободния пазар и саморегулацията.
Образованието има и социални функции.
Никия бяла държава не може да си позволи да разруши образованието. И ако държавата е принпицала, то тя трябва да регулира нещата така, че да има достатъчно добро ниво на учителите като количество и качество на квалификацията.

Последна редакция: пт, 14 сеп 2007, 00:38 от RadostinaHZ

# 462
  • Мнения: 196
Образованието е регулиран и почти монополизиран  от държавата сектор. Не случайно се казва бюджетен. Защото се издържа почти изцяло от държавния бюджет. А той се разпределя от кого? От правителството.

След като родителят е данъкоплатец, той принципно е и работодател на учителите. След като не съм доволна от това, какво се случва в училище, как ще ме накараш - мен, като работодател - да се съглася, че заплатата на учителя трябва да бъде повишена?

Защо не отчитате, че голяма част от учителите са - без да целя обидя някого - като животните в зоопарка. Ми в нормални пазарни условия те просто загиват! Хайде лека-полека да се "социализират", тогава и самочувствието им ще се повиши, и ще знаят как да се преборят за собственото възнаграждение.

# 463
  • Мнения: 24 467
Така пак стигаме до затворения безконечен кръг в търсене на отговора кой е виновен и какво е държавата. И пак следва да си напомним, че последната е съчетание от власт, територия и народ. Последният елемент е не по- малко влиятелен от първия.
Не се оспорват социалните функции и важността на образованието или здравеопазването. Нито фактът, че тези две сфери, понеже не допринасят много за пълненето на бюджета са изоставени като деца- сирачета. Тук също не виждам спор. Поне аз не обсъждам, многократно съм го заявявала, качеството на кадрите или системата, като цяло.
Само не виждам по силата на какъв механизъм пък при сегашните условия нашата държава ще се "снабди" с квалифицирани кадри, след като едва ли ще намери средства, с които адекватно да им заплати труда. За механизма на влиянието и за неговия вид ми е думата. И за конкретната стачка, която продължавам да виждам като обречена на пореден провал.

# 464
  • Мнения: 1 616

Защо не отчитате, че голяма част от учителите са - без да целя обидя някого - като животните в зоопарка. Ми в нормални пазарни условия те просто загиват!

Това извадка от някаква официална статистика ли е? Или просто толкова ненавиждаш учителите, че си способна да изречеш подобна обида, без да се замислиш дори?

Общи условия

Активация на акаунт